به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه، دوره جدید کارگاه نمایشنامه‌نویسی دکترعطا اله کوپال که با پرداختی جامع به عنصر کشمکش در ادبیات دراماتیک بر آموزش و تکنیک‌ها و مهارت‌های نویسندگی تاکید دارد در تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه در حال برگزاری است. این کارگاه که نام نوآوران ادبیات را بر پیشانی خود دارد تلاش می‌کند تا خروجی متفاوتی را در حوزه ادبیات نمایشی به جامعه تئاتری ایران ارائه دهد.

دکتر عطااله کوپال مؤسس و مدیر کارگاه نوآوران ادبیات در خصوص سابقه و پیشینه این کارگاه گفت: "از سال 1376 به تدریس جدی نمایشنامه‌نویسی در آموزشگاه‌های مختلف پرداختم و کوشش کردم تا آثار آن دسته از هنرجویانم را که به کمال و پختگی دست یافته بودند به چاپ برسانم. چنین شد که نام کارگاه نوآوران ادبیات را بر این فرایند نهادیم و تا امروز، بیش از چهل نمایشنامه از تولیدات این کارگاه منتشر شده و در این آمار، کتاب‌های شعر، داستان و ترجمه‌ها را به شمار نیاورده‌ام. گمان نمی‌کنم هیچ کارگاه ادبی و نمایشی دیگری در ایران چنین آمار بالایی از تولید آثار هنری داشته باشد. در حال حاضر نیز این کلاس‌ها در آموزشگاه تئاتر سه نقطه برگزار می‌شود."

این استاد دانشگاه همچنین درباره روش تولید نمایشنامه در کارگاه یاد شده گفت: "معمولاً در جلسات نخستین، تمرین‌هایی به هنرجویان داده می‌شود و هر یک از آنان ملزم به انجام همه‌ی آن‌ها هستند. بعد از چند جلسه، هنرجویان روی طرح‌های تصویب شده، شروع به نوشتن نمایشنامه می‌کنند و هدف ما این است که نمایشنامه‌ها کاملاً جنبة اجرایی داشته باشند و از ارزش‌های صحنه‌ای برخوردار شوند. البته نوشتن نمایشنامه یکی از دشوارترین فعالیت‌های ادبی در تمام جهان است. روند نوشتن یک نمایشنامه گاهی به بیش از شش ماه می‌انجامد. در صورتی که نتیجه‌ی کار، قابلیت اجرای صحنه‌ای بیابد و از کیفیت مطلوبی برخوردار شود، آن را منتشر می‌کنیم."

بر پایه این گزارش دکتر کوپال با اشاره به توفیق‌های به دست آمده توسط نمایشنامه‌های تولید شده درکارگاه نوآوران ادبیات نیز گفت: "نمایشنامه‌های این کارگاه تا کنون دو بار جایزه اول جشنواره بین‌المللی فجر و یک بار جایزه‌ی سوم همین جشنواره و یک بار هم جایزه‌ی دوم جشنواره‌ی کانون‌ها را کسب کرده‌اند. البته هنرجویان این کارگاه برای جایزه بردن و شرکت در جشنواره‌ها در این کارگاه شرکت نمی‌کنند. اما گمان می‌کنم افتخاراتی که کسب شده، واقعاً کوچک نبوده. برخی از آثار این کارگاه اینک در دست ترجمه برای اجرا در خارج از ایران است. با پیش‌ینی‌هایی که کرده‌ایم، تا سال 1400 ، فقط تعداد نمایشنامه‌های منتشر شده توسط این کارگاه به صد جلد خواهد رسید. این کمّیت نیز به نوبه‌ی خود در خور توجه و چشمگیر بوده و در گذشته، در هیچ کارگاه ادبی و هنری سابقه نداشته است."

وی تصریح کرد: در این کارگاه، علاوه بر نمایشنامه، همچنین شعر، داستان کوتاه، و ترجمة نمایشنامه نیز به چاپ رسیده است. البته هدف عمده و اصلی ما همواره، تولید نمایشنامه بوده است. در واقع ما کارمان را در ابتدا با نمایشنامه شروع کردیم. ولی در عین حال، تلاش بر روی تولید سایر آثار هنری و ادبی نیز جریان داشته است. در عرصه‌ی شعر و داستان کوتاه و ترجمه نیز به نتایج بسیار خوبی رسیدیم و خوشبختانه توانستیم آثار ارزنده‌ای را منتشر کنیم. به تازگی «پژوهشکده‌‌ی هنرهای دراماتیکِ کارگاه نوآوران ادبیات» نیز فعال شده است که از جمله نتایج آن، نشست پژوهشی اخیر در باره‌ی آثار متأخّر آثول فوگارد بوده است که همگی زیر نظر این کارگاه به فارسی ترجمه شده‌اند. در این پژوهشکده همچنین چند کتاب نمایشی در دست ترجمه است و یکی از چشم‌اندازهای ما در پژوهشکده، تربیت مترجمِ متخصص، در زمینه‌ی هنر و ادبیات است. از این گذشته در نظر داریم در حد توان به نیازهای روز پژوهشی در عرصه‌ی هنرهای دراماتیک توجه کنیم و به آن‌ها پاسخ دهیم. یکی از کارهای جدیدمان آغاز نمایشنامه‌خوانیِ آثار هنرجویان این کارگاه بوده است. چون این نمایشنامه‌ها در روزهای جمعه خوانده می‌شده، اعضای این کارگاه نام «جمعه‌خوانی» را بر این فعالیت خود گذاشته‌اند. این جمعه‌خوانی‌ها با استقبال خوبی روبرو شده و زمینه را برای دور جدید فعالیت‌های این کارگاه که همانا اجرای رِپِرتواریِ این نمایشنامه‌ها است فراهم ساخته. بدین معنا که یک مجموعه و دوره‌ی ‌کامل از این آثار برای اجرای صحنه‌ای تولید خواهد شد و مداوماً طی قریب به دو سال، یک به یک، به روی صحنه خواهند رفت."

اضافه می‌شود: عموم علاقه مندان حضور برای کارگاه نمایشنامه‌نویسی دکتر عطا اله کوپال می‌توانند در فرصت باقیمانده برای ثبت نام در این دوره با شماره تلفن‌های 88952440 و 88952392 تماس حاصل کرده و یا از بخش مربوطه در پایگاه رسمی تماشاخانه سه نقطه به نشانی: www.3-noghte.com بازدید کنند.

این گزارش می‌افزاید: به دلیل محدودیت پذیرش هنرجویان، اولویت با افرادی است که پیش از سایرین نسبت به تکمیل مراحل ثبت نام خود اقدام کنند. هنرجویانی که این دوره را با موفقیت سپری کنند گواهی نامه رسمی و معتبر از سوی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه دریافت کرده و ازتسهیلات دیگری مانند معرفی آثار برگزیده به گروه‌های نمایشی حرفه ای برای تولید و سایر تسهیلات در این زمینه بهره مند می‌شوند.