به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی 45 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و 10 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی در سفر اخیر معاون رئیس جمهور به توسعه و ساماندهی مزار شمس تبریزی خوی اختصاص یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سخنگوی دولت قول تخصیص 100 در صدی اعتبار اختصاص یافته برای شمس تبریزی را داده است تصریح کرد: 6 هزار متر از فضای آزادسازی شده محوطه مزار شمس تبریزی به صحن اصلی آرامگاه تبدیل می‌شود.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌غربی هتل آنا و هتل آتا در سلماس افتتاح و قراداد چهارجانبه برای ایجاد 12 باب هتل بیمارستان منعقد شد.

جباری با بیان اینکه این قرارداد میان استانداری، میراث فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی و شخص سرمایه‌گذار به امضا رسید افزود: یک سرمایه‌گذار ایرانی الاصل مقیم آلمان تا سقف 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مجموعه اعلام آمادگی کرده است که بر این اساس محل اقامت و سایت‌های تفریحی پس از تعیین زمین و مجوز برای سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله مکان‌یابی برای ایجاد هتل بیمارستان هستیم که این نوع سرمایه‌گذاری نسل جدیدی از بیمارستان‌ها و فضاهای اقامتی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر با عقد تفاهم‌‌نامه اجرای بر روی تهیه پرونده ثبتی منظر فرهنگی منطقه آزاد ماکو برای ثبت جهانی کار می‌شود.

جباری اظهار داشت: دو پل تاریخی بش گوز و قلعه جوق شهرستان ماکو نیز در دست مرمت و بازسازی است و مطالعات باستان‌شناسی کاوش با همکاری منطقه آزاد ماکو و پژوهشکده میراث فرهنگی برای ظاهر کردن آثار تاریخی مدفون شده در این مکان انجام می‌شود و بنا بر اینکه این کار پروسه‌ای زمانبر است امید است در سال 2018 برای ثبت آماده‌سازی شود.