سرویس مد و لباس هنرآنلاین: حسین سلیمی، یکی از خبرنگاران فعال در عرصه فرهنگ و هنر کشور که در خبرگزاری فارس قلم می‌زند، درباره شرایط حاکم بر صفحات فرهنگی و هنری خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به هنرآنلاین، گفت: واقعیت این است که در حوزه رسانه‌های مکتوب چند سالی است که فعالیت جدی و جریان‌سازی اتفاق نمی‌افتد و حوزه فرهنگ و هنر کمتر در صفحات اصلی روزنامه‌ها تیتر می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرد. در حقیقت به نظر می‌رسد این مقوله برای بیشتر رسانه‌های مکتوب نقش تزیینی در کنار اخبار سیاسی و اقتصادی را ایفا می‌کند.

سلیمی تصریح کرد: در این بین هنوز هم خبرگزاری‌ها و فضاهای سایبری وجاهت خود را حفظ کرده و هم از منظر اطلاع‌رسانی اخبار و گاه نگاه تحلیلی به شکلی بهتر عمل می‌کنند که البته متأسفانه باید بگویم که در امر تحلیل اوضاع چندان مطلوب نبوده و کمتر به این مهم توجه می‌شود. این خبرنگار با اشاره به اینکه خبرنگاری در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها شباهت‌هایی با فعالیت در فضاهای مجازی همچون تلگرام پیدا کرده است افزود: یک زمانی رسانه‌های خبری در نقش جریان‌ساز ظاهر می‌شدند اما امروز بیشتر در مقام روایتگر اخبار به ایفای نقش می‌پردازند و جای خالی تحلیل خبرنگاران از وقایع به شدت احساس می‌شود.

خبرنگار حوزه موسیقی خبرگزاری فارس ادامه داد: فضاهای مجازی و سرعت بالای نشر مطالب در آن‌ها موجب می‌شود که امواجی رسانه‌ای درست شده و خبرنگار ما نیز خواسته یا ناخواسته بر این موج سوار شده و به محض اینکه آب‌ها از آسیاب افتادند و درست در زمانی که مخاطب در انتظار تحلیل شخصی از سوی جامعه خبرنگاری است شاهد آنیم که هیچ اتفاق درخوری به وقوع نمی‌پیوندد.

معضل فعالیت خبرنگاران در مقام روابط عمومی گروه‌های هنری

سلیمی به یکی دیگر از معضلات موجود در جامعه رسانه‌ای کشور اشاره و بیان کرد: متأسفانه باب شده است که بسیاری از خبرنگاران وظیفه روابط عمومی گروه‌های هنری مختلف را قبول می‌کنند و به دلیل درگیری با مشکلات مالی به فعالیتی کاملاً متفاوت با حوزه تخصصی خود یعنی خبرنگاری تن می‌دهند و این در حالی است که این دو شغلی متفاوت از یکدیگرند و قرار نیست یک خبرنگار بتواند کار روابط عمومی که ژانری مستقل از آن دارد را به نحو شایسته انجام دهد.

مرگ خبرنگاری حرفه‌ای در راه است

او با اشاره به اینکه جهت‌دهی به افکار عمومی وظیفه کوچکی بر گردن خبرنگار نیست، اظهار داشت: علی‌رغم جایگاه و وظیفه والای این قشر از جامعه اما متأسفانه آنچنان با مشکلات مالی دست‌به‌گریبان هستیم که کم‌کم به مرگ خبرنگاری حرفه‌ای نزدیک می‌شویم و بسیاری از همکارانم و حتی من به عنوان یک خبرنگار حوزه موسیقی به دلیل دغدغه‌های فراوان زمانی برای تماشای یک کنسرت موسیقی ندارم و فقط مجبورم برای گذران امورات خود به بهبود وضعیت مالی خود فکر کنم.

این خبرنگار گفت: گویی وضعیت معیشتی خبرنگاران به شکل تعمدی نامطلوب است تا با تکیه بر این وضعیت بد و اسف‌بار، برخی زد و بندها در عرصه‌های گوناگون همچنان ادامه پیدا کند و خبرنگار هم برای ترفیع مشکلات مالی خود مجبور به پذیرش این مسئله شود.

سلیمی ادامه داد: بسیاری از افراد در مجامع مختلف به سواد پایین برخی خبرنگاران اشاره می‌کنند اما واقعیت این است که ما خبرنگاران زمان و پول کافی برای افزایش سطح داش و آگاهی خود را نداریم و از طرفی هم در دوره‌ای آنچنان ورود به عرصه مطبوعات و رسانه بی‌حساب‌وکتاب شد که توجه به موضوع تخصص لازم و کافی به حاشیه رفت.

درگذشت کیارستمی؛ مهم‌ترین رویداد هنری

خبرنگار عرصه هنر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر اظهار نظر درباره مهم‌ترین رویداد هنری کشور در سال جاری بیان کرد: درگذشت عباس کیارستمی به واقع رویدادی دردناک برای جامعه فرهنگ و هنر کشور بود که متأسفانه حواشی و ابعاد اجتماعی بسیاری را هم به خود دید.

سلیمی در خاتمه گفت: امیدوارم در مدت باقی مانده از فعالیت دولت تدبیر و امید وعده سامان دادن به وضعیت ارکسترهای ملی و سمفونیک و همچنین اختصاص ردیف بودجه مشخص به این حوزه محقق شود و همچنین خبرنگاران با تکیه بر این وعده شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بحث انتشار آزاد اطلاعات و بازدید بدون دردسر و حاشیه از اماکن و نهادهای مختلف، این موضوع هم مورد توجه مسئولین قرار گیرد.