سرویس تئاتر هنرآنلاین: حمید پورآذری این روزها مشغول کارگردانی قطعات نمایشی کنسرت نمایشی با عنوان "آواز کرک" است. پورآذری درباره تولید و حضور در اجرای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این روزها در حال تمرین برای اجرای کرال پرفورمنس "آواز کرک" هستم. به دعوت سهند شکرزاده که آهنگساز، تنظیم کننده قطعات، سرپرست و رهبر گروه موسیقی این نمایش به شیراز آمدم.

او با بیان اینکه "آواز کرک" تئاتر است بیان کرد: بازیگران این نمایش خوانندگان گروه کر هستند؛ کار کردن با این افراد تجربه بسیار تازه‌ای بود و برایم چالش جذابی به شمار می‌رود. اعضا گروه تمرینات‌شان را از پنج ماه پیش آغاز کرده بودند و من به تازگی به آنها ملحق شدم. شکل تمرینی که وجود داشت برای این کار متفاوت است. طی دو هفته گذشته آنها روزی هشت ساعت تمرین می‌کردند و به سمتی کار اجرایی رفتند. انتخاب قطعات و نوع برخورد با آنها نگاه ساختارشکنانه‌ای دارد و به نظرم اتفاق جذابی است.

پورآذری در پاسخ به این سئوال که آیا خوانندگان این گروه توانایی بازی و اجرای صحنه‌ای را دارند و اکنون به نقطه مطلوبی رسیده‌اند اظهار کرد: طبیعی است که با سختی‌های بسیاری روبه‌رو بودند و تلاش زیادی برای رسیدن به نقطه مدنظر کشیدند. برخوردی که با این اجرا می‌شود تئاتر است؛ طراحی صحنه و لباس دارد. به نظرم کاری تک خواهد بود و ما سعی کردیم تا همه چیز به درستی شکل بگیرد تا بتوان بعدها آن را به عنوان نمونه معرفی کرد. معتقدم اگر همه چیز به آن صورتی که مدنظر داریم رخ دهد می‌توانیم آن را یک اپرای ایرانی بدانیم. منظورم اپرای خارجی با شکل و شمایلی که می‌شناسیم نیست. باید کار بیشتری روی آن انجام شود تا به سمت بهتر شدن برود.

او با اشاره به اینکه این کنسرت نمایشی بر اساس طرحی از سعید خوش‌شانس شکل گرفته عنوان کرد: ما با قطعاتی مواجه بودیم و بخشی از اندیشه اجرایی از کلمات و جمله‌هایی است که در قطعات وجود داشته، بیرون آمده است و باید روی آن کار شود. ایرادات خاص خود را دارد که چندان مهم نیست چراکه در فرایند بازتولید خودش را ترمیم می‌کند.

او افزود: این کار قرار بود دو اجرا داشته باشد اما به دلیل برنامه دیگری یک روز آن کنسل شد و تنها یک اجرا خواهد داشت. با توجه به اینکه اجرا خود را در اجرا پیدا می‌کند، اتفاق خوبی برای ما نبود. نمی‌دانم چرا به این راحتی برنامه‌ای جایگزین برنامه دیگری می‌شود.

کارگردان نمایش "سال ثانیه" در رابطه با اینکه آیا امکان اجرای این کنسرت نمایش در آینده برای مدت طولانی‌تر و در شهرهای دیگر وجود دارد خاطرنشان کرد: نمی‌دانم. دوست داریم این اتفاق رخ بدهد اما باید ببینیم در عمل چگونه خواهد شد. باید باخوردها و نگاه‌ها را نسبت به این کار ببینیم تا بر اساس آن تصمیم بگیریم.

پورآذری در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید از همه هنرمندان، به خصوص استان‌های مختلف حمایت شود تا بتوانند در جاهایی غیر از تهران که اینگونه خالصانه فعالیت می‌کنند به کارشان ادامه دهند.

لازم به یادآوری است اجرای کُرال پرفورمنس "آواز کرک" امشب 18 مردادماه با بهره‌گیری از اشعار شاعرانی همچون عارف قزوینی، اخوان ثالث و... در شیراز به صحنه می‌رود.