سرویس سینمایی هنرآنلاین: مل گیبسن بعد از تقریباً دو دهه آماده است کتاب پرفروش "پروفسور و دیوانه" (The Professor and the Madman) را به پرده سینما بیاورد و شان پن را به عنوان بازیگر مقابل خود در این فیلم انتخاب کرده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، گیبسن در 1998 حقوق ساخت فیلمی سینمایی از روی کتاب سایمن وینچستر را از آن خود کرد. "پروفسور و دیوانه" داستان واقعی خلق فرهنگ انگلیسی آکسفورد را روایت می‌کند، داستانی درباره جنون، نبوغ و دو مرد وسواسی که مسیر تاریخ ادبی را تغییر دادند.

گیبسن ابتدا قصد داشت "پروفسور و دیوانه" را کارگردانی کند، اما اکنون این وظیفه را به فرهاد صفی‌نیا فیلمنامه‌نویس فیلم "آپوکالیپتو" (2006) به کارگردانی خودش سپرده است.

گیبسن نقش پروفسور جیمز موری را بازی می‌کند که در 1857 پروژه بسیار بلندپروازانه گردآوری فرهنگ انگلیسی آکسفورد را آغاز کرد. پن برای بازی در نقش دکتر دبلیو.سی. ماینر مذاکره می‌کند که بیش از 10 هزار مدخل ارائه داد، اما در عین حال به خاطر جنون در یک تیمارستان بستری شد.

صفی‌نیا فیلمنامه "پروفسور و دیوانه" را نوشته است و آن را کارگردانی می‌کند. اولین نسخه فیلمنامه را تاد کومارنیکی و جان بورمن نوشتند.

این پروژه دو چهره پرقدرت را کنار هم قرار می‌دهد: گیبسن و پن بازیگر برنده دو جایزه اسکار که هرچند سابقه کاری تقریباً یکسانی دارند، اما تا پیش از این هیچ‌وقت با هم کار نکرده‌اند. گیبسن در مقام بازیگر اولین بار در 1979 در فیلم سینمایی "مکس دیوانه" مقابل دوربین رفت، در حالی که پن دو سال بعد با فیلم "Taps" وارد صحنه شد. هر دو بازیگر ساخته کارگردانی دارند و گیبسن در 1995 برای فیلم "شجاع‌دل" درمقام کارگردان و تهیه‌کننده برند دو جایزه اسکار شد.

شرکت وولتیج پیکچرز که فیلم برنده اسکار "قفسه درد" را در کارنامه دارد، پروژه "پروفسور و دیوانه" را به خریداران بین‌المللی می‌فروشد و در جشنواره فیلم تورنتو آن را معرفی می‌کند. شرکت آیکون پیکچرز متعلق به گیبسن فیلم را تهیه می‌کند. سازندگان "پروفسور و دیوانه" قصد دارند تولید این فیلم را از ماه سپتامبر در اروپا شروع کنند.

گیبسن در مقام کارگردان فیلم "نوک اره آهن‌بر" (Hacksaw Ridge) را آماده نمایش دارد که چهارم نوامبر روی پرده سینماها می‌رود. " The Expendables 3"، "لبه تاریکی" به کارگردانی مارتین کمپبل و "بیدستر" ساخته جودی فاستر از فیلم‌های گیبسن در مقام بازیگر در سال‌های اخیر است.

پن هم به تازگی شارلیز ترون و خاویر باردم را در فیلم "آخرین چهره" (The Last Face) کارگردانی کرد که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد. او قصد دارد فیلم "روز پرچم" (Flag Day) را کارگردانی و در آن بازی کند. داستان درباره پدری است که برای تأمین دخترش به عنوان یک جاعل، دزد بانک و یک کلاه‌بردار زندگی دوگانه‌ای دارد.

صفی‌نیا بجز نوشتن فیلمنامه "آپوکالیپتو"، سریال سیاسی "رئیس" (Boss) را با بازی کلسی گرامر خلق کرد که برای دو فصل از شبکه استارز پخش شد.

او که متولد 1975 (1353) در تهران است، در چهار سالگی همراه خانواده به پاریس و بعداً لندن رفت. صفی‌نیا بعدها به نیویورک نقل مکان کرد و در دانشگاه نیو اسکول و دانشگاه نیویورک در رشته سینما مشغول تحصیل شد.