سرویس تجسمی هنرآنلاین: فتانه فروغی هنرمند نقاش درباره نمایش آثار خود با عنوان "وقتی گل‎ها هوا را مطبوع می‎کنند" در گالری 26 به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: من در مجموعه قبلی آثارم که در چند نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شده است به موضوع طبیعت پرداختم، با این حال پس از مدتی متوجه شدم که اتفاقاتی که دوست دارم در کارهایم رخ دهد با موضوع طبیعت امکان‌پذیر نیست، به علاوه من همیشه به تجربه‌ نقاشی کلاسیک علاقه‎مند بودم و می‌خواستم این تجربه‎ها را در کارهایم اجرا کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم روی یک موضوع خاص کارکنم، موضوعی که نیاز به خروج از منزل و عکاسی نداشته باشد، در دسترسم باشد و بتوانم روی آن تمرکز کنم. از آنجا که به گل‌ها بسیار علاقه دارم و نور هم یکی از مسائل مورد علاقه من در نقاشی است تصمیم گرفتم از گلدان‎های آپارتمانی‌ام نقاشی کنم. وی ادامه داد: از مدتی کار کردن روی این موضوع متوجه شدم که چیزی که می‎خواستم را پیدا کرده‎ام، فضای گرم خانه، نور ارائه شده از پنجره‎ها به علاوه شناختی که از زوایای خانه داشتم باعث شد بهتر کار کنم. من یک سال و نیم روی این مجموعه کار کردم تا به این نتیجه رسیدم که می‌توانم آنها را به نمایش بگذارم. کارها از اندازه‎ها کوچک شروع شدند، دوست داشتم مدام تجربه کنم و جنبه تجربی بودن کار برایم بسیار با اهمیت بود. پس از آن ابعاد بزرگتر را انتخاب کردم اما متوجه شدم که لطافت گل‎ها وقتی ابعاد غول‎پیکر پیدا می‎کنند کم می‎شود به همین دلیل دوباره ابعاد کوچک‌‎تر را امتحان کردم و به این نتیجه رسیدم که این ابعاد برای موضوع کار من مناسب‌تر هستند.

این هنرمند نقاش همچنین درباره این موضوع که چرا بر روایت یک فضای رئالیستی در کارهایش تاکید دارد اظهار کرد: تجربه یا شناختی که نقاش از جهان پیرامون خود می‌خواهد داشته باشد جنبه‎های متفاوتی دارد. تجربه و فهمی که من می‎خواهم از پدیده‌ها داشته باشم این است که بدانم تک‌تک آنها چگونه پدید آمده‌اند. من این تجربه را از طریق بازنمایی عینی پدیده‌ها کسب می‎کنم. انتزاعی یا نقاشی انتزاعی با اینکه تجربه‌اش نیز کرده‌ام آن شناخت را برایم ایجاد نمی‎کند.

فروغی ادامه داد: برای نقاشی این گل‎ها من فضای محدودی در اختیار داشتم، البته همه گل‌ها به جز دوتا که در خانه استاد روئین پاکباز از آنها عکاسی کردم متعلق به خانه خودم است. بسیاری از این گل‌ها پس‎زمینه‌هایی ساده دارند چون دوست داشتم نوعی سکوت و خاموشی که در خود گل‌ها هست را به نمایش بگذارم. نمایش این سکوت در دنیای پرهرج و مرج امروز برایم بسیار مهم بود. وی درباره فضای رنگی این مجموعه نیز گفت: استفاده از رنگ نیز در این مجموعه تکنیکال و تجربی بود برای دست یافتن به این فضای آرام، پالتم را کمی محدودتر کردم و با اینکه خود محیط گل‎ها هم همین رنگ‎ها را دارند اما تلاش کردم با تغییراتی بر آنچه منظورم بود تاکید کنم. فتانه فروغی در یادداشتی بر نمایشگاه خود آورده است: "میل به "آزمودن" و "تجربه کردن" نقطه آغاز این مجموعه بود. آزمودنی که قرار بود ماحصلش درکی از چند پدیده باشد و تجربه‌ای که خاطرهای را ثبت کند. برای من شناخت پیرامونم، جز از طریق بازنمایی امکان پذیر نبود. برای فهم دقیقتر و مکاشفه بهتر تصمیم گرفتم ابژه‌هایم را محدود کنم. این مسئله را با گل‌های خانه که با تابش نور ظاهر می شدند آغاز کردم. از تاثیر نور شگفت زده می‌شدم. تاثیرات متقابلی که فضا، گل و نور بر یکدیگر داشتند برایم جالب بود. گل‌ها را در مکانی قرار می دادم که نور مستقیم روز به آنها برخورد کند. روبرویشان می‌نشستم وساعتها به آنها دقت می‌کردم. آنها را قلمه می زدم، می کاشتم و هَرَس می کردم. جدا از واقعیتی عینی با واقعیت وجودی آنها درگیر میشدم. واقعیتی که رشد می‌کرد، تکثیر می‌شد، جوانه می‌زد، گل میداد، پژمرده می‌شد و می‌مُرد. تمامی این تغییرات را می‌توانستم درک کنم، ببینم و احساس کنم. همه آنها با یکدیگر در شکل‌گیری معنایی شخصی سهیم بودند. معنادار شدن ابژه‌ها به مکان اطرافشان سرایت کرد. جایی که کم کم معنادار میشد! جایی که گلها هوا را مطبوع می‌کردند. در پایان، هر آنچه که درعالم هست، از آن روی وجود دارد؛ که من آن را می‌آزمایم، تجربه می‌کنم، ادراک می‌کنم، به خاطر می‌آورم و به وجهی درباره آن می‌اندیشم. عالم برای من جز آنچه که در این اندیشیدن‌ها و پدیدارها واقع می‌شود، چیزی نیست. عالم تمام معنا و اعتبار خود را از همین پدیدارها دارد. پدیدار آن چیزی است که خود را نشان میدهد؛ آن چیزی است که در نور ظاهر می‌شود. ما فقط پدیدارها را چنانکه آنها خودشان را در ذات خودشان نشان می‌دهند می‌توانیم بشناسیم." فتانه فروغی متولد 1365 است، او که کارشناسی نقاشی را در دانشگاه زاهدان گذرانده و کارشناسی ارشد را در دانشگاه هنر اصفهان به پایان رسانده. اکنون نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری 26 برگزار کرده است. نمایشگاه "جایی که گل‎ها هوا را مطبوع می‎کنند" تا 13 مرداد ماه در گالری 26 به نشانی خیابان فرمانیه (لواسانی) شرقی، بعد از دیباجی شمالی، خیابان سلمان پور ظهیر، پلاک ۲۶، واحد ۳ ادامه دارد.

گزارش تصویری مرتبط