به گزارش هنرآنلاین ، مجله معمار، برگزارکننده جایزه سالا‌نه معمار با هدف اشاعه اندیشه و هنر معماری، شهرسازى و ساخت و صنعت در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. مجله معمار از سال ۱۳۸۰ جایزه معمار را به صورت سالیانه برگزار کرده است. جایزه‌ی معمار هر ساله به برترین طراحان معماری ساختمان‌های کشور به لحاظ خلاقیت و نحوه‌ی به کارگیری فضا در خدمت کاربری تعلق می‌گیرد. جایزه معمار امسال شانزدهمین دوره خود را به عنوان یکی از رویدادهای بزرگ‌ معماری ایران تجربه می‌کند.

تمام پروژه‌های ساخته شده پس از انقلاب در چهار گروه عمومی، بازسازی، مسکونی تک‌واحدی و مسکونی آپارتمانی در ایران که در دوره‌های قبل جایزه معمار شرکت نکرده‌اند، مجاز به شرکت در رقابت سال جاری هستند و در چهار گروه جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پروژه‌های معماری داخلی، اگر دخل و تصرف در اجزای ثابت فضای آن‌ها صورت گرفته باشد، امکان شرکت در گروه بازسازی را خواهند داشت. اما پروژه‌های مرمتی مجاز به شرکت در رقابت نیستند.

معیارهای داوری

معیارهای عمومی زیر در داوری تمامی پروژه‌ها مدنظر قرار خواهند گرفت:

- خلاقیت و نوآوری در طراحی و نوآوری در کاربرد مصالح و فناوری ساختمان - مواجهه خلاقانه با مشکلات خاص پروژه از جمله: محدودیت‌های اقتصادی، شرایط خاص سایت از نظر ابعاد و اندازه‌ها،‌ ضوابط و رویه‌های قانونی (به‌ویژه در شهرها)، دشواری‌های فنی و… - دقت و نوآوری در طراحی جزئیات - توجه به محیط پیرامونی و شرایط اقلیمی،‌ ارزش‌های زیست‌محیطی و تعهدات اجتماعی بدیهی است که قضاوت نهایی در مورد هر پروژه نه از طریق مشخص کردن امتیاز آن در هر کدام از موارد فوق و معدل‌گیری از امتیازات، که با قضاوت درباره تمامیت آن صورت خواهد گرفت.

داوری

روش داوری همچون سال‌های گذشته شامل چند مرحله حذف و انتخاب برای گزینش پروژه‌های نیمه‌نهایی، نهایی و برندگان در هر چهار گروه خواهد بود.

جوایز

مبلغ کل جوایز ۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است که بنا به صلاحدید داوران بین برندگان چهار گروه تقسیم خواهد شد. شرکت سوپرپایپ اینترناشنال مبلغ جوایز را می‌پردازد.

نحوه شرکت در جایزه معمار

- در مرحله‌ نخست همه ‌شرکت‌کنندگان می‌بایست مدارک خود را پرینت‌شده در صفحات A3 در موعدهای مقرر (شنبه ۶ شهریور برای طرح‌‌های مسکونی، یکشنبه ۷ شهریور برای طرح‌‌های بازسازی، دوشنبه ۸ شهریور برای طرح‌‌های عمومی) به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه دیباج، پلاک ۶، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ ۲-۲۶۴۰۰۹۸۰) بفرستند. مدارک لازم عبارت‌اند از:

الف‌ـ شرح پروژه در حداقل دو صفحه A4 با حروفی که به‌راحتی قابل خواندن باشند شامل موارد زیر:

• کاربری بنا با ذکر جزئیات • سازه و تأسیسات بنا به‌طور کلی • سطوح زیربنا و زمین پروژه • ایده طراحی • سال شروع و خاتمه‌ اجرا • نوآوری‌ها و مزایای پروژه • نشانی دقیق بنا طراحان پروژه‌های بازسازی باید توضیحات اضافی در موارد زیر ارائه دهند: • کاربری قبلی و فعلی بنا • محدوده مداخلات • وضعیت بنا قبل از بازسازی • مهم‌ترین ارزش‌های بنای موجود • سازه و تأسیسات اولیه ‌بنا

ب‌ـ تصاویر و نقشه‌ها برای هر چهار گروه

• پلان نشان‌دهنده موقعیت بنا در محیط اطراف • پلان طبقات اصلی • مقاطع و نماهای اصلی • تصاویر نشان‌دهنده ساختمان در محیط اطراف، داخلی و خارجی ساختمان و جزئیات مهم • هرگونه تصویر، طرح یا نموداری که درک پروژه را تسهیل کند. پروژه‌های بازسازی می‌بایست تصاویر وضعیت بنا را قبل و بعد از مداخله نشان دهند.

ج- یک صفحة A4 به‌صورت جداگانه حاوی اطلاعات زیر:

• مشخصات کارفرما و بهره‌برداران • محل پروژه با کروکی و نشانی دقیق • تیم طراحی معماری، سازه، تأسیسات و… و همچنین مجریان اصلی پروژه

- در مرحله نخست هیئت داوران در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور مدارک رسیده را بررسی و مواردی را که از نظر آن‌ها در مرحله نخست حذف می‌شود مشخص می‌کنند.

- همه طراحانی که به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته‌اند، می‌بایست مدارک پروژه خود را مطابق جدول زمانی:‌ طرح‌های مسکونی در روز شنبه ۳ مهر،‌ طرح‌های بازسازی در روز یکشنبه ۴ مهر و طرح‌های عمومی در روز دوشنبه ۵ مهر به آدرس مجله در خیابان شریعتی، پایین‌تر از میرداماد، نرسیده به بزرگراه همت، کوچه‌ دیباج، پلاک ۶، واحد ۶ (تلفن‌ و دورنگار:‌ ۲-۲۶۴۰۰۹۸۰) تحویل دهند.

• همه نقشه‌ها، عکس‌ها و توضیحات می‌بایست روی فوم (foamboard) به ابعاد ۵۰×۷۰ سانتی‌متر (حداکثر ۶ صفحه) چسبانده شوند (حتماً از صفحات چوبی سنگین استفاده نشود). • روی هیچ‌کدام از مدارک مسابقه نام طراح ذکر نشود. نام پروژه، نام طراح، نشانی، شماره تلفن و دورنگار روی پاکت نوشته شود. • CD حاوی تصاویر و نقشه‌های ۳۰۰ DPI با فرمت JPEG یا TIF. از این تصاویر برای تهیه فیلم فینالیست‌ها و برندگان استفاده می‌شود. • پروژه‌های متعدد متعلق به یک معمار (مشاور) در پاکت‌های جداگانه ارسال شود. مدارک ارسالی به شرکت‌کنندگان بازگردانده نمی‌شود.

اعلام نتایج داوری و اعطای جوایز

داوری پروژه‌های راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهرماه ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد. • جوایز برندگان این دوره در ۱۵ مهر ۱۳۹۵ طی مراسمی که محل برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد، اهدا می‌شود. • فقط پروژه‌های راه‌یافته به مرحله‌ نیمه‌نهایی،‌ نهایی و برندگان در شماره ویژه جایزه معمار (دی ماه ۱۳۹۵) چاپ خواهند شد. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر درباره جایزه‌ معمار می‌توانند با دفتر مجله یا نشانی info@memarmagazine.com تماس بگیرند.

داوران

ایرج کلا‌نتری طالقانی

فارغ‌التحصیل معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره مهندسان مشاور باوند است (۱۳۵۳ تاکنون) و پیش از آن مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره دفتر مشاوره معماری بوده. او علاوه بر حضور در مجامع حرفه‌ای از جمله، هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، و شورای تخصصی شهرداری تهران، حدود ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی و علم و صنعت در رشته‌های طراحی و معماری دارد و در مسابقه‌های معماری به عنوان عضو هیئت داوری یا طراح شرکت کرده است. مدیریت پروژه‌‌های گوناگون از جمله فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی قزوین، سفارت ایران در گرجستان، ساختمان پارلمان جیبوتی را به عهده داشته است.

فرانسیسکو مانگادو

متولد سال ۱۹۵۷، دانش‌آموخته معماری از دانشگاه ناوارا در سال ۱۹۸۲ است و در همان دانشگاه نیز تدریس می‌کند. به عنوان استاد مهمان با مدرسه عالی طراحی دانشگاه هاروارد، مدرسه عالی معماری دانشگاه ییل، دانشگاه کورنل، و اخیراً پلی‌تکنیک میلان همکاری داشته است. مهم‌ترین پروژه‌های ساخته شده او عبارت‌اند از: مرکز همایش و اجتماعات پامپلونا، موزه باستان‌شناسی ویتوریا، غرفه اسپانیا در اکسپو ۲۰۰۸ زاراگوزا، و موزه هنرهای زیبای استوریاس. او در حال حاضر پروژه‌هایی در کشورهای مختلف دنیا دارد. کار حرفه‌ای او جوایزی برایش به ارمغان آورده، از جمله جایزه آندرآ پالادیو، جایزه معماری FAD، جایزه معماری CEOE، مدال طلای جیان کارلو لوس که توسط UIA اهدا می‌شود، جایزه RIBA، و جایزه معماری ملی اسپانیا در سال ۲۰۰۹. او در سال ۲۰۱۱ به عنوان عضو RIBA، و سال ۲۰۱۳ به عنوان عضو افتخاری AIA برگزیده شد. مانگادو در سال ۲۰۰۸ بنیاد معماری و جامعه را تأسیس کرد که این بنیاد در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب مدال طلای CSCAE شد.

نگار حکیم

نگار حکیم، نویسنده و منتقد معماری، دارای دکترای تاریخ هنر با گرایش معماری مدرن از دانشگاه وین است. از او مقالات متعددی در مجلات تخصصی ملی و بین‌المللی در بررسی و نقد معماری به چاپ رسیده است. همچنین سابقه تدریس در دانشگاه‌های مختلف اروپایی، از جمله دانشگاه وین، داوری مسابقات، عضویت و سردبیری مجلات معماری، تأسیس انجمن هنری ـ معماری «همکاری اتریش و کشورهای اسلامی از پاکستان تا مراکش» (PhiloMENA) و تألیف کتاب‌های تخصصی در اتریش و آلمان را در پیشینه خود دارد. از کارهای او می‌توان به کتاب مرجع اطلس معماری بناها مذهبی مدرن و کارهای محمد‌رضا قانعی اشاره کرد. در حال حاضر روی کتاب معرفی دفاتر منتخب و برگزیده معماری ایران ـ در طی پنج سال گذشته فعالیت می‌کند.

سام طهرانچی

متولد ۱۳۴۹، کار حرفه‏ای را از سال ۱۳۷۹ با تأسیس شرکت هسته طراحی [فضای چهارم] به‏صورت مستقل آغاز کرد. او که فارغ‏التحصیل رشته معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است؛ با دغدغه تأثیرگذاری در معماری ایران و ایجاد جریانی نو، فعالیت‏ خود را در زمینه طراحی معماری و شهرسازی در مقیاس‏های مختلف ادامه داده است. مهم‌ترین پروژه‌های او عبارت‌اند از: شهرک‏های مسکونی ۱۰۰۰۰ واحدی در ونزوئلا، طراحی و ساخت در سال‏های ۱۳۸۴- ۱۳۸۶؛ باغ کتاب تهران، طراحی و ساخت در سال‏های ۱۳۸۷- ۱۳۹۱؛ پردیس بهارستان، طرح جامع و طراحی ساختمان‏های کمیسیون‏ها و کتابخانه، موزه مرکز اسناد و مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی، طراحی و ساخت در سال‏های ۱۳۸۹- امروز؛ ساختمان جدید مرکزی بورس اوراق بهادار تهران، طراحی و ساخت در سال‏های ۱۳۹۱ - امروز؛ همکاری در طراحی پروژه اقامتی، تجاری، اداری مگنت مینسک در بلاروس، طراحی و ساخت در سال‏های ۱۳۸۷- امروز. او هم‏اکنون با دانشکده معماری دانشگاه آزاد بندرعباس به عنوان مدرس مبانی طراحی معماری همکاری دارد.

علیرضا تغابنی

معمار، طراح و مدرس دانشگاه متولد ۱۳۵۶، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه گیلان و دکتری معماری از دانشگاه آزاد، مؤسس دفتر«دیگر» است که از سال ۸۳ به طور مستقل به تمرین و تجربه در معماری می‌پردازد. طراح حدود ۶۰ پروژه است که شاخص‌ترین آن‌ها «خانه شریفی‌ها» در دنیا شناخته شده است. چهار بار رتبه اول جایزه معمار و دو بار فینالیست شدن در فستیوال جهانی معماری و جوایز داخلی و منطقه‌ای را در کارنامه دارد.

مقاله‌های «وقتی از تألیف حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» و «ساختمانفارسی» او در مجلات معماری به چاپ رسیده است.