سرویس مد و لباس هنرآنلاین : سارا مهدیان، مدرس طراحی لباس‌های مفهومی، تحصیلات دانشگاهی خود را هم با همین گرایش در دانشگاهی در انگلستان پشت سر گذاشته است.

مهدیان درباره جایگاه این دست لباس‌ها در کشورمان به هنرآنلاین گفت: در حقیقت لباس‌‌های مفهومی با تلفیقی از هنرهای تجسمی و مد و لباس طراحی می‌شوند و در بسیاری از موارد طراحان این دست لباس‌ها در فکر رسیدن به مرز مشترک میان این دو هنر هستند.

او ادامه داد: طراحان لباس مفهومی به هیچ عنوان قصد به انحراف کشاندن مفهوم پوشش را ندارند و تنها با این هدف که وجه جدیدی از لباس را به تصویر بکشند پا به این عرصه می‌گذارند.

مدرس طراحی لباس‌های مفهومی با اشاره به تمایل هنرجویان به طراحی لباس‌های مجلسی تصریح کرد: البته دست آخر همه ما طراحان باید لباس‌هایی عرف و قابل پوشش برای افراد را طراحی کنیم که لباس‌های مجلسی و رسمی از این دست لباس‌ها هستند، اما واقعیت این است که طراحی لباس مفهومی به تقویت قوه تخیل و ایده‌بخش افراد کمک می‌کند و موجب می‌شود در کار خود موفق‌تر عمل کنند.

مهدیان افزود: من همیشه به هنرجویان می‌گویم هر اندازه ایده‌ها و طرح‌های عجیب در سر دارید باز هم از تبدیل آن‌ها به لباس مفهومی نترسید، چرا که کسی با نگاه منتقدانه به لباس شما نگاه نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه قرار نیست همه لباس‌های مفهومی کاربردی باشند، بیان کرد: هیچ اشکالی ندارد این لباس‌ها برای درخشیدن در پشت ویترین‌ها طراحی نشوند و هیچ اجباری بر کاربردی بودن آن‌ها نیست. این‌گونه است که می‌توان به لباس‎های کاربردی به عنوان یک اثر هنری نگاه کرد.

این طراح لباس بیان کرد: لباس‌های مفهومی می‌توانند یک منبع الهام از عناصر مختلف طبیعی و حتی دغدغه‌های اجتماعی باشند و می‌توان آن‌ها را به عنوان یک اثر هنری و ویترینی قلمداد کرد.

مهدیان تأکید کرد: حتی در بسیاری از کت‌واک‌های جهان، کمپانی‌های مشهور برای طراحی این لباس‌ها هزینه‌های کلان می‌کنند نه به قصد کاربرد، بلکه به منظور درخشش بیشتر در این مراسم خاص و پررنگ کردن وجه هنری برندشان.

این طراح درباره انتخاب سوژه این لباس‌ها گفت: هر هنرجویی با دغدغه‌های خودش در کلاس حاضر می‌شود و طرح‌هایشان برآمده از همین تفکرات و تصورات عرفانی و اجتماعی است. برخی هم در قالب یک چالش به موضوع نگاه می‌کنند و با الهام از طراحی‌های هنرمندان مشهور دنیا دست به خلق اثری نو و تازه می‌زنند.

مدرس طراحی لباس‌های مفهومی در خاتمه گفت: بیان خصوصیات و نیازهای دنیای زنان در طراحی لباس‌های مفهومی هنرمندان کشورمان بسیار پررنگ است و حتی اگر لباس‌هایی با این مضامین طراحی شد که چندان کاربردی نبودند، می‌شود همچون بسیاری از برندهای خارجی مشابه کاربردی آن را طراحی کرد و در معرض استفاده بانوان قرار داد.