سرویس تئاتر هنرآنلاین: "نمایش در اینجا" نوشته و کار آیلین کیخایی از 10 مردادماه در سالن تازه تاسیس "کنش معاصر" به صحنه می‌رود. آیلین کیخایی با ارائه مطالبی در مورد اجرای این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با آثار "مارتین مک دنا" آشنا هستم. اولین فیلمی که بر اساس یکی از کارهای او دیدم "هفت دیوانه" بود.

او ادامه داد: به این فیلم علاقمندم و تاثیر زیادی روی من گذاشت. فضای مذهبی و نگاه مدنی که به آن شده برایم بسیار جذاب بود. داستان دو نفر که به شهری تبعید می‌شوند و قرار است یکی از آنها نفر دوم را بکشد. آنها نمی‌توانند از شهر خارج شوند در واقع به نوعی نشان دهنده جهنم و برزخ است.

کیخایی خاطرنشان کرد: نمی‌خواستم متنی از این نویسنده که قبلا افراد دیگری روی آن کار کرده‌اند را دوباره به صحنه ببرم، بنابراین به سراغ این فیلمنامه رفتم. نزدیک به یکسال تبدیل فیلمنامه به نمایشنامه طول کشید زیرا نماهای خارجی بسیاری داشت و تبدیل کردن آن به متن نمایشی بسیار سخت بود. در پروسه تمرین تغییراتی ایجاد شد، تغییراتی که به آن معجره تمرین می‌گویند و تبدیل به قصه‌ای متفاوت شد. بر این اساس می‌توان گفت "دراینجا" برداشتی آزاد از این کار مک‌دنا است.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در بیشتر مواقع، مجبور به ایجاد تغییراتی در کار می‌شویم مانند حذف شخصیت‌ها؛ مثل فیلمنامه‌ای مانند "اتوبوسی به نام هوس" که به نظر من بیشتر نمایشنامه است.

او بیان کرد: این کار فانتزی رئال است. شخصیت‌ها در جهان واقعی نمی‌توانند وجود داشته باشد با اینکه مکالمات رئالی میان آنها برقرار می‌شود. در جهان واقعی هیچ‌گاه قاتلی را دوست ندارید، این شخصیت‌ها قاتل‌اند اما شما به عنوان مخاطب دوست ندارید از بین بروند.

کیخایی در مورد انتخاب بازیگران نمایش هم توضیح داد: جواد یحیوی یکی از بازیگران کار است که از ابتدا به دلیل فرم چهره و ادبیات خاص او، برای نقش انتخاب کردم. تغییرات زیادی در تیم بازیگری داشتیم تا بتوانیم افرادی را که دقیقا مد نظر داشتم را برای اجرا انتخاب کنم. آقای احمد ساعتچیان هم از جمله بازیگران این نمایش‌اند که با توجه به علاقه‌ای که به فیلم و شناختی که از ما داشتند حضور در این نمایش را پذیرفتند.

او در بخش پایانی سخنان‌اش گفت: از ابتدا با مدیران تئاتر باران صحبت کرده بودیم که بنا به دلایلی نتوانستیم این کار را در این تماشاخانه به صحنه ببریم. البته درخواست اجرا به تئاترشهر هم داده بودیم که متاسفانه به دلیل نخستین اجرای عموم من از سوی مدیریت مجموعه پذیرفته نشد؛ این در حالی‌ست که فکر می‌کنم باید از تازه کارها حمایت شوند.. البته سالن کنش معاصر به نظرم سالن بسیار استانداری برای این اجراست.

"نمایش در اینجا" نوشته و کار آیلین کیخایی از 10 مردادماه ساعت 20:40 در سالن تازه تاسیس کنش معاصر به صحنه می‌رود. احمد ساعتچیان، کیوان محمدنژاد، سید جواد یحیوی، فرانک حیدریان، فردین شاه حسینی بازیگران این اثرند.