به گزارش هنرآنلاین به نقل از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک، هیات انتخاب بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره متشکل از مریم سعادت ، زهرا صبری و یوسف صدیق با ارزیابی بیش از 37 نمایش در بخش صحنه‌ای در نهایت 27 نمایش را برای حضور در جشنواره انتخاب کردند.

اسامی نمایش‌های به شرح ذیل است:

نمایش "اکو" به کارگردانی امید انصاری از همدان نمایش "حکایت دردناک پیرمرد" به کارگردانی علی اعتصامی‌فر ازقزوین نمایش "زرد قناری" به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه نمایش "شهر تو قالی" به کارگردانی مشترک ابراهیم‌زاده و بهمدی ازمشهد نمایش "قصه گرگ گرسنه" به کارگردانی هادی افتخاری‌زاده از مراغه نمایش "گویچک" به کارگردانی محمد تقی اسماعیلی از اردبیل نمایش "ویزویزی و قیرمیزی" به کارگردانی علی برنون ازتبریز نمایش "پرواز ساعت 7:45" به کارگردانی مرجان پورغلامحسین ازتهران نمایش "بیست و یک" به کارگردانی بهادر مالکی از تهران نمایش "ابر صورتی" به کارگردانی حسن معجونی از تهران نمایش "آبجی آب انبار" به کارگردانی مهدی شاه‌پیری ازتهران نمایش "بغلم کن تا دمپایی نیومده" به کارگردانی طلیعه طریقی از تهران نمایش "بنیامین و بن تن" به کارگردانی سیدآرش شریف‌زاد از تهران نمایش "تاریخ دوران" به کارگردانی ابراهیم شاکری از تهران نمایش "چمدان و سگ ملوس" به کارگردانی آلبرت بیگ‌جانی از تهران نمایش "چه کسی گربه را جابه‌جا کرد؟!" به کارگردانی محمد لقمانیان از تهران نمایش "دایره" به کارگردانی الکا هدایت از تهران نمایش "دیوان تئاترال" به کارگردانی لادن نازی از تهران نمایش "رویای شب نیمه‌ی تابستان" به کارگردانی مریم ضیایی از تهران نمایش "غول بزرگ مهربون" به کارگردانی مریم کاظمی از تهران نمایش "قایق کاغذی" به کارگردانی زهرا مریدی ازتهران "کوزه عسل نیست" به کارگردانی عادل بزدوده از تهران نمایش "گنبد به دوش" به کارگردانی پوپک عظیم‌پور از تهران نمایش "لاکی عجق وجق" به کارگردانی آناهینا غنی‌زاده ازتهران نمایش "ملاقات با گودو در کافه پایتخت با 15درصد تخفیف" به کارگردانی غزل اسکندرنژاد ازتهران نمایش "موش تا موش" به کارگردانی "رامین کهن" تهران نمایش "هزار قصه‌ یک شب" به کارگردانی مشترک گلباز و بختیاری ازتهران

با انتخاب آثار در بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک،‌ مرضیه برومند دبیر این دوره از جشنواره پیامی را صادر کرد:

دوستان خوبم هنرمندان عزیز شرکت‌کننده در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک

سرانجام پس از گذشت 8 ماه از فراخوان جشنواره و گذشت 3 مرحله ارزیابی آثار شما توسط هیات‌های داوری، زمان آن رسیده که اسامی گروه‌هایی که موفق شده‌اند به بخش نهایی راه پیدا کنند، اعلام شود.

می‌دانم که همه شما در تهران و شهرهای دیگر علیرغم مشکلات و کاستی‌ها، سخت تلاش کرده‌اید و همه بضاعت و توانتان را برای بهتر شدن اثرتان به کار بسته‌اید و طبیعی است که از ندیدن نامتان در فهرست نهایی ناراحت و آزرده خاطر شوید. من هم از ندیدن نمایش شما در جشنواره از ته دل متاسفم اما چه کنم؟!

سقف آثار قابل پذیریش در جشنواره محدود است و امکان اجرای همه نمایش‌ها در جشنواره وجود ندارد.

از سوی دیگر خوشبختانه سطح کیفی آثار شرکت‌کننده در این جشنواره نسبت به دوره گذشته بسیار بالا بود و انتخاب نیز بسیار مشکل. به همین دلیل با استفاده از اختیار دبیری جشنواره و موافقت مرکز هنرهای نمایشی توانستیم سقف تعداد آثار راه یافته را به 27 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش فضای باز افزایش دهیم که البته این افزایش بیشتر شامل نمایش‌هایی با مخاطب کودک و خانواده‌ و همچنین آثار گروه‌های شهرستانی شده است.

بسیازی از آثاری که پذیرفته نشده‌اند، نیز بالقوه توان آن را داشتند که به اثری درخشان تبدیل شوند اما به دلایل گوناگون نتوانستند در این رقابت موفق شوند، از صمیم قلب امیدوارم این گروه‌ها با دقت و تمرکز و وقت بیشتر به کارشان ادامه دهند و در زمان مناسب‌تری نمایش خود را به اجرا برسانند، هر کمکی از دستم براید در خدمت آنها هستم. امیدوارم به این طریق بتوانیم در جشنواره بعدی شاهد حضور آثار بیشتری باشیم که قبلا روی صحنه رفته‌اند.

از اعضای گروه‌هایی که کارشان پذیرفته نشده، خواهش می‌کنم به کمک دوستانی که در جشنواره باقی مانده‌اند، بیایند و با یاری رساندن به آنها همچنان در کنار جشنواره باشند.

امسال هم چون دوره گذشته میزبان آن دسته کارگردان‌های شهرستانی هستیم که کارشان در جشنواره پذیرفته نشده است، امیدوارم حضور همگی شما در این گردهمایی دوست داشتنی و تماشای آثار گوناگون ایرانی و بین‌المللی برای نمایش عروسکی ایران سودمند باشد.

به همه کسانی که کارشان پذیرفته شده تبریک می‌گویم و برای همه نمایشگران عروسکی ایران آرزوی بهروزی و موفقیت دارم.

در پایان چنانچه هر یک از شما می‌خواهید، دلایل عدم انتخاب آثارتان را بدانید، می‌توانید از طریق خانه عروسک با هیات داروان و خود من تماس بگیرید و گفت‌وگو کنید. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک از اول تا هفتم شهریور ماه سال جاری به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.