سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" به نویسندگی و کارگردانی اصغر خلیلی این روزها در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

این نمایش تاریخی، برهه‌هایی از زندگی محمد مصدق را به تصویر می‌کشد و فرهاد آئیش، ایرج راد، خسرو احمدی، رضا بهبودی، رؤیا میرعلمی، نرگس محمدی، علیرضا آرا، و تعداد دیگری از هنرمندان تئاتر (در مجموع ۶۲ بازیگر) در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

به همین بهانه و با توجه به گستردگی در تعداد بازیگران و طراحی لباس‌ برگفته از تاریخ معاصر کشورمان در "راپورت های شبانه دکتر مصدق"، هنرآنلاین گفتگویی را با الهام شعبانی، طراح لباس این نمایش انجام داده است که در ذیل می‌خوانید:

خانم شعبانی، طراحی لباس برای بازیگران نمایش "راپورت های شبانه دکتر مصدق" بر چه اساس شکل گرفت؟

این نمایش به تاریخ معاصر کشورمان مربوط است، پس طراحی لباس هم با توجه به زمان مشخص نمایشنامه انجام شد و نمی‌توانستم تغییرات چندانی در لباس‌ها ایجاد کنم. لباس آن دوره مشخص و بر اساس همان دوره انتخاب شده است.

تا چه اندازه در طراحی‌هایتان به منابع موجود از آن دوره تاریخی مراجعه کردید؟

من در همه طراحی‌هایم سعی دارم که با استناد بر منابع به پیش روم، اما به دلیل برخی کمبودها و البته شیطنت خودم، گاهی در طراحی لباس خانم‌ها دست به تغییراتی زدم، اما درباره آقایان تلاش کردم که طراحی‌ها به شکل کامل با استناد بر منابع آن زمان انجام شود.

آیا طراحی لبا‌س‌های تاریخ معاصر به دلیل شناخت از آن دوره و آشنایی نسبی مردم دشوار است؟

بله. به دلیل اینکه تاریخ معاصر به زمان فعلی نزدیک است و مردم آن‌ها را می‌شناسند کار کمی مشکل می‌شود. مثلاً ما با نگاه به لباس‌ها، دوره‌های تاریخ را تشخیص می‌دهیم پس طراح باید با احتیاط، تحقیق و استناد بر مستندات پیش رود و من هم در این نمایش سعی کردم به منابع پایبند باشم.

لطفاً درباره نحوه تهیه لباس‌ها توضیح دهید. آیا همه آن‌ها برای این نمایش دوخته شده‌اند؟

بیشتر لباس‌ها طراحی و دوخته شده و برخی از آن‌ها از آرشیو شهرک سینمایی انتخاب شده‌اند. البته در مورد برخی لباس‌ها به دلیل بحث پوشش و جنس پارچه، در دوخت آن‌ها دست بردم. پس در مجموع طراحی لباس‌های دوخته‌شده هم دست خودم بود و با خیال راحت تغییراتی را اعمال کردم.

شما همزمان در دو پروژه نمایشی به عنوان طراحی لباس حضور دارید. آیا طراحی در چند کار به شکل همزمان دشوار نیست و به روند فعالیت حرفه‌ای شما لطمه نمی‌زند؟

بله من همزمان در سمت طراح لباس نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" و "یادم تو را فراموش" حضور داشتم، اما روند کاری‌ام به شکل همزمان نبود یعنی طراحی لباس برای نمایش ژاله صامتی در زمان دیگری انجام شد و اجرای کار دیگر روبه اتمام است. در مجموع کار همزمان به فعالیت حرفه‌ای من به هیچ عنوان لطمه نمی‌زند.

شرایط نگهداری و وضعیت تعویض لباس بازیگران تئاتر در تالار وحدت چگونه است؟

به این دلیل حجم زیاد لباس‌های این نمایش و اینکه حتی برخی بازیگران چند دست لباس دارند، پس شرایط نگهداری هم کمی سخت است. از همه مهم‌تر اینکه وضعیت تعویض هم به دلیل ازدیاد تعداد بازیگران دشوار به نظر می‌رسد. یکی از مشکلات عمده ما تغییر اتاق‌های تعویض است که همین مسئله باعث گم شدن و تخریب برخی لباس‌ها می‌شود. هر روز پس از پایان اجرا انبوهی از لباس در یک اتاق جمع می‌شود و من به همراه دستیار در روز بعد از اجرا باید به تفکیک لباس‌ها بپردازیم و اگر یک بخش از آن‌ها کم شود مشکلات بسیاری به دنبال دارد.

به عنوان پرسش پایانی، حذف کارگاه خیاطی در مجموعه تالار وحدت و بنیاد رودکی را چطور ارزیابی می‌کنید و این مسئله تا چه اندازه به حوزه فعالیتی شما آسیب وارد کرده است؟

بسیار زیاد. کارگاه خیاطی جایی بود که من به عنوان طراح لباس با خیال راحت کارم را در آنجا انجام می‌دادم و وجود این کارگاه حتی موجب ایجاد یک چرخه اقتصادی در مجموعه بنیاد رودکی بود. با حذف این کارگاه ما طراحان لباس مجبوریم به خیاط شخصی مراجعه کنیم و او تا بخواهد متوجه شود که منِ طراح لباس تئاتر چه می‌خواهم پروسه‌ای زمان‌بر است. همچنین دسترسی به آن‌ها در نقاط مختلف شهر دشوار است و طراح را دچار مشکل می‌کند ولی متأسفانه این مجموعه حذف شده و ما باید با تجهیزات کامل در هر اجرا به صحنه آییم که مبادا آسیبی به لباسی وارد شود. اما خدا را شکر من در این نمایش کارهایم را خیلی راحت انجام دادم، دسترسی‌ها به ملزومات به خوبی برایم میسر شد و با وجود ژانر تاریخی اثر، همه امکانات مناسب در اختیار من قرار گرفت.