سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست رسانه‎ای دومین بی‌ینال هنر معاصر؛ "صلح روی کاغذ" عصر سه شنبه 22 تیر ماه در گالری ثالث و با حضور مجید عباسی فراهانی کیوریتور این دوسالانه، هامد جابرها مسئول پکیج گرافیک، امین شاهد مسئول برگزاری بی‌ینال و زروان روح‎بخشان منتقد و هنرمند برگزار شد.

در این نشست ابتدا عباسی درباره دومین بی‌ینال هنر معاصر گفت: دوره نخست این رویداد هنری یک سال و نیم قبل برگزار شد و در آن 55 هنرمند از 23 کشور نیز حضور داشتند. دوره دوم نیز از مدتی قبل برنامه‎ریزی شد و از ابتدای مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران کار خود را آغاز می‎کند. این دوره نسبت به دوره قبل تفاوت‎‌های قابل توجهی داشته است نخست آنکه کیفیت آثار انتخابی افزایش یافته است و تعداد شرکت‌کنندگان نیز دو تا سه برابر دوره قبل است. در این دوره 35 هنرمند خارجی و 90 هنرمند داخلی حضور دارند که بیشتر آنها از هنرمندان شناخته شده هستند.

وی همچنین درباره شیوه کیوریتوری این دوره از بی‌ینال نیز توضیح داد: در دوره نخست، با سه کیوریتور که دو تن از آنها غیر ایرانی بودند همکاری داشتم اما در این دوره به جای این کار تصمیم گرفتم با گالری‌ها و موسسات هنری تماس گرفته و از آنها برای همکاری در این پروژه دعوت کنم.

کیوریتور دومین دوسالانه هنر معاصر درباره عنوان این دوره یعنی "صلح روی کاغذ" نیز اظهار کرد: کاغذ برای ما معانی بسیاری دارد، معمولا وقتی می‌خواهیم چیزی را مکتوب کنیم از کاغذ استفاده می‌کنیم، به علاوه این نمایشگاه قرار بود در استانبول نیز برگزار شود و متریال کاغذ به دلیل سبکی و سهولت در جابه‌جایی برای چنین کاری مناسب بود، هرچند به دلیل اتفاقات اخیر در فرودگاه استانبول این موضوع منتفی شد. به این ترتیب متریال همه آثار از نقاشی و حجم گرفته تا عکس نیز کاغذ است، تنها بخش متفاوت بی‌ینال، ویدئوآرت است که البته به لحاظ مضمون با آثار دیگر متناسب است.

عباسی درباره موضوع صلح نیز گفت: صلح روی کاغذ برای من نگاهی خنثی داشت، در این مجموعه ما به صلح به معنای یک دنیای خوش و شیرین فکر نمی‌کنیم بلکه به تاثیراتی که عوامل مختلف در دنیا بر یکدیگر می‌گذارند نظر داریم. از سوی دیگر حضور هنرمندان در کنار هم نیز به نوعی مفهوم صلح را منتقل می‌کند. دوره قبل نیز با موضوع صلح برگزار شد اما در دوره سوم موضوع دیگری طرح خواهد شد.

وی درباره نحوه همکاری با گالری‌ها نیز افزود: گالری‌ها هنرمندانی را به ما معرفی کردند و ما با بررسی آثار آنان کارهایی را که با موضوع بی‌ینال تناسب داشت و قبلا دیده نشده بود را انتخاب کردیم. نگاه ما به این بی‌ینال یک نگاه بلند مدت است، ما نمی‌خواهیم آن را پس از دو یا سه دوره متوقف کنیم بلکه به دنبال جریانی هستیم که دست کم 10 سال برگزار شود و جنبه بین‌المللی نیز داشته باشد. البته هنرمندان خارجی تنها به صرف خارجی بودن انتخاب نشده‌اند بلکه ما تنها آثاری را انتخاب کردیم که با مفهوم دوسالانه هماهنگی داشته باشد. این رویداد هیچ اسپانسر مالی ندارد و ما با سرمایه شخصی آن را برگزار می‌کنیم زیرا حفظ استقلال و کیفیت آن برای ما بسیار مهم است.


همچنین امین شاهد نیز در این نشست درباره انتخاب مفهوم صلح اظهار کرد: ما مفهوم صلح را در برابر جنگ انتخاب نکردیم، بلکه مفهومی کلی که حتی می‌تواند تا آشتی با طبیعت گسترش پیدا کند را مد نظر داشتیم. در مورد مسائل اجرایی نیز باید بگویم کار روی دوره دوم از آغاز سال قبل آغاز شد و دعوت‌نامه‌هایی برای گالری‌ها فرستاده شد که در نهایت با 15 گالری در این بی‌ینال همکاری کردیم. از این میان 3 گالری از آلمان، فرانسه و دوبی، 3 گالری شهرستانی و 9 گالری از تهران هستند. حدود 200 اثر نیز انتخاب شده است که در نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت.

هامد جابرها طراح پوستر دومین بی‌ینال هنر معاصر نیز در این نشست گفت: برای طراحی پوستر این دوسالانه از تصویر یک موشک کاغذی استفاده کردم، شیئی که می‌تواند نمادی از یک سلاح کشنده باشد. کار طراحی کتاب نیز انجام شده است که روز یک شهریور ماه همزمان با روز جهانی صلح رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در فضای امروز هنر ایران همه بی‌ینال‌ها توسط دولت برگزار می‌شوند، آنها واقعا بی‌ینال نیستند چون حتی تناوب زمانی دو سال یک بار نیز در مورد آنها اعمال نمی‌شود. بی‌ینال هنر معاصر یک رویداد خصوصی است و به همین دلیل می‌توان به تداوم آن امیدوار بود.

روح‌بخشان نیز در این نشست اظهار کرد: همه بی‌ینال‌های جهان یک بخش فراخوان دارند و در بخش اصلی آنها پروژه با انتخاب آثار توسط کیوریتورهایی انجام می‌شود، در ایران این شرایط برعکس است و بخش اصلی بی‌ینال‌ها به آثار رسیده از طریق اعلام فراخوان اختصاص دارد. بی‌ینال هنر معاصر نمونه‎ای از یک رویداد مستقل است که چنین رویکردی ندارد و آثاری که در آن انتخاب شده‌اند ارزش تعمق را دارند.

دومین بی‌ینال هنر معاصر از یک مرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.