به گزارش هنرآنلاین ،علی اکبر جعفری ندوشن در مراسم یادبودی که به مناسبت سالگرد درگذشت مهدی آذر یزدی و با حضور اهالی فرهنگ و ادبیات استان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد برگزار شد، با اشاره به نقل قولی از یک شرق‌شناس اظهار کرد: این فرد در جایی آورده بود که "من عرب‌شناسم و ایران‌شناس نیستم اما انسان برای این که عربی‌شناس بشود، ناچار باید به فرهنگ عربی بپردازد و فرهنگ عربی بدون آشنایی با فرهنگ ایران بی‌معناست."

او با اشاره به خاطرات این شرق‌شناس که به واسطه‌ اشعار یک لحاف‌دوز ایرانی در بغداد، زبان فارسی را از روی اشعار فارسی و از این فرد فرا گرفته است، گفت: نکته این است که کدام فرهنگ را در دنیا می‌توانید بیابید که لحاف‌دوزش بتواند آثار شکسپیر، گوته و غیره را یک‌جا بلد باشد و بخواند و بعد بتواند ادبیات مملکتش را درس دهد؟

او سخنان این شرق‌شناس را بسیار اثرگذار و روایتی زیبا از شکوه فرهنگ یک ملت را بر یک لحاف‌دوز در سرزمینی دیگر خواند و ادامه داد: این روایت، استعداد و باروری افراد خوش ذات فرهنگی را که گاهی در پیرامون خویش به راحتی از آنها می‌گذریم، یادآور می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: برای من یکی از این اشخاص مهدی آذریزدی بوده است که زندگی خیلی جالب و عجیب داشت.

او با بیان این که من قصه‎‎های آذر را در دوره دبستان خوانده بودم، در مورد اولین مواجه‎‎اش با پدر ادبیات کودک و نوجوانان کشورمان گفت: عصر سه‌شنبه یکی از روزهای دوران دانشجویی برای دیدار با دکتر اسلامی ندوشن به دفتر انتشارات یزدان رفته بودم که نگهان پیرمردی که ظاهر فوق‌العاده ساده‌ای داشت، وارد شد و دکتر اسلامی چنان با احترام از جا بر‌خاست که من تعجب ‌کردم. سپس گفت؛ ایشان مهدی آذریزدی راوی قصه‌های خوب است که من آشنایی‌ام با کتاب و کتابخوانی را مدیون او هستم.

او با بیان این که خوشبختانه شرحی از این آشنایی و زندگی آذر در کتاب روزهای اسلامی ندوشن آمده و ارتباط نزدیکی هم با فیلم "The Reader "دارد، تصریح کرد: بر اساس شرحی که دکتر اسلامی از زندگی آذر می‌دهد؛ آذر یزدی برای کار و شاگردی در حالی که بی‌سواد است در کتابفروشی مشغول می‌شود؛ بچه‌ای روستایی که می‌خواهد کتاب بخواند و در همان کتابفروشی از روی عنوان کتاب‌ها، سواد می‌آموزد یا بهتر است بگویم سواد را کشف می‌کند و بعد هم چنان دانش‌آموزان مدارس آن روز را جذب کتابفروشی می‌کند و به معرفی و تشویق کتاب‌خوانی‌شان می‌پردازد که از میان آنها، نویسنده بزرگی چون دکتر اسلامی ندوشن بیرون می‌آید.

جعفری در ادامه عنوان کرد: حال اگر امروز همه می‌پرسند که چرا کسی کتاب نمی‌خرد و نمی‌خواند، به نظرم یکی از مشکلات در این رابطه، نداشتن فروشنده خوب در فروشگاه‌های کتاب است.

او ادامه می‌دهد: 80 سال پیش در این شهر کتاب‌فروشی بوده که کتاب‌فروشش، کتاب‌شناس و عاشق کتابی به اسم آذر یزدی بوده که امروز پدر ادبیات کودک و نوجوان این کشور است و مشتری این کتابفروشی نیز دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن بوده است که پدر نثر دانشگاهی ایران نام می‌گیرد.

او متذکر شد: البته اکنون نیز شاید در شهر یزد یک کتاب‌فروش خوب که از دانش و آگاهی مطلوبی در حوزه کتاب‌های علوم انسانی برخوردار باشد، پیدا شود به نحوی که همیشه پیشخوان تازه‌های کتابش طراوت ویترین کتاب‌فروشی مشهور پایتخت را داشته باشد ولی آیا از 80 سال پیش تا امروز نیاز ما به کتاب تغییری نکرده است؟

این عضو هیات علمی دانشگاه به سرمایه اجتماعی بر جای گذاشته شده‌ آذر یزدی اشاره کرد و گفت: او یک سرمایه نمادین برای یزد است و می‌تواند مبنای تاسیس نهادها و موسسات فرهنگی و اقتصادی جهت تولید فراورده‌های فرهنگی کودک و نوجوان قرار گیرد.

به گفته‌ او، ذیل این نام پرآوازه می‌توان هرساله جشنواره های فرهنگی ویژه کودکان برپا کرد و اتفاقات فرهنگی پرشوری مانند جشنواره و نمایشگاه‌های فیلم کودک، کتاب کودک، اسباب‌بازی کودک و مانند اینها را در این شهر رقم زد و همچنین در قالب شرکت‌ها و بنگاههای اقتصادی به تولید کلیه فراوده های موردنیاز کودکان همت گماشت.

جعفری در پایان سخنانش گفت: می‌توان با پایه‌گذاری کلیه صنایع مربوط به کودک، زادگاه آذر یزدی را پایتخت کودک ایران کرد که حداقل بخشی از گردش فرهنگی و اقتصادی آنچه به کودکان مربوط است، در اینجا رقم بخورد.