به گزارش هنرآنلاین ، برنامه"گفت‌وگوی فرهنگی" با موضوع "حجاب و عفاف" با حضور فرحناز قندفروش(پژوهشگر حوزه زنان و مسائل اجتماعی) و طاهره همیز(استاد دانشگاه و پژوهشگر معارف دینی) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، قندفروش(پژوهشگر حوزه زنان و مسائل اجتماعی) در خصوص موضوع حجاب گفت: می دانیم حجاب یکی از ارزش گذاری‌هایی است که اسلام برای زن مسلمان قرار داد. زنان مسلمان در عصر پیامبر(ص) در کنار این‌ها اجازه بیعت و آموزش پیدا می‌کنند. نداشتن پوشش یکی از مشخصه‌های اصلی دوران جاهلیت بوده است.

قندفروش ادامه داد: وقتی اسلام زن را به عنوان یک آفریده ارزشمند مطرح می‌کند و پیامبر(ص) بوسه بر دست زن می زند، نشان دهنده این است که اسلام برای زن ارزش قائل است. حجاب برای زن مسلمان صاحب ارزش است. تا قبل از آن اگر زنان عصر جاهلیت با خلخال گران قیمت معرفی می‌شدند، خواسته اسلام این بود که زن با خوب شوهرداری کردن معرفی شوند و ارزش‌های فیزیکی او چندان ملاک نباشد.

این پژوهشگر حوزه زنان و مسائل اجتماعی با بیان اینکه دین ما حجاب را برای زن به عنوان کمال استفاده می‌کند، گفت: نیاز زن برای حضور اجتماعی مؤثر، مادر و همسر موفق بودن این بود که زن با پوشش حجاب مزین شود. اگر به نگاه مهربانانه به حجاب نگاه کنیم، نعمتی برای زنان و مردان است.

قندفروش یادآوری کرد: وقتی این موارد رعایت نشود، عکس این مسائل به عنوان نقاط منفی حجاب به حساب می‌آید و آن ایده‌هایی که اسلام برای خانواده برمی شمرد در هیچ کانونی منزلت نیست. اگر دستوراتی که اسلام برای تک تک اعضای خانواده می‌خواهد رعایت نشود، نمی‌توانیم این خانواده را موفق بدانیم.

وی افزود: قبل از حجاب ظاهری نیازمند حجاب درونی هستیم. فکر می‌کنم مردان با حجاب نگاهشان می‌توانند در این عرصه مؤثر باشند. حجاب نگاه مردان به زنان برای حضور اجتماعی آرامش می‌دهد. حجاب چشم یک مرد شاید خیلی با اهمیت تر از حجاب ظاهر یک زن باشد.

در ادامه همیز(استاد دانشگاه و پژوهشگر معارف دینی) درباره عوامل تضعیف کننده فرهنگ حجاب گفت: اعتقادات درونی به وجود نیاوردیم و هنوز به شبهات آن پاسخ داده نشده که فرد بخواهد حجاب را رعایت کند. سراسر کتاب"قرار" پاسخ برای دختران جوان است. هرکس این کتاب را می‌خواند می‌گفت به بیشتر شبهات ما پاسخ داده شده است. بنابراین؛ اول باید به تمام شبهات پاسخ داد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام داریم که حضرت زهرا(س) رو به روی کورحجاب داشته است. در جنگ احد هند به عنوان همسر ابوسفیان لباس بدن نما می‌پوشید و می‌گفت محمد(ص) و یارانش را بکشید و من فرش زیرپای شما هستم. فرزند این زن معاویه و نوه‌اش یزید می‌شود و فاجعه کربلا را به وجود می‌آورد و فرزند حضرت زهرا(س) نیز امام حسین(ع) می‌شود که تا این اندازه محبوب است. از مهاتما گاندی پرسیدند که چه طور انقلاب هند را به وجود آوردی و او گفت من با شخصی به نام حسین(ع) در کتابخانه‌های انگلستان آشنا شدم و با او توانستم انقلاب هند را به وجود بیاورم.

همیز گفت: اگر بخواهیم حجاب را اجرایی کنیم باید در جامعه خود شرایطی مانند دوربین مداربسته به وجود بیاوریم. می‌توانیم به افرادی که هتاک هستند و می‌خواهند مرزها را بشکنند نمره منفی بدهیم.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند.