به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایرنا،باغ ایرانی پاسارگاد یکی از بخش‌های مجموعه پاسارگاد است که آن را ریشه معماری باغ‌های ایرانی دانسته‌اند.

براساس آنچه در متون تاریخی آمده، در زمان ساخت این باغ، کوروش هخامنشی شخصاً دستور داده باغ پاسارگاد چگونه ایجاد شود و درخت‌ها نیز به چه شکل کاشته شوند، یعنی هندسی‌سازی باغ و ساختار فضایی آن از نگاه کوروش به باغ ایرانی اقتباس شده‌ است و شکوه و تنوع درختان این باغ بی نظیر را که آن را مجموعه ای دستچین شده از انواع درختان سراسر ایران به صورت یکجا در باغ پاسارگاد دانسته اند را مورخان خارجی ستوده اند و به آن لقب "مادر باغ های ایرانی" داده اند.

کوروش محمدخانی در نشست تخصصی "زمین باستان شناسی و دیرین اقلیم شناسی" که به همت پژوهشکده باستان شناسی در محل این پژوهشگاه برگزار شد، عنوان کرد: زمین باستان شناسی یا مطالعات فرا رشته ای علوم زمین، مطالعاتی در مرز بین باستان شناسی و علوم زمین است.

وی مطالعات زمین باستان شناسی را یکسری مطالعات میان رشته ای دانست که از چندین رشته مختلف تشکیل شده و در مقیاس های متفاوت از میکرو تا مقیاس های بزرگ انجام می گیرد.

این باستان شناس با بیان اینکه مطالعات چشم انداز باستان شناسی با محیط زیست طبیعی در اطراف هر محوطه باستانی ارتباط تنگاتنگ دارد، اظهار داشت: مطالعات چشم انداز باستان شناسی در یک محوطه، کاملا به فعالیت های انسانی و تغییرات طبیعی که در آن محوطه در طول زمان رخ می دهد وابسته است.

به گفته محمدخانی، کاراکترهای زمین باستان شناسی بیشتر وابسته به تعاملاتی است که بین انسان و طبیعت در طول زمان شکل گرفته است.

او با اشاره به وسعت شش کیلومتر مربعی محوطه پاسارگاد که تنها 160 هکتار از آن فنس کشی و محافظت می شود، تصریح کرد: محوطه میراث جهانی پاسارگاد و دشت مرغاب از اهمیت بسیار زیادی در مطالعات زمین باستان شناسی برخوردار است، بگونه ای که پرسش های فراوانی برای پژوهشگران در مورد جای جای آن مطرح است.

محمدخانی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این محوطه باستانی گفت: پروژه هایی برای درک رابطه بین محوطه هخامنشی پاسارگاد با سایر محوطه ها در دشت پاسارگاد تا امروز در حال انجام است.

این باستان شناس، مدیریت آب یا مطالعات سیستم های هیدرولوژی منطقه، لند فرم (شکل طبیعی منطقه در گذشته) و مطالعه تاریخچه پوشش گیاهی در دشت پاسارگاد را از پروژه هایی اعلام کرد که در حال انجام است.

وی ادامه داد: بمنظور انجام تحقیقات در زمینه آب در دوره هخامنشیان فعالیت های متفاوتی از جمله نقشه برداری های دقیق برای اطلاع از شبکه آبرسانی قدیم و به دست آوردن سرچشمه هاو منابع تغذیه آب در آن دوره انجام می گیرد.

او مطالعه سدها، بندها و ژئومورفولوژی(دانش شناسایی اشکال ناهمواری‌های زمین) دشت پاسارگاد را مهمترین پژوهشی دانست که در این حوزه در حال انجام است و گفت: مطالعات دینامیک(پویایی) رودخانه ها برای فهم بهتر این بند و سدها است.

محمدخانی با اشاره به فعالیت هایی که برای مطالعه لند فرم گذشته در دشت پاسارگاد صورت گرفته، گفت: نقشه برداری جزئی می تواند جزئیات عوارض روی سطح را تعیین کند که این کار بر روی 50 هکتار از محوطه پاسارگاد صورت گرفت و ساختارهای مهمی تشخیص داده شد.

استاد یار گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه پوشش گیاهی یکی از مهمترین باغ های سلطنتی دنیا یعنی پاسارگاد را از دیگر فعالیت های هیأت ایران و فرانسه در پاسارگاد اعلام کرد.

وی با اشاره به مطالعاتی که مرتضی جمالی عضو مرکز پژوهش های علمی فرانسه بر روی دریاچه مهارلو انجام داده و نتایج بسیار جالب توجه آن تصریح کرد: در این پژوهش سه متر و نیم نهشته در 4500 سال مطالعه شد که بر اساس نمودار ارائه شده می توان بازسازی پوشش گیاهی را در دوران هخامنشی در دریاچه مهارلو از نظر نوع گرده هایی که داشته مشاهده کنیم.

محمدخانی گفت: به همین منظور امسال مغزی هایی به دو حالت دستی و سنداژ(گمانه زنی) در چهار نقطه استخر آب، محوطه بعد از آن ، باغ سلطنتی وبستر رودخانه محوطه باستانی پاسارگاد تهیه شد که هفته آینده برای آزمایش به فرانسه فرستاده می شود.

وی تصریح کرد: با اعلام نتایج می توانیم در مقیاس محوطه، تغییرات پوشش گیاهی باغ سلطنتی پاسارگاد را ازقبل از دوره هخامنشیان تا دوران اسلامی و معاصر بازسازی کنیم.

بازسازی چشم اندازهای باستانی

زمین شناس و استاد دانشگاه تور فرانسه نیز در ادامه این نشست در خصوص رویکرد زمین باستان شناسی در محیط آبرفتی و بازسازی چشم اندازهای باستانی توسط خصوصیات ژئومورفولوژیکی و دیرین اقلیم شناسی منطقه، مطالبی را مطرح ساخت.

ژآن باتیست ریگو همچنین درمورد خصوصیات ژئومورفولوژیک که باید در محوطه های باستانی مورد اندازه گیری قرار گیرد پیشنهاداتی ارائه کرد.

سباستین گندت باستان شناس و عضو مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه، دانشگاه لیون 2 و سرپرست فرانسوی هیأت مشترک ایران - فرانسه دیگر سخنران این نشست نیز به بیان مطالبی در باره رابطه ژئوفیزیک و زمین باستان شناسی پرداخت.

وی با ارائه مثال هایی از روش های مختلف ژئوفیزیک و کاربرد آنها در محوطه های باستانی، رابطه این بررسی ها با مطالعات زمین باستان شناسی و چشم انداز باستانی و نحوه استفاده از این داده ها را در مطالعات ژئومورفولوژی و زمین باستان شناسی توضیح داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دیگر سخنران این نشست پروفسور رومینک دوما متخصص هیدرولوژی و استاد دانشگاه لیون 3 بود که در رابطه با هیدرولوژی و باستان شناسی مطالبی را بیان کرد.

وی در مورد مسائل آب شناسی و خصوصیاتی که در مورد اندازه گیری واقع می شود توضیحاتی ارائه داد.

به گفته پروفسور رومینک دوما، مطالعه وضعیت سیستم آبرسانی امروزی رهنمونی برای پی بردن به وضعیت مدیریت سیستم آبرسانی در دنیای باستان شناسی خواهد بود.