سرویس معماری هنرآنلاین : طراحی و معماری موزه‌های هنر جهان این روزها با رویکردهایی متفاوت از آنچه تاکنون بود صورت می‌گیرد. تعامل با شهرها و ساکنان آن‌ها، ساختار جسورانه و بهره وری مناسب بعضی از این رویکردها است.

موزه هنر مانوئل گاتران در لیل فرانسه شامل چهار حجم تاخورده خطی است که دور جبهه‌های شمالی و شرقی ساختمان موجود که در سال 1983 طراحی شده است، می‌پیچد. در جبهه شمالی، این حجم‌های دنده مانند، یک رستوران مشرف به پاسیو مرکزی را در خود جای داده‌اند و در واقع پس از این فضاست که پنج گالری اصلی موزه نمایان می‌شوند. ساختار جدید موزه یک فرم نامنظم منفذدار است که میزان ورود نور را به درون گالری‌ها کنترل می‌کند. در حالی که همچنان امکان دید به فضای پارک پیرامونی وجود دارد. این ساختار منفذدار در ساختار فضای نمایش داخلی نیز تکرار می‌شود.

طراحی موزه هنر آتن که توسط گروه معماری kois ارائه شده، با هدف افزیش منظر شهری و تعامل با معماری شهر آتن در یونان صورت گرفته است. نمای شمالی رو به خیابان، یادآور سبک بین المللی در یک فضای تنگ و محدود است. بخش بزرگی با یشیه های رفلکس پوشیده شده است، در حالی که در بخش داخلی این سطح به وسیله پنل های سفت برای و صلب، برای جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل تعبیه شده است. جلوگیری از نور خورشید به این دلیل بوده است که در این بخش از اطاق های نمایشگاه شرایط ثابتی برای روشنایی، مورد نیاز بوده است. طراحان، مایل به استفاده از یک طرح با ساختار جدید، واستفاده از عناصر عمودی در نقطه ورودی بوده است.

موزه هنرهای معاصر شارلوت در سال‌های اخیر دستخوش توسعه سریع شهری بوده است. این مرکز هنری بر اساس مجموعه هنری آندریاس باچلرز،و کلکسیونی از آثار هنری نیکی سنتفال،پیکاسو،جیاکومتی، ماتیس، دگا، میرو، وارهول، لکوربوزیه و لجر شکل گرفته است. این ساختمان بر اساس یک فرم مکعب شکل به وجود آمده که از یک حیاط باز و عمومی تشکیل شده،که بخشی ازپوسته بیرونی از متریال پلاستیک ساخته شده است. عمده نوراین ساختمان 4 طبقه به وسیله یک نورگیر شیشه ای که در مرکز آن واقع شده،تأمین می‌شود. .سطح این نورگیر به صورت نزولی در طبقات افزایش یافته و در طبقات پایین تر نور به صورت صعودی گسترده تر می‌شود. با توجه به این اقدام بوتا برای خلق یک نورگیر مرکزی، به خوبی توانسته نور طبیعی لازم را برای گالری تأمین کند.متریال به کار رفته در داخل و خارج، به دقت و سادگی تمام انتخاب شده تا علاوه بر خلق یک شکل و رنگ پویا،مقاومت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

طرح جدید موزه هنری زاکرمن با هزینه ای بالغ بر 3 میلیون دلار در محوطه دانشگاه ایالتی Kennesaw به اجرا رسیده است. این موزه دارای فضاهایی چون گالری،نمایشگاه دائمی و موقت،اتاق‌های کلکسیون، دفتر کارمندان و خدمات فرهنگی می‌باشد. از مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای این موزه در نظر گرفته شده، تأسیرات فرهنگی و هنری در رأس یک مکان آموزشی است. بنابراین ضروری است که طرح و فرم مجموعه جسورانه باشد تا به عنوان نقطه عطفی در جذب بازدیدکنندگان باشد. همچنین مدیران دانشگاه به دنبال یک ساختار متضاد با بافت آجری دانشگاه بودند تا روح جدید در کالبد مجموعه آموزشی خود بدمند.