سرویس تئاتر هنرآنلاین: علی یداللهی کارگردان و بازیگر تئاتر با ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت این روزهای خود و اجرای نمایش شب‌های آیین و نمایش‌های سنتی ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طبق گفت و گوهایی که با شاهین چگینی مدیر سالن مشایخی داشتیم قرار است دپارتمان تخصصی نمایش‌های سنتی در این مجموعه راه اندازی شود.

او ادامه داد: بر این اساس علاوه بر اجرای نمایش‌های سنتی، دوره‌های تخصصی آموزش بازیگری سنتی هم برگزار می‌شود.

یداللهی تاکید کرد: متاسفانه هنرمندان نمایش‌های سنتی جایگاه ثابتی برای اجرای آثارشان ندارند و این نیاز همیشه حس می‌شد؛ خوشبختانه به خاطر نگاه باز و علاقه شخصی آقای چگینی این ایده مطرح و پذیرفته شد؛ از این پس در این سالن یک سانس به اجرای این نوع نمایش اختصاص پیدا می‌کند.

کارگردان نمایش "تمنا" همچنین عنوان کرد: با تعاملی که با مرکز هنرهای نمایشی داشتیم، قرار است تعداد از هنرمندانی که در جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی اجراهای موفقی داشته‌اند بتوانند در این سالن به صحنه بروند.

او در رابطه با آغاز این مسیر با نمایش "ترنا بازی" خاطرنشان کرد: "ترنا بازی" برای نسل جدید جذاب و برای قدیمی‌ترها نوستالژیک است. مخاطبان ما از دو نسل هستند و همه آنها می‌توانند شاهد گونه‌های مختلف نمایشی باشند. ترنا بازی مانند نخ تسبیحی عمل می‌کند، چراکه در دل آن می‌توان قصه‌هایی مجزا را با شیوه‌های مختلف اجرا کرد.

یداللهی عنوان کرد: نمایش‌های سنتی در این سالن هم با همان شکل سنتی و موزه‌ای و هم با به کارگیری تفکرات و نگاه‌های جدید اجرا خواهند شد.

او در پایان سخنان خود در مورد دوره‌های آموزشی این دپارتمان گفت: همیشه در جشنواره‌ای مانند آئینی سنتی نبود بازیگری که به شکل تخصصی با نمایش‌های سنتی آشنا باشد حس می‌شد. ما می‌خواهیم بازیگرانی را آموزش دهیم که به بهترین شکل با تکنیک‌ها و شیوه‌های متفاوت نمایش‌های سنتی آشنا باشند مانند توانایی‌هایی که آنها باید با آواز، نواختن ساز و یا بداهه‌پردازی داشته باشند. در این راه اساتید فن و برجسته نمایش‌های سنتی و ایرانی با ما همراه خواهند بود.

گفتنی است؛ نمایش شب‌های آیین و نمایش‌های سنتی ایران به کارگردانی علی یدالهی 10 تا 25 تیرماه ساعت 22 در تماشاخانه استاد مشایخی واقع در خیابان انقلاب، ضلع شمال غرب چهارراه ولیعصر، جنب داروخانه، پلاک ۱۴۷۸ اجرا می‌شود.