سرویس تئاتر هنرآنلاین: بدون شک عباس کیارستمی هنرمندی است که هنر و تفکرات او به عرصه سینما محدود نمی‌شود. او به واقع شخصی بود که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد. در این میان یکی از مهمترین فعالیت‌های او که شاید کمتر در ذهن و خاطره‌ها مانده باشد اجرای اپرای "کوزی فان توته" یکی از آثار مهم ولفگانگ آمادئوس موتسارت آهنگساز معروف را در چارچوب فستیوال شعر و موسیقی در شهر اکس‌آن‌پرووانس (در جنوب فرانسه) بود.

"کوزی فان توته" اولین اپرای موتسارت بود که در اولین دوره جشنواره اپرای اکس-آن- پرووانس در سال ۱۹۴۸ به روی صحنه رفت.

با گذشت شصت سال از آن رویداد هنری، مدیریت جشنواره قصد داشت در بزرگداشت آن اجرای تاریخی، برنامه‌ای ویژه و چشمگیر ارائه دهد؛ بنابراین به عباس کیارستمی سینماگر ایرانی که به ویژه در فرانسه از شهرت و محبوبیتی به سزا برخوردار بود، پیشنهاد شد که اپرای "کوزی فان توته" اثر موتسارت را کارگردانی کند. کیارستمی پس از مدتی تردید و تأمل این پیشنهاد را قبول کرد.

موتسارت اپرای شوخ و سبک "کوزی فان توته" (زن‌هایی این چنین!) را در اوایل سال ۱۷۹۰ به سفارش امپراتور اتریش تصنیف و اجرا کرد. این اپرا به خاطر بافت دشوار و مضمون جسورانه‌اش، تا ده‌ها سال گرفتار غفلت و بی‌توجهی بود، اما در دهه‌های اخیر جایگاه شایسته خود را بازیافته است.

اجرای کیارستمی به فضای کلاسیک اپرا، که نوعی "کمدی اشتباهات" را در قرن هجدهم روایت می‌کرد، وفادار ماند. صحنه‌پردازی، دکورها و لباس‌های آن از الگوهای شناخته قدیمی پیروی می‌کرد. شاید تنها نشانه نوآوری در اجرا پرده‌ای در پس‌زمینه‌ صحنه بود که فیلمی از دریایی آرام را نمایش می‌داد.
موسیقی اپرا را کریستوف روسه رهبر ارکستر فرانسوی با ارکستر مجلسی زالسبورگ اجرا کرده است.

اپرای "کوزی فان توته" به کارگردانی عباس کیارستمی از چهارم تا ۱۹ ژوئیه هشت بار در اکس آن پرووانس به روی صحنه رفت.

عباس کیارستمی در بخشی از گفت و گوهایی که انجام داده بود در این رابطه گفت: "این تجربه‌ای جدید است که مرا به شدت به تحرک وامی‌دارد. باید بگویم وقتی نخستین‌بار درباره این کار با هم بحث کردیم، تصمیم گرفته بودم آن را نپذیرم. چون کار من نبود و احتمالا از پس آن برنمی‌آمدم؛ اما به این نتیجه رسیده‌ام که روی صحنه بردن اپرا نباید چندان سخت‌تر از ساختن یک فیلم باشد. محدودیت‌های زیادی در اپرا هست، اما اینها مانع ادامه کار نشد."