به گزارش هنرآنلاین ، دکتر آرمان پژمان در برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو با بیان این که الزاماً استفاده از نمادها و یا نقوش ایرانی مدِ لباس را ایرانی نمی‌کند، اظهار داشت: فرهنگ استفاده از تولید ملی و مصرف لباس ایرانی و اسلامی باید رواج پیدا کرده و در بین مردم شایع شود.

برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع (برند پوشی و فخر فروشی و آفات آن) و با حضور خانم دکتر طیبه میرزا اسکندری (جامعه شناس و فعال فرهنگی)، دکتر حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس)، دکتر مهدی محمودی (رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس ایران) و دکتر آرمان پژمان (استاد دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حمید قبادی با اشاره به این که توجه برند امروزه یکی از واقعبت های اجتماعی است، گقت: توجه افراد به برندهای مختلفف نتیجه‌ی یک شکاف اجتماعی است که قابل تحلیل و بررسی و جبران است.

وی در خصوص مد و لباس اسلامی خاطر نشان کرد: وجود معقوله ی مد و لباس اسلامی و ایرانی به نوعی گرایش مردم به این مساله را گوش زد می‌کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به گروه‌ها مختلف سنی در جامعه اظهار داشت: گروه‌های مختلف سنی و اجتماعی در جامعه یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی است که در بررسی مد و لباس باید مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و مخاطبان هر طیف مشخص شود.

وی با بیان این که مخاطبان اصلی مد و لباس گروه سنی جوانان هستند، گفت: طبق آمارهای موجود از مراکز طراحی مد و لباس حدود 3هزار اثرِ طراحی لباس برای تجزیه و تحلیل به بنیاد مد و لباس ارسال شده است. که از میان تمام این آثار 80 درصد آن مجوزها و شرایط لازم برای ادامه کار را کسب کردند.

حمید قبادی در همین خصوص ادامه داد: 60 درصد از طرح‌های دارای مجوز به لباس‌های اجتماع بیرونی و طرح‌های ویژه‌ی جوانان مربوط می‌شود که برای سنین 18 تا 35 سال مناسب است.

در بخش دیگر این برنامه دکتر طیبه میرزا اسکندری با اشاره به گرایش بیش از حد مردم به برندهای معروف دنیا، گفت: امروزه گرایش به برندهای نام دار بیشتر از رفع نیازهای روزمره به ابزاری برای تفاخر و تظاهر تبدیل شده است. که برخی اوقات با آسیب‌های مالی برای خانواده و آسیب‌های اجتماعی همراه است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دست اندرکاران مد و لباس، خاطر نشان کرد: شایسته است که طراحان مد و لباس بیش از پیش به مخاطبان و مصرف کنندگان این زمینه توجه داشته باشند.

این فعال فرهنگی در ادامه‌ی همین بحث اضافه کرد: مد همواره باید مورد تقلید و باز تولید قرار بگیرد تا صنعت و تجارت مد رواج پیدا کرده و در جامعه شایع شود.

وی با اشاره به اشاعه مدهای مختلف در جامعه ایران، اظهار کرد: اگر ما مدهایی که حائز تمام شرایط اجتماعی ایران هستند را رواج دهیم، می‌توانیم توفیقات لازم را برای رشد مدهای مناسب در را دارا باشیم.

در ادامه‌ی همین موضوع دکتر مهدی محمودی با اشاره به گسترش فعالیت‌های مد و لباس در کشور، گفت: در حال حاضر در سطح تهران بیش از 5 هزار پروانه تولید لباس صادر شوده است و علاوه بر این در شبکه توزیع، صنف مد و لباس جزو 3 صنف بزرگ در توزیع کالا است.

وی در خصوص پول سازی صنف مد و لباس در کشور،بیان کرد: برای این که مد و لباس بازده مالی خوبی داشته باشد باید عوامل مد ساز در کشور گسترش پیدا کرده و سرمایه گذاری‌ها افزایش یابد.

رئیس انجمن مؤسسات مد و لباس ایران با اشاره به عوامل مد ساز در کشور، افزود: همواره عوامل مد ساز در کشورها را برندهای آن کشور تشکیل می‌دهند؛ حمایت از برندهای مختلف راه را برای اقدام‌های عملاتی در این زمینه همواره می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات رایج برندهای مختلف داخلی اظهار داشت: برندهای داخلی از چتر حمایت دولتی محروم هستند و در کنار این موضوع، تمامی آن‌ها به نوعی درگیر مشکلات تبلیغاتی و رسانه ای هستند.

دکتر مهدی محمودی در خصوص جشنواره‌های مد و لباس در کشور، گفت: بهترین طرح‌ها و لباس‌های کشور هر ساله با عبور از فیلترهایی که بالاترین دست آن قانون است در جشنواره‌های مد و لباس شرکت کرده و برای مصرف به جامعه ارائه می‌شوند.

دکتر آرمان پژمان در ادامه با اشاره تشخیص کالای تولید داخلی و تفاوت آن با کالای خارجی، گفت: برای یک مصرف کننده تشخیص تفاوت کالای داخلی و خارجی کار ساده ای نیست، چرا که هر کدام از این‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را ندارند.

وی در خصوص ویژگی‌های تمایز لباس‌های داخلی و خارجی، اظهار داشت: المان‌های تصویریِ هر لباس می‌تواند نشان گر ناحیه تولید لباس باشد، اما در طرف دیگر همین موضوع ممکن است مصرف کننده را به اشتباه اندازد، برای مثال امکان دارد که لباس‌هایی با نقش شاهنامه در کشوری اروپایی طراحی و صادر شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که الزاماً استفاده از نمادها و یا نقوش ایرانی مدِ لباس را ایرانی نمی‌کند، اظهار داشت: فرهنگ استفاده از تولید ملی و مصرف د و لباس ایرانی و اسلامی باید رواج پیدا کرده و در بین مردم شایع شود.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: لباس و مد بیش از این که یک مقوله‌ی اقتصادی باشد، پدیده ای کاملاً اجتماعی و فرهنگی است.

فایل صوتی برنامه گفت و گوی اجتماعی از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همیچنین متذکر می‌شود که این برنامه شنبه الی چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می‌شود.