سرویس سینمایی هنرآنلاین: مارتین اسکورسیزی که یکی از طرفداران پر و پا قرص عباس کیارستمی است، زمانی کارگردان ایرانی را "مظهر بالاترین سطح خلاقیت هنری" دانست.

کارگردان فیلم‌های "راننده تاکسی" و "گاو خشمگین" پس از اعلام خبر درگذشت کیارستمی در بیانیه‌ای رسمی که اولین بار در هالیوود ریپورتر منتشر شد، به او ادای احترام کرد.

او نوشت: من از شنیدن خبر درگذشت عباس کیارستمی بسیار شوکه و مغموم شدم. او یکی از معدود هنرمندانی بود که از دنیا آگاهی ویژه داشت. ژان رنوار بزرگ می‌گوید: واقعیت همیشه جادویی است. به اعتقاد من این دیدگاه، جمع‌بندی کارنامه فوق‌العاده کیارستمی است.

کارگردان تحسین‌شده آمریکایی ادامه داد: بعضی‌ها فیلم‌های او را "مینیمال" یا "مینیمالیستی" می‌دانند، اما عملاً برعکس است: تک‌تک صحنه‌های "طعم گیلاس" یا "خانه دوست کجاست؟" مملو از زیبایی و غافلگیری است که با صبر و حوصله و به طرز بی‌نظیری ثبت شده است.

اسکورسیزی در ادامه نوشت: بیش از 10 یا 15 سال پیش با کیارستمی آشنا شدم. او یک انسان بسیار خاص بود: آرام، باوقار، متواضع، فصیح و کاملا تیزبین. فکر نمی‌کنم او هیچ چیز را از قلم انداخته باشد. راه ما به ندرت یکی می‌شد، اما وقتی این اتفاق می‌افتاد بسیار خوشحال می‌شدم. او یک جنتلمن واقعی و واقعا یکی از هنرمندان بزرگ ما بود.

کیارستمی که در ماه‌های اخیر با یک بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کرد، روز دوشنبه در 76 سالگی در پاریس از دنیا رفت.