سرویس مد و لباس هنرآنلاین : مینا افروزی هنرمند جوان عرصه طراحی مد و لباس، با گذشت 9 سال از ورود به این عرصه، توانسته است خود را به عنوان یکی از طراحان داخلی در حوزه لباس فرم و مشاغل مطرح کند.

این هنرمند در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر در بخش لباس مشاغل رتبه سوم را کسب کرد و این در حالی بود که جشنواره در این بخش هنرمندی را حائز کسب رتبه اول و دوم ندانست.

مینا افروزی، طراح لباس و مدیرمسئول موسسه هنری "یشم" درباره فعالیت‌های خود در بخش طراحی و تولید لباس مشاغل و حضور در جشنواره مد و لباس فجر به هنرآنلاین گفت: این روزها دیگر حرفه تخصصی من مربوط به طراحی لباس فرم و مشاغل است و دلیل اصلی این فعالیت و نگاه خاص به حوزه مذکور، کمبودهایی است که در آن احساس کرده‌ام.

او در ادامه با اشاره به برخی تصورات نادرست از مفهوم و جایگاه لباس مشاغل بیان کرد: تا مدت‌ها پیش هر زمان که نامی از لباس مشاغل برده می‌شد همگان در ناخودآگاه خود به یاد لباس‌هایی هواپیمایی می‌افتادند، اما طی سال‌های اخیر وضع کمی بهتر شده و بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به این حوزه و مقوله دغدغه‌ بیشتری دارند.

افروزی افزود: ما در ایران و با توجه به تنوع موجود میان عنوان وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی، المان‌های بسیاری را برای به کارگیری در امر طراحی لباس مشاغل داریم که اگر به شکل درست از آن‌ها استفاده شود اتفاقات خوب و مثبتی در این زمینه رخ می‌دهد.

این هنرمند به طراحی لباس برای کارکنان قطار فدک اشاره کرد و گفت: این لباس به عنوان نخستین لباس طراحی شده در خطوط حمل‌ونقل کشورمان توسط من مطرح شد که بسیار مورد استقبال قرار گفت و این در حالی بود که تا آن زمان بسیاری از کارکنان خطوط ریلی از فقدان این مسئله گله‌مند بودند و یا طرح این مسئله را داشتند که چرا کارکنان خطوط هوایی با افتخار با لباس‌های فرمشان در شهر تردد می‌کنند اما در مورد کارکنان خطوط ریلی این مهم حاصل نشده است.

مدیرمسئول موسسه هنری "یشم" تصریح کرد: لباس فرم "محیط آرا" که با آن در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر حضور داشتم، مربوط به کارکنان بزرگ‌ترین شرکت تولید مبلمان کشور بود که نمایندگی‌های مختلفی در دیگر کشورها نیز داشت.

او بر لزوم آشنایی طراحان لباس مشاغل با فاکتورهای مهم در این حوزه تأکید کرد و گفت: طراحی و تولید لباس فرم نیازمند آشنایی کامل طراح با دمای هوای محیط کار، پوزیشن و ساعات اشتغال افراد، میزان تحرک و برخی دیگر از فاکتورهای مهم است که اگر این موارد لحاظ نشود نتیجه مطلوبی به بار نخواهد نشست.

افروزی به طراحی لباس فرم مهمانداران رجا توسط خود اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال زمانی که این لباس را طراحی می‌کردم، یکی از نکات مهمی که در نظر گرفتم اختلاف دمای 50 درجه‌ای بین داخل و بیرون قطار بود که گاه در سرمای زمستان و در برخی خطوط، داخل قطار دما حدود 20 درجه و بیرون قطار دمای هوا به منفی 30 درجه هم می‌رسید.

او در ادامه از وضعیت نامطلوب نساجی کشور گفت و تصریح کرد: متأسفانه پارچه‌های مناسب برای رسیدن به شکل ایده‌آل در زمینه طراحی و تولید لباس مشاغل در کشور وجود ندارد و استفاده از پارچه‌های خارجی هم با معضلاتی همچون گمرک مواجه است.

افروزی در خاتمه افزود: بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در سال گاه دو بار و شاید هم بیشتر به خرید لباس فرم برای کارکنانشان مبادرت می‌ورزند، اما از آنجایی که مقوله طراحی تخصصی برای این حوزه در نظر گرفته نمی‌شود علی‌رغم صرف هزینه‌های بسیار نتایج مطلوبی حاصل نشده و امید است در ادامه این مسیر با توجه بیشتر به موضوع طراحی لباس مشاغل، شاهد اتفاقات مثبت و رو به جلو در این حوزه باشیم.