سرویس استان های هنرآنلاین: مینا کمالیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین عنوان کرد: خانه فرهنگ صدرا به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از دی ماه 93 در شهر صدرا آغاز به فعالیت کرده است.

مدیر مجموعه خانه فرهنگ صدرا گفت: باتوجه به نبود و کمبود مجموعه های منسجم فرهنگی هنری در این شهر و با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی در بین خانواده ها، خانه فرهنگ صدرا با حضور مربیان و اساتید مجرب و کاردان خود شروع به کار کرد.

او افزود: در اولین سال و با وجود نوپایی مجموعه، پویایی قابل تعمقی را شاهد بودیم و از بدو شروع کار، عموم اساتید و مربیان این مجموعه با سوابق درخشان و تحصیلات رشته هنری مربوطه مشغول به فعالیت هستند.

کمالیان اظهار کرد: با وجود امکانات و تجهیزات اندکی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در اختیار ما قرار داده بود و با توجه به بودجه کم و امکانات ناچیز که جوابگوی هنرآموزان نبود ، حضور اساتید نامی و متعهد باعث شد پذیرای هنرجویان و هنرآموزان تشنه فرهنگ و هنر در عرصه های مختلف باشیم.

این فعال هنری تصریح کرد: خانه فرهنگ صدرا که تاکنون از سوی هیچ مسئولی در این شهر که گویا تنها به ساخت و سازهای مسکونی و تجاری و غیره اهمیت میدهند حمایت و پشتیبانی نشده و تنها خودرو و خودپرور ادامه حیات میدهد.

مدیر مجموعه خانه فرهنگ صدرا اذعان داشت: فضا و مکان محقر و محجور مجموعه که در پس کوچه های شهر بزرگ صدرا مشغول به سازندگیست، با بیش از دویست هنرجو و سی و پنج استاد و پرسنل مجددانه در تکاپوی به دست آوردن هویت و به رسمیت شناختن است.

کمالیان اضافه کرد: برگزاری جشن ها و نشست ها و نمایشگاه های مختلف هنری حاصل تلاش و زحمات بی شایبه پرسنل این مجموعه و تلنگری بر اذهان متولیان فرهنگی و هنری این شهر است.

او خبر داد: در روزهای گرم تابستان که خانواده ها به دنبال فضای آموزشی جهت پرکردن اوقات فراغت خود و فرزندانشان هستند به این مجموعه مراجعه می کنند که با تمامی تلاش ها و سیاست گزاری های اعضای مجموعه با وجود کمبودها و نارسایی های امکاناتی جوابگوی مراجعه کنندگان نمی توان باشیم.

کمالیان برگزاری کلاس های هنرهای تجسمی شامل نقاشی خلاق کودکان،مبانی و اصول طراحی،سیاه قلم،آبرنگ،رنگ روغن،نگارگری،ویترای،عکاسی، گرافیک،مجسمه سازی، مدادرنگ،گچ پاستل چاپ باتیک،کاریکاتور،پویانمایی، فتوشاپ و ادیت و،، هنرهای دستی :چرم،چرم سوخته، بافت و قلاب،عروسک سازی،طراحی لباس ایرانی اسلامی، گلسازی،طراحی کاشی و سرامیک، شمع سازی ،گریم کودک، روبان دوزی زیورآلات دستی، تذهیب،معرق،منبت،مشبک،فرش،سفال و،، هنرهای نمایشی:بازیگری کودک و نوجوان بازیگری بزرگسال، فن بیان،دوبله کودک ونوجوان ، نمایشنامه نویسی،کارگاه فیلم ،فیلم نامه نویسی، موسیقی: پیانو،گیتار،ملودیکا،ساز دهنی،تنبک،سنتور،تار،سه تار، کاخن،ترومپت، دف،نی، تءوری موسیقی، سلفژ،آواز، ریتم شناسی، ،صداسازی و دیگر فعالیت های مجموعه: قصه گویی نوین ویژه کودکان، شعرخوانی کودکان، انجمن شعر و داستان، کارگاه خبرنگاری، کامپیوتر مقدماتی و پیشرفته، شطرنج، خوشنویسی:خط تحریر،نستعلیق،نستعلیق شکسته،خط لاتین، را عمده فعالیت های مجموعه فرهنگی و هنری خانه صدرای شیراز معرفی کرد و خواستار رسیدگی جدی امکانات برای حضور بیشتر هنرآموزان شد.

این مدیر فرهنگی همچنین از برگزاری نمایشگاه نقاشی هنرجویان و اساتید در خود مجموعه خبر داد و بیان کرد: اجرای اولین نمایش حرفه ای هنرجویان بازیگری در سالن استاد هودی، جشن روز جهانی کودک با اجرای گروه نمایشی هنرجویان و گروه نوازی هنرجویان ارف در اکوپارک صدرا، برپایی نقاشی دیواری باحضور چهارصد کودک ونوجوان شهر صدرا به مناسبت دهه فجر با همکاری شهرداری صدرا، برگزاری گروه نوازی موسیقی کودکان مجموعه در گرین لند نیز از دیگر فعالیت های این مجموعه است.

کمالیان گفت: کارگاه قصه گویی عروسکی در خود مجموعه و برپایی بازارچه هنری که ابتدا در فضای مجموعه به اجرا رسید و بعد با همکاری شهردارصدرا در اکو پارک صدرا ، به اجرا رساندن بیست طرح خلاق و هنری که ایده اساتید و هنرمندان مجموعه است و در صورت توافق با ارگان مربوطه به زودی در شهر شاهد خواهید بود نیز از جمله فعالیت های خلاقانه این مجموعه نوپاست.

نامه نگاری و دعوت نامه چاره ساز نیست

مدیر مجموعه خانه فرهنگ صدرا هم مانند تمامی مدیرانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند و برای ابراز هنر مجموعه خود باید میخ آهنی بر سر دیگر مدیران استان فرو نمایند تا شاید افاغه کند در این باره گفت: متاسفانه ارسال دعوت نامه های مکرر برای اعضای شورای شهر جهت بازدید از مجموعه و رسیدگی به مشکلات هنرمندان نه تنها میسر نشد بلکه با بی مهری و بی اعتنایی هم روبرو شد.

کمالیان افزود: نامه نگاری ها برای ظاهر فضا و مکان محقر و نازیبای خانه فرهنگ صدرا که شایسته و در شان هنرمندان و اساتید ارزشمند و گرانمایه شهر نیست با شرکت توسعه و عمران شهر جدید صدرا بی نتیجه ماند و چاره ای جزدلسردی و ناامیدی نداریم.

رسیدگی به نبود یک کتابخانه در شهر صدرا که قطعا اداره کل کتابخانه های عمومی فارس پاسخگو خانه فرهنگ نیست ،جوابگوی متقاضیان کتابخوان وکتاب دار نخواهد بود و ما را شرمسار از پاسخ گویی میکند.

به گفته کمالیان ، هنرمند اسوه و الگوی ارزشمندی در جامعه است که با حمایت از اندیشه و ذهن خلاق و جستجوگرش درون مردم حضور ملموس و تاثیرگذاری خواهد داشت و طرح ها و پیشنهادات سازنده هنرمندان در جامعه شهری راه گشای خیلی از معضلات و مشکلاتی است که دغدغه ذهن مسولین شهر صدراست.

او در پایان ، از مسولان، مدیران و متولیان فرهنگی خواستار شد که برای مقوله مهم و مفید فرهنگ و هنر و اندیشه بیدار هنرمندان اهمیت و احترام قائل شوند و با ارزش گذاری بر تحولات و توسعه فرهنگی و هنری به فکر جامعه ای پویا و شهروندان شاد و سالم باشند.

الهه بهرامی