سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هفتم ژوئیه هشتاد و چهارمین سالمرگ سر آرتور کونان دویل است که بیش از همه با مجموعه داستان‌های پلیسی شرلوک هولمز شناخته می‌شود.

سر آرتور کونان دویل در 22 مه 1859 متولد شد و در هفتم ژوییه 1930 درگذشت.

او از نویسندگان معروف دهه ۷۰ قرن نوزدهم تا دهه ۲۰ قرن بیستم میلادی محسوب می‌شود و بیش از همه با مجموعه داستان‌های پلیسی شرلوک هولمز شناخته می‌شود.

این نویسنده اسکاتلندی از سال ۱۸۷۶ تا ۱۸۸۱ در دانشگاه ادینبورگ در رشته پزشکی تحصیل کرد. او درکنار پزشکی، برای روزنامه‌ها مطالب ادبی و مقاله می‌نوشت و بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۳ سری کتاب‌های شرلوک هولمز و دکتر واتسن او چاپ شد. "دویل" ۹ سال بعد در سال ۱۹۰۲ شاهکار خود یعنی "سگ شکاری باسکرویل" را نوشت.

کتاب‌های شرلوک هولمز که اکنون بیش از خودش شهرت دارند، در ابتدا با بی مهری مواجه شدند. خوانندگان زیادی حاضر به خریدن چنین کتاب‌هایی نبودند. تا جایی که او، برای چاپ یکی از کتاب‌هایش مجبور شد به مجلاتی روی آورد که داستان‌های مختلف و کم فروش را در یک یا چند شماره از خود، با کاغذهای ارزان قیمت، چاپ می‌کردند. اما پس از آن، رفته رفته بر مشهوریتش افزوده شد و پس از مدت کمی، همان نشریه حاضر به چاپ داستان او در یک کتاب جداگانه شد و این، نقطه آغاز مجموعه‌های آرتور کونان دویل بود.

در ایران "ماجراهای شرلوک هولمز" (عینک طلایی)، با ترجمه حسین سبحانی و همین طور کتابی با عنوان "نشانه چهار" به ترجمه مژده دقیقی از کتاب‌های منتشر شده از اوست.