هنرآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی پنجشنبه‌ 10 تیرماه در ضیافت افطار میزبان اهالی فرهنگ و هنر شد. میهمانی که هنرمندان حوزه‌های مختلف دغدغه‌هایشان را با رئیس جمهور در میان گذاشتند. این ضیافت که با حضور ‌ گسترده هنرمندان روبرو بود در روزهای گسترده واکنش‌های مختلفی را در فضای رسانه‌ای در پی داشته، به همین بهانه با برخی از هنرمندان حاضر در این مراسم به گفت‌و گو نشستیم تا ارزیابی آنها را در خصوص گفته‌های رئیس جمهور و دغدغه‌های هنرمندان جویا شویم.

هنر در ایران بلاتکلیف است

علی نصیریان می‌گوید مشکلات فرهنگ و هنر از سوی دولت نیست، چرا که مراکز قدرت در کشور متعدد هستند.

علی نصیریان هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون و بزرگ سینمای ایران که پنجشنبه شب در مراسم افطاری رئیس‌جمهور حضور داشت به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مراسم خیلی خوبی بود و صحبت‌های خوبی شد. اهالی فرهنگ و هنر هر یک فرصت یافتند تا در مورد مشکلات خود صحبت کنند و آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز به خوبی درباره فرهنگ و هنر صحبت و از این حوزه حمایت کردند.

وی ادامه داد: اما این بحث‌ها در حد صحبت خوب است و در عمل هیچ‌چیز معلوم نیست. مسئله مهم توسعه فرهنگ و هنر و بودجه این امور است که چگونه باید تأمین شوند. فرهنگ و هنر کشور ما به حمایت مادی قوی نیاز دارد، اما اگر صحبت‌های انجام‌شده در حد حمایت معنوی هم صورت بگیرد بازهم خوب است.

این بازیگر پیشکسوت افزود: همه مشکلات فرهنگ و هنر از سوی دولت نیست، چرا که مراکز قدرت در کشور متعدد هستند. به طور مثال لغو کنسرت‌ها و نمایش‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند، توسط مراکز قدرتی که پنهان یا آشکار فعالیت دارند، رقم می‌خورد. مثلاً نمایش" تانگوی تخم مرغ داغ" به کارگردانی آقای مرزبان که من هم در آن حضور داشتم، پس از 30 شب اجرا توسط قوه قضاییه توقیف شد، در حالی که ما با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا داشتیم.

نصیریان اظهار کرد: این اتفاقات یکسری ناامنی و عدم امنیت شغلی و کاری را برای اهالی فرهنگ و هنر به وجود آورده است و هر شخصی بر مبنای سلیقه خود اعمال نفوذ و قدرت می‌کند. به همین جهت من احساس می‌کنم مسئله هنر بلاتکلیف است و باید به آن رسیدگی شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان این نکته که هستند افرادی که از فرهنگ و هنر کشور حمایت کنند، عنوان کرد: هستند افرادی که از فرهنگ و هنر این مرزوبوم حمایت کنند، اما اوضاع فرهنگی چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی فعلاً بلاتکلیف است، و این در حالی است که پدیده لازم و ضروری برای حیات یک ملت فرهنگ آن کشور است.

وی تصریح کرد: متأسفانه با وجود رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون هنوز تکلیف روشن نیست و معلوم نیست چه کسی باید کمک کند و امنیت شغلی چگونه تأمین شود و از طرف کدام نهاد باید این اتفاق رخ دهد، اما بازهم تکرار می‌کنم که هستند افرادی که در نظام حامی فرهنگ و هنر هستند و حداقل این حمایت را به صورت زبانی بیان می‌کنند.

نصیریان گفت: در این مراسم نیز صحبت‌های خوبی صورت گرفت و ما هم تشکر کردیم و امیدوارم به این صحبت‌ها جامه عمل پوشانده شود و آن‌طور که شایسته است از فرهنگ و هنر کشور حمایت شود، چرا که هنر متکی به خود است نه متکی بر احزاب، سلیقه‌ها و نهادهای دیگر. هنر پدیده‌ای است که باید بر اساس جوششی که در انسان شکل گرفته است با زبان موسیقی، تئاتر، ادبیات و شعر بیان شود. هنر باید متکی به خود باشد و با جوشش درونی انسان بر اساس آنچه در دور و اطراف هنرمند اتفاق می‌افتد شکل بگیرد و به شکلی کاملاً نامعمول و غیرمتعارف نه آنچه روتین است به شکلی ماندگار رقم بخورد.

هنرمندان به دیده شدن و رفتار دوستانه مسئولان نیاز دارند

علی فرامرزی پیشکسوت هنر نقاشی درباره دیدار هنرمندان در مراسم افطاری با رئیس جمهور به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: یکی از نکات قابل توجه در این مراسم تعداد کم هنرمندان تجسمی بود، هنرمندان رشته‌های تجسمی بالاترین تعداد را در میان هنرمندان کشور دارند درحالی که در این مراسم تعداد آنان قابل مقایسه با هنرمندان رشته‌های سینما یا تئاتر نبود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعدادی از هنرمندان به طرح مسائل خود پرداختند رئیس جمهور فرصت چندانی برای صحبت نداشت اما در سخنان او نکات جالب توجهی وجود داشت، از جمله اینکه "ما باید از اینکه هنر ما در عرصه جهانی مطرح شده است خوشحال باشیم. چرا باید نگران باشیم که موسیقی ما در سالن‎های بزرگ جهان نواخته شود؟ این‎ها همه به فرهنگ ما کمک می‏کند و درمان درد ایران هراسی است. اینها همان دیپلماسی نرمی است که ما به آن نیاز داریم."

این هنرمند نقاش افزود: به نظر من رئیس جمهور دو جمله دیگر نیز گفتند که بسیار مهم بود؛ "با دست لرزان نمی‌توان نقاشی‎ای بزرگ کشید و دل لرزان نمی‎شود موسیقی‎های بزرگ خلق کرد".

فرامرزی با بیان اینکه دیدار هنرمندان با رئیس جمهور باید صمیمانه‌تر باشد اظهار کرد: شکل برگزاری این گونه مراسم‎های بیش از اندازه رسمی است و امکان اینکه رئیس جمهور از نزدیک با بدنه هنرمندان آشنا شود وجود ندارد. من معتقدم هرچه مسئولین و به ویژه رئیس جمهور با هنرمندان تماس بیشتری داشته باشد دلگرم‎کننده‎تر است و می‎تواند تاثیرگذار باشد زیرا هنرمندان به توجه، دیده شدن و رفتار دوستانه مسئولان نیاز دارند.

رئیس جمهور با مردم به گالری و سینما برود

علی شیرازی هنرمند عرصه نقاشی‎خط نیز درباره دیدار با رئیس جمهور به هنرمندان گفت: اینگونه مراسم‌ها پیش از این نیز در بعضی دولت‎های برگزار شده است، اینکه رئیس جمهور یک کشور یک یا دو بار در سال با هنرمندان ملاقات داشته باشد در نفس خود بسیار خوب است اما تنها در صورتی که دولت بتواند کاری برای هنرمندان انجام داده و در چنین مراسمی گزارش این فعالیت‎ها را به هنرمندان گزارش دهد.

وی با اشاره به این نکته که جامعه به هنر نیاز دارد و اگر هنر و ورزش نباشد خشونت جای آن را در جامعه خواهد گرفت ادامه داد: دولت کارهای بسیاری در زمینه توسعه هنر می‌‏تواند انجام دهد به عنوان مثال می‌‏تواند برای کسانی که اثر هنری می‎خرند معافیت مالیاتی تعیین کند. از سوی دیگر خوب است که رئیس جمهور همانطور که در زمینه‎های مختلف اقتصادی و سیاسی مشاورانی دارد در زمینه هنر نیز از میان هنرمندان یا گالری‎داران مشاوری داشته باشد تا در جریان امور هنری قرار گیرد.

این هنرمند با بیان اینکه نگاه او تنها معطوف به وجوه اقتصادی هنر نیست اما بهبود اقتصاد هنر در گسترش و تدام کار هنرمندان تاثیر مستقیم دارد اظهار کرد: از نظر فرهنگی، بسیار خوب است اگر مسئولان و حتی خود رئیس جمهور در شرایطی مساوی با مردم به سینما یا گالری رفته و با هنر آشنا شود.

شیرازی افزود: دولت باید لایحه‎ای به مجلس بفرستد که بر اساس آن هنرمندان نیز امکان دسترسی به تسهیلات بانکی مانند وام داشته باشند تا همچون کارآفرینان و تولیدکنندگان بتوانند از این تسهیلات برای گسترش فعالیت‎های هنری خود استفاده کنند. متاسفانه چنین دیدارهایی بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و در آن به جای طرح چنینی مسائلی، به سلام و احوال پرسی بسنده می‌‏شود.

وی همچنین گفت: هنرمندان و به ویژه هنرمندان تجسمی مانند مجسمه‎سازان نمی‎توانند در شهر و در یک فضای کوچک کار کنند، دولت می‏‌تواند با تعریف یک سری امکانات ویژه هنرمندان زمین‏‌هایی را به شکل ارزان قیمت یا با اقساط بلند مدت در اختیار هنرمندان قرار دهد در جایی خارج از شهر آتلیه‎های خود را ایجاد کنند.

این هنرمند عرصه نقاشی‎خط در پایان سخنان خود تاکید کرد، در نهایت آنچه بسیار تاثیرگذار است اینکه همواره در تصاویر تلویزیونی و عکس‎ها ما مسئولان را در فضاهایی خالی از اثر هنری مشاهده می‎کنیم اگر خود مسئولان پیش‎قدم شده و آثار هنری خریداری کنند و در محل کار و خانه خود آثار هنری داشته باشند می‏‌تواند امیدوار بود که دولت به هنر توجه دارد و وجود آن را در محل کار و زندگی لازم می‌‏داند.

حرف رئیس جمهور برای من ارزش زیادی دارد

محمد علیزاده اما معتقذ است مقوله هنر در کشور ما شکنندگی فراوانی دارد که با صحبت‌های آقای روحانی می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

محمد علیزاده خواننده پاپ درباره حضورش در مراسم افطاری رئیس‌جمهور گفت: به دعوت نهاد ریاست جمهوری به سفره افطاری رفتیم و در کنار دیگر دوستان لحظات خوبی را سپری کردیم.

وی افزود: این مسئله دو بُعد مهم داشت، اول اینکه گردهمایی جمع کثیری از هنرمندان عرصه‌های سینما تلویزیون و موسیقی در کنار هم در یک جمع صمیمی بود و دوم آنکه تأکید رئیس‌جمهور بر اعتلای فرهنگ و هنر کشور بود. ایشان به‌خوبی این عرصه را درک می‌کند و صحبت‌های ایشان نشان می‌دهد حمایت از این بخش، جدی است که جای شکر دارد.

او ادامه داد: به نظر من هم امروز روز مقوله هنر در کشور ما دچار یک مظلومیت خاص شده است و شکنندگی فراوانی دارد که با صحبت‌های آقای روحانی می‌توان به آینده آن امیدوار بود.

علیزاده همچنین گفت: آقای روحانی همچنین در این دیدارگفت اینکه موسیقی هنرمند ایرانی در سالن‌های بزرگ موسیقی جهان شنیده شود و اینکه فیلم‌های ایران در عرصه جهانی مطرح شوند، افتخاری برای ایران و ایرانی است. این حرف‌ها برای من هنرمند ارزش زیادی دارد.