سرویس تئاتر هنرآنلاین: علاقمندان به هنرهای نمایشی پنجشنبه 3 تیرماه می‌توانند به مانند روزهای گذشته و پیش از آغاز لیالی قدر و ایام سوگواری به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) به تماشای آثار مختلفی که بر صحنه‌های نمایش است بنشینند؛ تنها نمایشی که جمعه 4 تیرماه به صحنه می‌رود نمایش "مجلس ضربت زدن" به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان است که این روزها در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

این نمایش روایت موازی شهادت حضرت علی(ع) از زبان ابن ملجم مرادی و قطامه و مشکلات یک گروه نمایشی به ویژه نویسنده متن برای نگارش نمایشنامه‌هایی با این مضمون است.

بدون شک یکی از نکات قوت این اثر، نمایشنامه آن است؛ متنی که نویسنده با خلق موقعیت تراژیک و تاریخی که آن را دستمایه نمایشنامه‌اش قرار می‌دهد، دیدگاه‌های خود را نسبت به آنچه در دوران معاصر رخ می‌دهد را با گذشت 14 قرن از آن دوباره زنده کند.

اگر در زمان امام علی(ع) سه تن از خوارج مأمور می‌شوند که علی(ع)، معاویه و عمروعاص را به دلیل رعایت عدل، ظلم و مکر و پذیرش رأی حکمیت از بین ببرند، امروز همچنین اتفاقاتی به گونه‌ای دیگر در حال تکرار است. بنابراین "مجلس ضربت زدن" گذشته و تاریخ را بستری برای بیان بحران‌های سیاسی و اجتماعی امروز قرار می‌دهد تا انسان را نسبت به تکرار تاریخ آگاه سازد.

نمایشنامه "مجلس ضربت زدن" در 10 صحنه به هم پیوسته برای اجرا تنظیم شده است. در این 10 صحنه شخصیت‌هایی به نام ابن ملجم، اعرابی یکم و دوم، قطامه، کارگردان، دستیار و نویسنده حضور دارند به همراه (همسرایی) که در حاشیه صحنه می‌ایستند تا در لحظات مورد نیاز مکمل اجرا باشند.

اتفاقی که در نمایش محمد رحمانیان نیز رخ داده است البته تعداد همسراها بر صحنه بسیار بیشتر است.

نمایشنامه" مجلس ضربت زدن "بیضایی از چند لایگی قابل تعمقی برخوردار است که آن را بسیار قابل توجه می‌کند. اتفاقی که به شکل کامل موفق نبوده است. شاید یکی از اتفاق‌های مهم در نمایش رحمانیان بهره بردن از صدای تاثیرگذار هوشنگ اسماعیلی است که با صدای بی‌نظیرش و بیان جملات زیبای بهرام نویسنده می‌تواند مخاطبان خود را سحر کند.

نویسنده دانسته‌هایش را از تخیل خود و گروه هنرمندان و تماشاچیان عبور می‌دهد تا نقبی به حقیقت کتمان شده بزند.

نمایش "مجلس ضربت زدن"به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان و بازی امیر جعفری، رامین ناصرنصیر، رضا مولائی، اشکان خطیبی، سینا رازانی، سانیا سالاری و مهتاب نصیرپور هر شب ساعت 21 در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.