سرویس تجسمی هنرآنلاین: پونه اوشیدری هنرمند نقاش که مجموعه جدید آثار او اکنون در گالری هما به نمایش گذاشته شده است درباره این نمایشگاه که "بدون درد" نام دارد به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این مجموعه در ادامه مجموعه نقاشی قبلی من است که به نمایش درنیامده و کاملا فیگوراتیو است. درواقع گیاهان عظیم‎الجثه و هیولاواری که در نمایشگاه می‎بینید در آن مجموعه کنار فیگورها قرار دارند. در مجموعه جدید فضا معاصرتر و متفاوت‌تر از آن چیزی است که مخاطب عادت کرده است در کارهای عموما فیگوراتیو این سال‌ها ببیند. در این کارها ابهام و ایهام بیشتری وجود دارد و در عین آنکه در نوع خود فیگوراتیو محسوب می‏‌شوند بُعد انتزاعی نیز دارند و تعریف گسترده‎تری نسبت به کارهای قبلی من دارند. درحقیقت این نقاشی‎ها پالوده شده مجموعه قبلی من هستند که فیگورها از آنها حذف شده‎اند تا مفهوم درونی بیشتری پیدا کنند. وی ادامه داد: از سوی دیگر می‎توان کل این فضا را فضایی انتزاعی دانست زیرا در بعضی جاها آنها حتی گیاه هم نیستند بلکه موجوداتی گیاه‎وارند که حرکت می‏‌کنند و هجوم می‌‏آورند، و چیزی در پس آنها مخفی شده است. ابهامی که در این کارها هست با عنوان نمایشگاه یعنی "بدون درد" تقارب معنایی دارد زیرا آنها چندان صریح نیستند و مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد و اگر اتفاق دردناکی هم هست، مشخص نیست که این اتفاق چه ماهیتی دارد. این هنرمند نقاش با بیان اینکه از دید او این کارها اکسپرسیو هستند نیز گفت: این کارها از جنس طراحی هستند و جنبه فیگوراتیو نیز در آنها وجود دارد که هر دو این‎ ویژگی‎ها به آنها جنبه اکسپرسیو می‏‌دهد. در بعضی کارها ممکن است که برگ‎ها نوعی شفافیت داشته باشند هرچند در جای دیگر این خطوط به شکل سطح درآمده و برگ‎ها پُر می‎شوند؛ دلیل این فضا نیز تنها وجود جنبه طراحانه کارها است. اوشیدری درباره این موضوع که این گیاهان در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان روییده‎اند نیز اظهار کرد: زمینه این تابلوها فضایی آبرنگی دارد که حتی به گفته بعضی مخاطبان حال و هوای نقاشی‎های ژاپنی دارد. این فضا دارای همان ابهامی است که پیشتر از آن صحبت کردم، به علاوه این گیاهان معلق هستند و نقطه اتصالی در زمینه ندارند به همین دلیل فراتر از گیاه عمل می‌‏کنند و ظاهری عجیب و غریب دارند. معلق بودن همچنین به این گیاهان توانایی این را می‌‏دهد که از هرچیزی که سر راه‌شان قرار دارد عبور کنند و در فضایی که زمان و مکان نیز ندارند چنین موجوداتی بسیار هیولاوار هستند.

وی همچنین درباره چیدمانی که در این نمایشگاه ارائه شده است نیز گفت: این چیدمان از 12 جعبه تشکیل شده و دارای پروسه‎ای است بسیار مهم‎تر از خود چیدمان کنونی در گالری هما است. در ابتدای کار مقدار بسیار زیادی گندم در این جعبه‎ها ریختم و در هر یک از جعبه‌ها فضایی به اندازه یک نعلبکی کوچک را خالی گذاشتم و آدم کوچکی را نیز در این فضاها قرار دادم، سپس به آبیاری و مراقبت و آفت‎زدایی این مزرعه کوچک پرداختم تا اینکه گندم‌ها رشد کردند و آدم‎ها میان گندم‎ها محصور شدند. اکنون هرچه می‌گذرد این گیاهان به پایان عمر خود نزدیک‎تر شده و زرد و خشک می‎شوند. اما در عین حال که این یک چیدمان زنده است این نکته نیز مهم است که آدمک‌ها محاصره شده‌اند و آن چیرگی که در گیاهان تابلوها هست در چیدمان نیز دیده می‎شود؛ هرچند شاید این نقاشی‌ها و چیدمان در راستای هم نباشند اما تکمیل کننده یکدیگر هستند. او در استیتمنت این نمایشگاه آورده است: "هر وقت همه چیز آرام به نظر می‌‏رسد و همه جا ساکت، یعنی شاید اتفاق هولناکی دارد در خفا رخ می‎دهد. انگار چیزی در سکوت و بی‎خبری بروید و حرکت کند. مثل یک بیماری خاموش یا جرمی پنهانی در نبود نشانه‌ای پیدا. خطر، بی‌صدا نزدیک می‌شود، چون جنگلی از خزه سرخ، به آرامی رشد می‎کند، تکثیر می‎شود و بی‎آنکه کسی سرعت حرکتش را متوجه شود، در سکوتی عمیق، هیولای زرشکی رنگ، تالاب پر خروش را در بر می‎گیرد، می‌پوشاند و خاموش می‏‌کند. آنقدر بدون درد اتفاق می‎افتد که شاید حسش هم نکنی.... با این احتمال که روی بتوانی از مخفی‎گاهت بیرون بیایی... شاید آنچه که فکر می‏‌کنی وجود ندارد، جایی مخفی شده باشد." پونه اوشیدری متولد 1363 تهران است. او کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و عضو وابسته انجمن نقاشان ایران نیز هست. این هنرمند از سال 1386 تا کنون آثار خود را در نمایشگاه‌های انفرادی متعددی در گالری‌های آتبین، سیحون، خانه هنرمندان، فرهنگسرای ارسباران و نگارخانه کمال الدین بهزاد به نمایش گذاشته است. نمایشگاه "بدون درد" تا 18 خرداد ماه در گالری هما به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک ادامه دارد.