سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی ملاقلی‌پور فیلمساز جوانی است که پس از سال‌ها دستیاری سال گذشته اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان "قندون جهیزیه" به روی پرده نقره‌ای سینما فرستاد، فیلمی که در هنگام اکران با حواشی بسیاری همراه شد.

ملاقلی‌پور درباره فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر روی نگارش یک فیلمنامه مشغول کار هستم که هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که مسیر ورود به سینما برای جوانان چقدر هموار است و با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: قطعاً این مسیر را خود کارگردان باید هموار کند چرا که سختی در تمام حرفه‌ها وجود دارد، بخصوص اگر فیلم اولی باشید و در ژانر اجتماعی بخواهید کار کنید و با سرمایه خصوصی هم بخواهید فیلمی را بسازید این سختی چندین برابر می‌شود.

این فیلمساز جوان در ادامه افزود: مسئله این است که برای فیلم اول وقتی بخواهید در ژانر اجتماعی کار کنید و حامی خودتان باشید و چند نفری به عنوان سرمایه‌گذار در کنارتان باشند، خود فیلمساز باید برای خودش راه کند و بداند که چطور می‌تواند از پس سلیقه‌ها برآید. ضمن اینکه با تغییر مدیریت نگاه‌ها دائماً در حال تغییر هستند بنابراین شما باید مطالعه داشته و نقدپذیر باشید تا بتوانید مسیر بهتر را انتخاب و پیش بروید.

ملاقلی‌پور ادامه داد: در واقع فضای حال حاضر سینما، خیلی ربطی به جوان و یا با تجربه بودن شما ندارد و اوضاع برای همه یکسان است. این حرفه شوخی‌بردار نیست؛ هر قدم آن را باید محکم برداشت. در این میان هستند کسانی که چند تا چند تا کار می‌کنند و فیلم می‌سازند و بعد هم می‌روند، در واقع این‌ها تئوریسین هستند نه سینماگر؛ آن‌ها قصه‌شان با ما فرق می‌کند و ممکن است پشت هم کار انجام دهند و گاهی نیز هیچ کاری انجام ندهند، اما ذات این حرفه به گونه‌ای است که نباید اشتباه کنید و حتی تست هم نمی‌توانید بکنید، باید از اول راهتان مشخص باشد چرا که با عدد و رقم سروکار دارید و با میلیارد نمی‌شود بازی کرد.

کارگردان فیلم "قندون جهیزیه" همچنین درباره اکران فیلم‌ها و تأثیر تبلیغات بر فروش فیلم‌ها عنوان کرد: این را بهتر است کارشناسان پاسخ دهند، اما من هم به نوبه خودم فکر می‌کنم هر موفقیت و شکستی یکسری عوامل به همراه دارد، اگر موفقیت در گیشه به وجود آمده دلایل مختلفی دارد. ما در سه ماه نخست سال فیلم‌های خوب و سرگرم‌کننده‌ای به روی پرده داشتیم و این بسیار خوب است که توانستند در گونه‌های مختلف فیلم‌ها را به نمایش بگذارند، اما این موفقیت علل دیگری هم داشت که ازجمله آن می‌توان به تبلیغات ماهواره‌ای که اصلی‌ترین عامل فروش این فیلم‌ها بود اشاره کرد و عدم‌حمایت مناسب رسانه ملی از فیلم‌ها که صاحبان اثر را مجبور می‌کند به گونه‌های دیگر اقدام به تبلیغ اثرشان کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه رسانه ملی حمایتی از فیلمسازان ندارد و این نوع برخورد اشتباه، باعث می‌شود تا سازنده به سمت ماهواره برود. سرمایه‌گذاری که از بخش خصوصی به سینما وارد شده است، به دنبال بازگشت سرمایه خود می‌گردد و برای فروش محصولش نیازمند تبلیغ است. تهیه‌کنندگان، دفاتر پخش و سرمایه‌گذاران باید برای محصولشان تبلیغ داشته باشند و حداقل این است که فرصت تبلیغات و پخش تیزرشان را در تلویزیون داشته باشند. ولی وقتی رسانه ملی این اجازه را نمی‌دهد و یا خیلی کم پخش می‌کند سازنده باید به کجا برود؟

ملاقلی‌پور درباره دلایل عدم پخش تیزر فیلم‌ها از رسانه ملی گفت: بیشتر به دلایل سلیقه‌ای بازمی‌گردد و اگر سخت‌گیری مطرح است راهکاری که سازندگان پیش گرفته‌اند درست است. اگر قرار بر تعامل و حمایت از تولید کننده داخلی است، باید دید اقدام و عمل رسانه ملی در این بخش کجاست؟ رسانه ملی چه اقدام و عملی در راستای مسائل اقتصادی انجام داده است. به نظر من حتی نمره منفی هم نگرفته است، چرا که شرایط بحرانی برای فیلمسازان و تولیدکنندگان فراهم کرده است. بهترین حالت تعامل و گفتگوست، تا مهم‌ترین حرکت انجام شود و این زنگ خطر است که 60 درصد مردم ماهواره نگاه می‌کنند و به دنبال رسانه ملی نیستند، آیا زنگ خطر بیشتر از این؟

وی افزود: به نظر من رسانه از حالت ملی خارج شده است. کسی که شکایت کرده خودش متهم است، رسانه ملی حمایت کافی از تولیدکنندگان نکرده که حال مدعی باشد. آیا رسانه ملی به شعار سال گوش داده؟ وقتی خودش نقض‌کننده تمام آنچه باید انجام دهد، است، چطور می‌تواند شاکی باشد.

ملاقلی‌پور بیان کرد: صداوسیما باید پاسخگو باشد که چرا تیزر فیلم‌ها را پخش نمی‌کند و چرا این شوخی را با اقتصاد سینما می‌کند. ما تولیدکنندگان فرهنگی هستیم و به دلیل مشکلات اقتصادی باید کار را کنار بگذاریم. در تمام دنیا جاهایی که مدعی فرهنگسازی هستند در محیط‌های شهری فضاهایی را برای این امور اختصاص داده‌اند، اما ما فضای شهری نداریم که از ما حمایت کند. بیلبوردهای 40-50 میلیون تومانی برای یک فیلم سینمایی مقرون به صرفه نیست و وقتی یک رسانه می‌آید و از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرد و با رقم اندک تیزر فیلم‌ها را بارها پخش می‌کند چرا نباید محصول را به او ارائه داد؟ سینما کم تاوان پس نداده و بسیاری از سرمایه‌گذاران به خاطر همین مشکلات ورشکست شدند. چه کسی پاسخگوی این همه ضرر مالی است؟