سرویس استان های هنرآنلاین: تئاتر به عنوان هنر اجتماعی ممتاز و اثرگذار، همواره راه رشد و تعالی خود را در تاریخ تحولات خود پیموده است و گذر زمان نشان داده که گرایش فطری بشر به اجتماعی بودن و تقارن آن با ویژگی‌های انسانی نمایش و هم‌نشینی با مسائل انسانی را رقم زده و در انعکاس آن راه‌گشا بوده است و این پیوستگی و تداوم مرهون حضور فعال هنرمندان در عرصه نمایش است.

هنرمندانی که عاشقانه و مشفقانه پای در میدان عمل گذارده و با نقد و تحلیل مسایل و موضوعات اجتماعی، به حل مسائل و رفع مشکلات رویکرد این معاونت کمک کرده اند...

در این فرصت مغتنم که خانواده بزرگ تئاتر به منظور برگزاری جشن‌های اردیبهشت تئاتر در جای جای این سرزمین به صحنه می‌آیند و ضمن بررسی و مرور فعالیت‌های یک ساله به تکریم و تجلیل برگزیدگان می‌پردازند، باید با اتخاذ تدابیر لازم، توجه به رویکردهای حمایتی، بهره‌مندی از حلقه‌های مشورتی و ارزیابی مستمر سیاست‌های هدایتی و با کمک اهالی این گستره‌ وسیع نسبت به اصلاح زیرساخت‌ها اقدام کرد.

در این میان ، جشن‌های اردیبهشت تئاتر ایران، هر سال به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و با هدف تکریم فعالان سال گذشته هنرهای نمایشی توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های نمایشی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

امسال نیز در شب هشتم خردادماه به همین بهانه اهالی نمایش فارس و شیراز در سرزمین سبز صدرا گرد هم آمدند و در آیینی بهزاد مریدی با پیشکسوتان ، هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر شهر و استانش ، سخن گفت.

او که از فاصله ها گلایه داشت و آن را مشکل اصلی خانواده تئاتر مطرح کرد، حرمت نهادن به ریشه را ضروری بر شمرد و عنوان کرد: شاید کمتر از دوسال پیش بود که اولین حضورم در میان هنرمندان با تئاتریها رقم خورد و آنجا آرزوکردم که پیشکسوتان و بزرگانم جوانان را باور کنند، آرزو کردم آنها تحصیلات، دانش و توانایی شان را باور کنند و ابراز امیدواری کردم جوانان حرمت نهادن به ریشه را از پیشکسوتان بیاموزند.

مدیر کل ارشاد فارس ادامه داد: امروز مشکل تئاتر ما پول هست و نیست و امروز بیش از همه مشکل اصلی تئاتر ما فاصله هاست ، اتحاد و اصرار نیست. گرچه ذات هنر بر این است و گریزی از آن نیست ، اما حرمت گذار هم باشیم. پیران علم جوانان را بدانند و جوانان حرمت ریشه را.

این چهره دانشگاهی با نام بردن از هنرمندانی چون کوهستانی، افشاریان و اکبرنژاد افزود: مشکل پول نیست بلکه فاصله هاست. باور کنید مشکل اتحاد است.

در ادامه ، به دعوت فرهاد ارشاد مجری برنامه؛، محمود پاک نیت هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون به پیشگاه حاضران آمد و به سخنرانی پرداخت.

این بازیگر پر پیشینه که مدت هاست پایتخت نشین شده گفت: از اینکه در جمع اهالی تئاتر شیراز قرار گرفتم حال وصف ناشدنی دارم. زیرا دوستانی را دیدم که سالیانی بود که آنها را ندیده بودم. امیدوارم درخت تئاتر و هنر این شهر با وجود این بزرگان بارور باشد.

با آمدن تمامی میهمانان به این جشن باشکوه اجرای سیاه بازی توسط محمد هاشم زاده و مهدی شفیعی برنامه دیگری بود که در ادامه انجام گرفت تا میهمانان به استقبال هنرنمایی یکی از آوازخوان های مطرح این روزهای شهرشان بروند.

حامد فقیهی خواننده شیرازی که به مناسبت روز شیراز در برنامه خندوانه تازه ترین ترانه خود را بر اساس واسونک های محلی شیراز اجرا کرد در شب میهمانی تئاتر باردیگر به اجرای ترانه معروف شیرازی ها پرداخت.

مجلس سیاه بازی قطعه نمایشی دیگری بود که به کارگردانی علیرضا جهاندیده روی صحنه رفت تا یادآوری از روزهای اوج این تئاتر در جشنواره ها با بازی زاوش تقوایی باشد.

پیش از اینکه در پایان این آیین از هنرمندان پیشکسوت تئاتر شیراز، رحیم هودی، احمد سپاسدار، علی نقی رزاقی، کاظم روزی طلب، نادر شهسواری به همراه محمود پاکنیت و جواد بخشی زاده دعوت شود به روی صحنه بیایند، لوح تقدیری از سوی هنرمندان تئاتر شیراز به مدیرکل ارشاد فارس داده شد که متن آن را یوسف آفرینی قرائت کرد.

در این جشن که توام با کنایه های مالی ناشی از عدم بودجه مکفی تئاتر شیراز و فارس برای دست اندرکاران این عرصه هم بود ، از سید محمدهادی هاشم زاده کارگردان نمایش زار، آرش ابراهیمی کارگردان نمایش بندباز، احسان شادمانی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر، لیلا دوکوهکی، بازیگر برتر جشنواره تئاتر شهر ، مسعود احمدی هنرمند برگزیده جشنواره نمایشنامه نویسی مرصاد، سعیدرضا خوش شانس نمایشنامه نویس و هنرمند برتر جشنواره نمایشنامه نویسی صنعت نفت جنوب تقدیر شد.

"روز جهانی تئاتر" و نیز اردیبهشت تئاتر در ایران، فرصتی مغتنم برای یادآوری، مرور و نمایش ویژگی‌ها و توانمندی های تئاتر ایرانی در میان سبک‌های نمایشی جهان معاصر و واکاوی مشترکات جهانی بین تئاتر این سرزمین و تئاتر سایر کشورهاست.

مشترکاتی که، بیش و پیش از آنکه در حوزه شیوه و ابزار و تکنیک اجرا و ارائه باشد، مشترکات و اتفاق نظرهایی در گستره مفهوم و موضوع و پیام و محتواست.

تئاتر به‌عنوان هنری دیرینه که انسان‌ها را از هر طبقه، قوم و آیین به‌هم نزدیک کرده و خود منشاء تجربه‌ای شگرف به نام دموکراسی است، که در هر زمان محتاج آزادیست.

همه این‌ها را گفتیم تا به این برسیم که تئاتر پدیده‌ای مهم و تاثیرگذار در جامعه بشری است؛ پدیده‌ای بسیار قدیمی که از گذشته تا به امروز همواره مورد توجه قرار داشته و این بهانه‌ای است تا هر ساله آیین هایی نظیر اردیبهشت تئاتر در تمام نقاط کشور شکل گیرد و بزرگداشت این هنر بزرگ جشن گرفته می‌شود.

الهه بهرامی