به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، دومین روز از جشنواره فیلم "روح‌الله" با حضور و سخنرانی احمدرضا درویش همراه شد.

در آغاز این برنامه که روز سه‌شنبه 4 خردادماه برپا شد، تیزری درباره زندگی و آثار درویش پخش شد، سپس محمد آفریده دبیر جشنواره در سخنان کوتاهی گفت: چند روزی که درگیر برگزاری جشنواره هستم خیلی به یاد دوران انقلاب افتادم. چرا که انقلاب همچون میوه ممنوعه‌ای بود که به حضرت آدم گفته بودند آن را نچینند! اما حضرت آدم آن را خورد و این میوه ممنوعه همان آگاهی است که به تبع آن مسئولیتی بر دوش ایشان قرار گرفت.

آفریده اضافه کرد: سینمای بعد از انقلاب نیز پنجره‌ای رو به آگاهی گشود و برای همه ما مسئولیتی آورد و احمدرضا درویش نیز یکی از دوستانی است که در سی‌واندی سال گذشته با مسئولیت و تعهدش، پیرِ این عرصه شده است.

دبیر جشنواره فیلم "روح‌الله" از درویش به عنوان فیلمساز زمانه خویش یاد کرد و افزود: او در هر دوره‌ای متأثر از زمانه خود واکنش نشان داده و هرگز وارد بازی‌های سیاسی نشده است و همین راز ماندگاری اوست.

در ادامه احمدرضا درویش به دعوت آفریده روی صحنه رفت و با ابراز خرسندی از حضور در این جشنواره و در شهر اصفهان گفت: برای برگزاری این جشنواره تبریک می‌گویم، چرا که گردهمایی آن به انگیزه بزرگداشت مقام حضرت امام (ره) انجام می‌شود.

این فیلمساز اضافه کرد: وقتی برای حضور در این جشنواره دعوت شدم در مقابل عظمت معنوی که بهانه برگزاری آن است، احساس کوچکی کردم.

کارگردان فیلم "رستاخیز" خاطرنشان کرد: ثواب بزرگ آقای آفریده این است که به کمک این حرکت باعث شده عده‌ای به مدت چند روز به شخصیت تاریخی و اسطوره‌ای امام بیاندیشند.

درویش ادامه داد: البته کار ما که در حوزه هنر؛ کار و فعالیت می‌کنیم سخنوری نیست بلکه ساختن فیلم است! به شرط اینکه فیلم‌های ما دیده و شنیده شوند.

کارگردان "متولد ماه مهر" در ادامه خاطراتی از دوران کودکی‌اش که در مغازه آرایشگاه پدرش در محله سه راه سیروس تهران شاگردی می‌کرده، بیان کرد و افزود: در سال‌های 47 و 48 زمانی که دوره ابتدایی را می‌گذراندم به طور اتفاقی با کتاب رساله حضرت امام (ره) آشنا شدم. پدرم این کتاب را پشت یک ساعت گذاشته بود و من چند سال بعد دریافتم که آن کتاب که با تصویر امام و آیه‌ای از قرآن مزین شده بود، رساله حضرت امام بوده است؛ یعنی اولین خاطره من از ایشان در دوران بچگی‌ام به این صورت شکل گرفت.

درویش سپس یکی از وظایف موسسه تنظیم و نشر آثار و اندیشه‌های امام (ره) را آرشیو و ثبت آثار و اسنادی دانست که به طور مستقیم و غیرمستقیم در حوزه امام است.

او یکی از مشکلات تاریخی جامعه ما را بی‌توجهی به آرشیوسازی دانست و ابراز تأسف کرد: ما به سختی به منابع و ذخایر گذشته می‌توانیم دست یابیم. البته در دوران جدید و با وجود امکانات انفورماتیک، حفظ منابع آسان شده و خوشبختانه مقوله آرشیو دگرگون شده است که حتماً در موسسه تنظیم و نشر آثار و اندیشه‌های امام (ره) هم به این مقوله توجه می‌شود.

این فیلمساز خاطر نشان کرد: یکی از کارهای مهم ثبت خاطرات درباره امام (ره) است. خود من به طور حضوری و از نزدیک ایشان را ملاقات نکردم اما خاطره‌ای که از دوران کودکی‌ام از ایشان دارم نشانگر تأثیرگذاری ایشان در طبقات مختلف اجتماع است بنابراین یک خاطره صرف نیست بلکه می‌تواند به تحلیل اجتماعی تبدیل شود.

درویش یادآور شد: ما بیشتر خاطرات را از کسانی که به طور حضوری با امام (ره) مرتبط بوده‌اند ثبت می‌کنیم که اقدام خیلی خوبی است اما دامنه‌اش محدود است، زیرا نباید گردآوری خاطرات را به چهره‌های سیاسی و افرادی که به طور مستقیم با ایشان مرتبط بوده‌اند، محدود کنیم.

کارگردان "کیمیا" با یادآوری استقبال مردم در روز ورود امام (ره) به ایران خاطرنشان کرد: این استقبال به طور خودجوش انجام شد آن هم در دوره‌ای که هنوز رژیم سابق روی کار بود. یعنی سازماندهی رسمی و دولتی نداشت، اما اقشار مختلفی که از شخصیت امام (ره) تأثیر پذیرفته بودند به طور خودجوش در آن برنامه حضور داشتند و این نشان می‌دهد که شخصیت ایشان در زندگی جاری آن‌ها وجود داشته است، اما این خاطرات ثبت نشده‌اند.

او در ادامه با اشاره به تأثیر شخصیت امام (ره) در دوران جنگ در ادامه ابراز تأسف کرد که "خاطرات جنگ بیشتر به خاطرات رسمی فرماندهان و سربازان محدود شده که البته لازم است اما لایه‌های اجتماعی که از جنگ تأثیر پذیرفته‌اند، در این خاطره‌نویسی‌ها مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند."

درویش تأکید کرد: در ثبت خاطرات جنگ باید به آدم‌های معمولی که از این پدیده تأثیر پذیرفته‌اند نیز توجه کنیم و به سراغ آن‌ها برویم.

او اصلی‌ترین ویژگی امام (ره) را تأثیرگذاری روی لایه‌های مختلف مردم دانست و با بیان یکی از خاطرات شخصی‌اش از عملیات کربلای 5 در دوران جنگ یادآور شد: در آن دوره با پیرمردی در جبهه آشنا شدم که عاشق امام بود و می‌گفت که این پیرمرد هم خودش عاشق است و هم ما را عاشق کرده است؛ یعنی امام در این لایه‌ها بسیار تأثیرگذار بود و گردآوری این نوع خاطرات جنس دیگری است.

درویش با طرح این پرسش که این آدم‌ها را از کجا می‌توان پیدا کرد؟ افزود: باید با منقاش از دهان این گونه افراد حرف بکشیم تا از خاطراتشان بگویند اما متأسفانه امروزه به جایی رسیده‌ایم که خاطره‌گویی مثلاً از جنگ خرید و فروش می‌شود و به تجارت تبدیل شده‌ است. در این شرایط سخت است، کسی را پیدا کنیم که همچون آن پیرمرد به امام نگاه می‌کند؛ او آدمی در ناکجاآباد است که هرگز در پی درجه و حکم نبوده و یک مغازه تعویض روغنی داشته است و این فقط یک نمونه از تأثیرگذاری امام (ره) بر قشرهای مختلف است.

کارگردان "سرزمین خورشید" با اشاره به پیچیده بودن عملیات آزادسازی خرمشهر در تاریخ سوم خردادماه خاطر نشان کرد: آن عملیات از هر نظر پیچیده بود اما امام با گفتن جمله مشهور «خرمشهر را خدا آزاد کرد» نشان داد که ما کسی نیستیم.

درویش در ادامه سخنانش بار دیگر بر ضرورت گردآوری خاطرات همه اقشار از امام (ره) تأکید کرد و افزود: باید خاطرات همه آزادی‌خواهان، دردمندان، پابرهنه‌ها و... از حضرت امام ثبت شود. مطمئنم همه کسانی که در جنگ مقابل دشمن ایستادگی کردند با مدیریت امام (ره) پرچم آزادی، عدالت و کرامت انسانی را برافراشتند و جانشان را فدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام پرچم دفاع از شرف دینی و هویت میهنی را برافراشت و این دو مقوله را با یکدیگر آمیخت. این مدیریت و این شخصیت متعلق به همه لایه‌های اجتماع است و اگر کار کردن درباره او را به یک تشکیلات خاص محدود کنیم، جفا کرده‌ایم.

درویش تأکید کرد: همه تشکل‌های رسمی و غیررسمی مسئول ثبت آثار و خاطراتی هستند که متأثر از شخصیت امام (ره) در همگان ایجاد شده است.

این فیلمساز در ادامه صحبتش افزود: مسئولان فرهنگی کشور را توجه می‌دهم به این نکته که، امروز بیش از هر روزی نیاز داریم تا به مولفه‌های فرهنگی، فکری امام و روش‌های و بیان ایشان بیاندیشیم.

او با اشاره به جمله مشهور امام (ره) درباره سینما "سینما یکی از مظاهر تمدن بشری است" افزود: این جمله نکته بسیار مهمی را مطرح می‌کند.

درویش با اشاره به صحبت امام (ره) درباره تشبه به ائمه در هنر و تعزیه یادآور شد: این فتوا متعلق به قبل از انقلاب است و باید توجه کنیم که ایشان پیش از انقلاب و قبل از بیان جمله معروف ایشان در مورد سینما، درباره تشبه به معصومین در هنرهای نمایشی فتوا داده‌اند که بسیار مهم و تأثیرگذار است.

کارگردان "رستاخیز" در بخش دیگری از سخنانش هشدار داد: نرسید به جایی که اصول را فراموش کنیم و در حوزه فرهنگ متأثر از بده بستان‌های سیاسی و جناحی، اندیشه امام‌گونه را محدود کنیم.

وی همچنین گفت: افتخار می‌کنم در دورانی زندگی کردم که توانستم شاهد یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ سرزمینم باشم و شخصیتی مانند امام (ره) را در ابعاد کم و در حد توان خودم درک کنم. مطمئنم ایشان به همه ما آبرو داده و توکل به خدا و ایستادگی به باورها را در ما ایجاد کرده است بنابراین امیدوارم این جشنواره منشأ خیر و برکت باشد.