هنرآنلاین : اجلاس کمیته‌های تخصصی امور هنری و شورای ارزشیابی هنرمندان، شاعران و نویسندگان کشور، صبح سه‌شنبه چهارم خرداد 1395 در محل کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این جلسه که با محوریت موضوع اهدا درجات هنری به هنرمندان عرصه‌های مختلف و چالش‌های موجود برگزار شد، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، حسن مهرجردی عضو ثابت کمیته تخصصی امور هنری و دبیر کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان، بردیا صدر نوری مشاور و رئیس حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، مدیران مرکز هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی و جمعی از هنرمندان برجسته کشور و عضو کمیته تخصصی امور هنری همچون شهرام ناظری، محمود عزیزی، بهروز غریب پور، قطب‌الدین صادقی، قباد شیوا، طه بهبهانی، حمید شانس، علی‌اکبر کردبچه، ایرج راد، علی شیرازی، مجتبی ملک‌زاده، اکبر عالمی، محمد سعید شریفیان، محمدعلی بنی اسدی، طاهر شیخ الحکما، داوود گنجه‌ای و مجتبی آقایی حضور داشتند.

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و پس از آن علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد به بیان صحبت‌هایی پیرامون موضوع اهدا درجه هنری به هنرمندان پرداخت.

او در ابتدای جلسه اظهار داشت: قرار بود این جلسه خیلی زودتر از این‌ها برگزار شود و بسیار مشتاق بودیم که با زیارت دوستان هنرمند مروری بر اهم فعالیت‌های معاونت امور هنری و جمع‌بندی فعالیت‌ها داشته باشیم که تا به امروز میسر نشد و اکنون مفتخریم از نظر بزرگان هنر کشور استفاده کنیم.

مرادخانی در ادامه از حضور بردیا صدر نوری مشاور و رئیس حوزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به عنوان نماینده محمدباقر نوبخت در این جلسه تشکر و قدردانی کرد و گفت: در سال جاری به یمن حضور ایشان و حسن نظر آقای نوبخت توانستیم بودجه معاونت امور هنری را افزایش دهیم.

مرادخانی همچنین از حضور ایرج راد در این جلسه تقدیر کرد و گفت: ایشان در زمان حضورشان در خانه تئاتر خون دل‌ها خوردند و بنده شاهدم که در تمامی جلسات به شکلی مسئولانه هم از جنبه‌های انسانی و هم سیستماتیک پیگیر مشکلات هنرمندان تئاتر کشور بودند.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در ادامه و پیرو بحث اصلی جلسه یعنی بررسی چالش‌های موجود در زمینه اهدا درجه هنری به هنرمندان خاطره‌ای از دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرد و گفت: در زمان جنگ هر زمان که قرار بود اتفاق مهمی رخ دهد در رادیو مارشی به صدا درمی‌آمد که مردم کشورمان از آن اتفاق مهم مطلع شوند.

او ادامه داد: اما به مرور و بنا به درخواست بسیاری از افراد موضوعی مطرح شد که برای هر اتفاق مانند گرفتن یک تپه از دست دشمن هم این مارشش به صدا درمی‌آمد و به مرور مسئله توجه مردم به صدای مارش کمرنگ شد.

مرادخانی افزود: بسیار نگرانم که این اتفاق درباره موضوع اهدا درجه هنری به هنرمندان هم رخ دهد و نتوانیم این مسئله را در جایگاه خود نگاه داریم.

او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هر یک از هنرمندان توقع دریافت یکی از درجات هنری را دارد تصریح کرد: هنرمندانی باید درجات هنری را کسب کنند که در حوزه خود به واقع به این درجه رسیده و صاحب سبک باشند و البته این واقعیت هم وجود دارد که بعضاً کارایی در زمینه انجام امور اداری و حقوقی هم برای هنرمندان داشته است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به اینکه باید پیگیر همه مسائل سازمانی و حقوقی اهدا درجه هنری به هنرمندان باشیم اظهار داشت: قطعاً با خرد جمعی به نتایج بهتری در این زمینه می‌رسیم.

او افزود: اساس کار در یک شورای متشکل از بنده، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و هنرمندان برجسته کشور این است که بگوییم انجام این کار برآمده از یک طرح متعالی بوده و درجات هنری در شأن بسیاری از هنرمندان اهدا شده و عناوین درخور به آن‌ها ارائه کرده است.

مرادخانی گفت: از این پس خواهان این طرح بسیار زیاد است و همه هنرمندان می‌خواهند که جایگاهی در این بین به دست آورند، اما باید در امر گزینش بیشترین دقت را برای انتخاب بهینه داشت و همه اتفاقات در کمیته‌های تخصصی امور هنرمندان مدیریت شود.

معاون امور هنری بر صیانت از حیثیت اهدا درجه هنری به هنرمندان تأکید و تصریح کرد: نباید خیلی فلسفی و پیچیده به این مسئله نگاه کرد و شما هنرمندان حاضر در این جلسه شاهدان اصلی بررسی این امر هستید.

او گفت: شما هنرمندان به دولت و متولیان کمک کردید که این کار را تاکنون به پیش برد و به درستی از نظرات جمعی دفاع شود؛ ما باید از ابتدا دقت داشتیم که درجات هنری طبق بهترین تعریف پیش رود.

مرادخانی ادامه داد: امروز هستند کسانی که مدرک دانشگاهی دارند اما در عین حال جویای درجات هنری هم هستند و معتقدند که تنها مدرک دانشگاهی برای پایگاه و جایگاه کافی نیست.

معاون امور هنری وزارت ارشاد با اشاره به مشکلات مختلف و دغدغه‌های معاونت در امر جلب رضایت هنرمندان عرصه‌های مختلف گفت: ما حتی در گزینش مهمانان ویژه برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی هم مشکل داریم.

مرادخانی در خاتمه ضمن تقدیر از حضور هنرمندان در این جلسه اظهار داشت: بحث‌های بسیاری در حوزه تکریم و حمایت از هنرمندان کشور وجود دارد اما به واقع باید میان این نظرات معدل‌گیری شود چرا که گاهی مطالبات بسیار زیاد است و به سختی می‌توان به یک جمع‌بندی مطلوب از فضای هنری کشور دست یافت. وظیفه دارم از همه عزیزان برای حضور در این جلسه سپاسگزاری کرده و امیدوارم بتوانیم حداقل در سال دو بار از این دست جلسات با هنرمندان داشته و به یک انسجام فکری و نظری در زمینه‌های مختلف هنری دست یابیم.