سرویس استان های هنرآنلاین: علیرغم اینکه هنوز برنامه های اردیبهشت تئاتر فارس به پایان نرسیده و روزهای خرداد از راه رسیده، اما معاون هنری و امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این باره توضیحاتی داد و افزود: در این روز فعالان عرصه تئاتر شیراز تجلیل می شود و هنرمندانی که تالیف و پژوهشی در زمینه تئاتر داشته اند و همچنین گروه های برگزیده جشنواره ها نیز، مورد تقدیر قرار می گیرند.

مهدی امیدبخش که ظرف روزهای گذشته در شهرستان هایی از جمله فراشبند برنامه های روز جهانی تئاتر و اردیبهشت تئاتر را دنبال کرده است، خبرهای خوشی در این باره نوید داد و گفت: برگزاری این همایش در شیراز را شنبه ساعت ٢٠ شب در مجتمع گردشگری شهر سبز "گرینلند شیراز" واقع در شهر صدرا، جشن می گیریم.

آن گونه که امیدبخش اعلام کرد تاخیری که در برنامه های نامبرده در شیراز پیش آمده به خاطر تداخل برنامه های تالارحافظ فرهنگ و ارشاد فارس است، و در واقع اردیبهشت تئاتر شیراز قرار است با هدف بزرگداشت روز جهانی تئاتر ویژه شیراز برپا شود و هر شهرستان نیز در منطقه خود برای آشنایی مردم شهرش با هنرمندن هنرهای نمایشی، این رویداد را در حال برگزار دارد.

او با اشاره به اینکه برنامه یاد شده با حضور پیشکسوتان و اساتید و فعالان و گروه های تئاتر برپا می شود، بیان داشت: دو نمایش طنز، "سیاه بازی" و تئاتر "مجلس سیاه بازی" و یک کار خیابانی نیز در این آیین اجرا خواهد شد، که توسط شورای سیاستگذاری تئاتر، انجمن نمایش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در نظر گرفته شده است.

این در شرایطی است که احتمال می رود شیراز امسال هم سالی پر از نمایش در پیش داشته باشد. از یک سو فراخوان جشنواره تئاتر فجر استانی فارس اخیرا اعلام شده است و از سوی دیگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز امیدواری کرده که تا زمان برگزاری این جشنواره مجموعه تئاتر شهر شیراز به بهره برداری برسد تا مشکل کمبود مکان تمرین و اجرا برای هنرمندان شیرازی تئاتر از میان برود.

البته برنامه های اردیبهشت تئاتر در شهرستانها به مرور انجام گرفت و امید بخش از استقبال خوب مردم در این نقاط نام برد و در جمع مردم و هنرمندان شهرستان فراشبند با بیان اینکه هر چند محرومیت و محدودیت سخت افزاری بسیار در این شهرستان وجود دارد ولی کمتر جایی این چنین جمع دورهمی صمیمی را شاهد بوده ام که همین باعث می شود محرومیت ها کمتر جلوه کنند.

معاون هنری ارشاد فارس با اشاره به کمبود امکانات سالن تئاتر فراشبند قول مساعد به رفع مشکلات این سالن در اسرع وقت داد و بیان داشت: با توجه به احساس مسئولیت رئیس این اداره که بسیار با حساسیت در این عرصه وارد شده من نیز قول می دهم در اسرع وقت مشکلات سخت افزاری این سالن را برطرف کنم و در همین راستا در هفته آینده تیمی را به شهرستان اعزام میکنیم تا مشکلات رابررسی و جهت رفع آن اقدام کنند.

این درحالیست که آیین بزرگداشت اردیبهشت تئاتر در شهرستان بوانا برگزار شد و مورد استقبال مردم این نقطه از فارس قرار گرفت. از این رو، جشن روز جهانی تئاتر با عنوان "آیین بزرگداشت اردی بهشت تاتر ایران" در سالن آمفی تاتر مجتمع فرهنگی وهنری پرنیان بوانات برگزار شد.

از سویی به گفته معاون هنری ارشاد استان پراکندگی و گستردگی برنامه های اردیبهشت تئاتر در فارس به شکلی پیش رفت که هریک از شهرستان ها به صورت مستقل اقدام به برگزاری جشن روز جهانی کردند او به برگزاری شب های تئاتر لارستان اشاره کرد و گفت: شب های تئاتر لارستان از ٢١ اردیبهشت ماه با اجرای ٧ نمایش از شهرهای جنوب استان فارس آغاز شد و افزون بر نمایش های صحنه ای٤ نمایش خیابانی را ره مردم عرضه داشت.

امیدبخش همچنین به برپایی جشن روز جهانی تئاتر در شهرستان ارسنجان هم اشاره کرد و ادامه داد: گرامیداشت روز جهانی تئاتر با حضور هنرمندان، پیشکسوتان، مسئولان و مردم هنردوست این شهرستان در تالار فرهنگ و ارشاد آن برگزار شد.

او از برگزاری اردیبهشت تئاتر در خرامه فارس هم با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی همزمان با اعیاد شعبانیه خبر داد و گفت: در این برنامه گروه های نمایشی، فعالان موسیقی در عرصه هنر نمایش در مجموعه "سه کاج" شهرستان خرامه گردهم آمدند.

این درحالیست که شهرستان پاسارگاد با یازی انجمن هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی به استقبال جشن روز جهانی تئاتر رفت و در سالن آمفی تئاتر کانون شهید فهمیده به تجلیل از هنرمندان و اجراهای متنوع از جمله تئاتر ، موسیقی پاپ و سنتی اختصاص یافت.

او به برگزاری برنامه های روز جهانی تئاتر و حشن اردیبهشت تئاتر در شهرستان های رستم، بوانات، اقلید، کازرون، سروستان و ... اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سال جاری با همت و تمایلی که از سوی مردم و هنرمندان شهرستانی برای گرامیداشت این روز جهانی انجام گرفت دست کم تمامی شهرستان هایی که دارای نمایندگی یا اداره فرهنگ و ارشاد هستند به جمع برگزارکنندگان این مراسم پیوستند.

معاون هنری و امور سینمایی ارشاد فارس، تاکید کرد: این نوید را به دوستداران هنرهای نمایشی می دهیم که امسال ظرفیت اجراهای تئاتر در شیراز افزایش می یابد و روزی نیست که تماشاخانه های استاد هودی و استاد سپاسدار خالی از اجراهای عمومی باشد.