به گزارش هنرآنلاین ، آنسامبل ذاستا جمعه هفتم خردادماه در دو سئانس 19:30 و 21:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود

بهنام ابوالقاسم سرپرست گروه آنسامبل ذاستا در ابتدای نشست گفت: آنسامبل ذاستا بیش از دو سال است که فعالیت خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده البته پایه و اساس شکل‌گیری این مجموعه موسیقایی از نمایش ترانه‌های محلی به کارگردانی آقای محمد رحمانیان آغاز شد که در آن زمان فردین خلعتبری به عنوان آهنگساز این اثر نمایشی پیشنهاد داد تا برای انجام کارهای بهتر و بیشتر، آنسامبلی تشکیل شود که بتوانیم فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

او ادامه داد: در پی تشکیل آنسامبل ذاستا بود که ما دو کنسرت رسمی را برگزار کردیم که اولی مربوط به برگزاری کنسرت "شهرزاد" به خوانندگی علیرضا قربانی در برج میلاد و دومی مربوط به برگزاری یک کنسرت مشترک به همراه یک گروه تایلندی در تالار وحدت بود که خوشبختانه هر دوی این تجربه، برنامه‌های خوبی بود. البته ما در این دو سال نسبت به ضبط و تولید قطعات جدید نیز اقدام کرده‌ایم که بخش بزرگی از آن با عنوان "چهارفصل باغ ایرانی" در کنسرت پیش ‌رو اجرا خواهد شد.

وی توضیح داد: این قطعه یک رویکرد کاملاً ایرانی در چهارفصل طبیعت است که به سفارش باغ کتاب ایرانی که یکی از نهادهای زیرمجموعه کتابخانه ملی است، منتشر می‌شود و درواقع می‌توان گفت برآیند ذهنی از یک موزیسین ایرانی نسبت به چهارفصل طبیعت است که این بار به مخاطبان ارائه خواهد شد. البته ما در طول اجرای کنسرت از یکسری از تصاویر و اتفاقات دیگر بصری در حوزه نور و تصویر استفاده خواهیم کرد که در این مقطع رضا موسوی به عنوان کارگردان در کنار ما حضور خواهد داشت.

این نوازنده پیانو در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از شرایط این سال‌های موسیقی در ایران، بیان کرد: متأسفانه ماجرایی که در موسیقی امروز ایران وجود دارد، بر این نکته قرار گرفته که موسیقی را تبدیل به یک عنصر مصرفی کرده و این موسیقی سرگرمی است که بیشتر از هر موسیقی دیگری برای مخاطبان جذاب شده است. بنابراین یکی از مواردی که در آنسامبل ذاستا به آن توجه ویژه‌‌ای داریم، دغدغه کیفیت است چرا که همین نوازندگانی که در گروه ما حضور دارند، هنرمندانی هستند که می‌توانند در قالب انگیزه‌های مادی حضور مؤثری در ارکسترهای مختلف داشته باشند و اصلاً هم به این موضوع توجه نکنند که کیفیت در چه رتبه‌ای قرار دارد. اما آنچه در آنسامبل ذاستا در بین همه ما به عنوان یک دغدغه مطرح است و فکر می‌کنیم موسیقی ایران هم به آن احتیاج دارد، دغدغه کیفی است. ما آمده‌ایم تا تعریف دیگری از بیان موسیقی ایرانی داشته باشیم.

ابوالقاسم درباره حضور پیدا نکردن آنسامبل ذاستا در بخش آهنگسازی مجموعه "شهرزاد" به کارگردانی حسن فتحی گفت: به اعتقاد من تلخ‌ترین اتفاق سال گذشته گروه ما و فردین خلعتبری، ماجرای سریال "شهرزاد" بود و چون فردین خلعتبری فعلاً در مورد این ماجرا رویه سکوت را پیشه کرده و سکوتش محکم‌ترین پاسخ‌هاست. بنابراین من هم ترجیح می‌دهم تا زمانی که فردین درباره این موضوع صحبتی نکرده، من هم در قبال آن سکوت کنم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: ذاستا همواره نوازندگان مهمان زیادی داشته است ولی به نظر من نمی‌تواند هیچ‌وقت یک ارکستر باشد چرا که داشتن یک ارکستر خوب و باکیفیت احتیاج به متریال یکدست اخلاقی و فنی دارد که در حال حاضر شرایط این نیست که ۶۰ نفر به این یکدستی در این فضا حضور داشته باشند. رضا موسوی کارگردان کنسرت "چهارفصل باغ ایرانی" هم در این نشست گفت: سابقه دوستی من با آنسامبل ذاستا به چندین سال قبل از تشکیل این گروه موسیقایی می‌گذرد و بر این باورم که این گروه موسیقایی با توجه به توانایی نوازندگان و حضور موسیقی فردین خلعتبری که موسیقی تخیل‌برانگیز و تصویرسازی است، می‌تواند برای مخاطبان جذابیت‌های زیادی داشته باشد. اتفاقاً بر همین اساس بود که من تلاش کردم تصویری را به مخاطب ارائه دهم که این تصویر و طراحی همراه موسیقی باشد که نوازندگان اجرا می‌کنند.

وی افزود: درواقع این نوع طراحی برای اجرای تصویر، همراه کردن مخاطب با موسیقی اجرا شده توسط تصویر است که بسیار کار مشکلی است و نیازمند اجرای یک فضای ویژه است. البته در این راه نوازندگان گروه کمک بسیار زیادی را به من انجام دادند که بتوانم در این فرصت کوتاه، کار قابل قبولی را به مخاطب ارائه دهم.

کارگردان کنسرت آنسامبل ذاستا در بخش دیگری از این نشست خبری با تقدیر از گروه اجرایی کنسرت گفت: صبا غروی، نگین شکیبا، هادی بادپا و مهسا نعمت از جمله افرادی هستند که در برگزاری این کنسرت همراه همیشگی ما بودند که غالباً در این چنین نشست‌هایی اسم آن‌ها گفته نمی‌شود بنابراین من از این فرصت استفاده کرده و با نام بردن از این عزیزان، یک خسته نباشید ویژه می‌گویم که تلاش زیادی برای هر چه بهتر برگزار کردن کنسرت انجام می‌دهند.

پدرام فریوسفی نوازنده ویولن و یکی از اعضای آنسامبل ذاستا در این نشست گفت: همیشه در عرصه موسیقی دنبال کارهای جدیدی بودم و همان‌طور که می‌دانید ژانر من، حضور در موسیقی کلاسیک است اما همواره به دنبال این بودم که در گروه‌هایی کار کنم که کارهای نو و خلاقانه‌ای را در عرصه موسیقی تجربه کرده باشد.

این نوازنده ویولن با اشاره به حضور آنسامبل ذاستا در عرصه موسیقی گفت: من فکر می‌کنم هیچ آنسامبلی با این سازبندی در عرصه موسیقی وجود ندارد ضمن اینکه حضور فردین خلعتبری و بهنام ابوالقاسم، این احساس را در من به عنوان یک نوازنده به وجود می‌آورد که می‌توانم در انتظار کارهای نو و تجربه‌های جدید باشم. من احساس می‌کنم در این گروه می‌توانم به هدف‌های بسیاری در موسیقی برسم و امیدوارم در این مدت این گروه به حیات خود ادامه داده و به مشکل گروه‌های قبلی برخورد نکند.

آتنا اشتیاقی نوازنده و یکی دیگر از اعضای مجموعه موسیقی ذاستا نیز در این نشست خبری گفت: هر گروهی که در هر جای دنیا تشکیل می‌شود، اهدافی را در پی دارد ما نیز در آنسامبل ذاستا هدف‌های زیادی داریم اما بر این باوریم که هنوز در پله‌های اول هستیم و کارهای زیادی برای انجام دادن داریم که باید با این مجموعه موسیقایی بتوانیم به آن برسیم.

وی افزود: موسیقی با سرعت بسیار بالایی در دنیا روبه‌پیشرفت است بنابراین ما به عنوان نوازنده و اعضای یک گروه باید بتوانیم قوه تخیل خودمان را به راه بیندازیم و کارهایی را انجام دهیم که در گروه‌های دیگر موسیقایی کمتر وجود دارد. به اعتقاد من این گروه موسیقایی می‌تواند بهترین کارها را انجام دهد و من از حضور در این مجموعه بسیار خوشحالم و یقین دارم کنسرتی که روز هفتم خردادماه به مخاطبان ارائه خواهد شد، دل همه را نیز می‌نوازد.

این نوازنده در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: یک گروه کوچک می‌تواند اهداف مشترک بسیار ارزشمندی داشته باشد ولی وقتی که این گروه تبدیل به یک گروه ۲۰۰ نفری می‌شود، دیگر همدلی‌ها وجود نخواهد داشت و شاید اعضای گروه به آن چیزی که می‌خواهند نتوانند برسند. اتفاقاً به همین جهت است که من چندین سال است که در ارکسترهای بزرگ‌تر حضور پیدا نمی‌کنم.

پریسا پیرزاده عضو دیگر آنسامبل ذاستا نیز با ابراز خرسندی از حضور در این مجموعه موسیقایی گفت: اعضای آنسامبل ذاستا از قبل همدیگر را می‌شناختند و به نظر من مهم‌ترین چیزی که تا به امروز توانسته روند کار را به سمت ارتقای کیفیت هدایت کند، صمیمیت اعضای گروه است که به اعتقاد من یکی از اهداف مهم مجموعه‌های موسیقایی است. من به سهم خود از همه همکارانم در این آنسامبل ممنونم که خواستار نشان دادن موسیقی خوب به مخاطب هستند.

سایوری شفیعی نوازنده و عضو آنسامبل ذاستا نیز در این نشست خبری گفت: آنسامبل ذاستا یکی از گروه‌هایی است که من همواره با خوشحالی بر سر تمرین‌های این مجموعه حاضر می‌شوم. این مجموعه به شکلی است که همه اعضا قدر همدیگر را می‌دانند و به همین خاطر است که کار کردن با این گروه بسیار لذت‌بخش است.