سرویس تجسمی هنرآنلاین: سومین نشست موزه و گفتمان‎های اجتماعی عصر دوشنبه 3 خرداد ماه با حضور ناصر فکوهی انسان شناس و استاد دانشکاه تهران، مهدی کشاورز افشار استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر معماری و دانشگاه تربیت مدرس و رضا دبیری‎نژاد کارشناس موزه‎داری در موزه ملی ملک برگزار شد.

در این نشست ابتدا ناصر فکوهی درباره موضوع "نقد موزه‎داری و موزه‎شناسی در عصر صنعتی و چشم‌‏انداز موزه پایدار" گفت: موزه از لحاظ باستانی مفهومی مقدس دارد و چیزی شبیه ایزدستان یا پانتون‎ها است که محلی ویژه نخبگان محسوب می‎شود. از دوران رنسانس برای نخستین بار موضوع دموکراتیزه شدن موزه به وسیله بورژوا‌ها مطرح می‏‌شود. آنان شروع به ساخت فضاهایی می‎کنند که از کلیساها و کاخ‎ها جدا هستند و به نمایش اشیا مختلف اختصاص دارند. با این حال دموکراتیزاسیون به معنای حقیقی در این موزه‌ها وجود ندارد؛ پس از انقلاب صنعتی است که چنین موزه‎هایی پدید می‎آیند و مردم عادی می‎توانند از اشیا تاریخی و ارزشمند آنها دیدن کنند. وی ادامه داد: پس از این دوران اما موضوع کالاشدن شی هنری مطرح می‎شود، این جریان است که معین می‎کند چه شی هنری است که مردم باید به آن توجه کنند و می‌تواند در موزه قرار گیرد. از قرن 15 تا 19 که دوران سرمایه‎داری در حال شکل‎گیری است انقلاب‎های صنعتی و بورژوایی نیز شکل می‎گیرند. در فرآیندهای استعماری پس از این دوران، اشیا بومی آسیا و آفریقا به موزه‎های اروپا انتقال پیدا می‏کنند و اشیا اروپایی نیز که از سلب مالکیت کاخ و کلیساها به دست آمده بودند در موزه‎ها جایی به خود اختصاص می‏دهند، این رویدادها در واقع شروع موزه‎های دموکراتیک هستند. به علاوه در زمینه موزه‏های مردم‌شناختی فضاهایی غیر موزه نیز داریم ک به اشیا غریب اختصاص دارند که همین فضاها بعدها به سمت موزه‌شدن حرکت می‎کنند. این انسان‌شناس با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که در موزه‌‎های این دوران به نمایش گذاشته می‏‌شود خود انسان است اظهار کرد: اروپاییان مردمی را از میان بومیان آفریقا یا آمریکای جنوبی در محل‎هایی به نمایش می‎گذاشتند باغ وحش انسانی نامیده می‎شود و نخستین کسی که چنین باغ وحشی را در اروپا تاسیس کرد کریستف کلمب بود. البته باید یادآور شد که این باغ وحش‌های انسانی چندان قدیمی نیستند و تا کار آنها تا نیمه دوم قرن بیستم ادامه داشت. در چنین مکانی انسان با شی یکی انگاشته شده و هر دو آنها در موقعیت منفعل شی‌بودگی قرار می‎گیرند. جریان صنعتی شدن برای آنکه بتواند جهانی جدید پدید آورد باید مفهوم فضا-زمان را به شکلی جدید تعریف می‏‌کرد، این مفهوم از سوی بازار نیز به شکلی خاص مطرح می‏‌شود. نخستین موزه‎های غیر دولتی از چنین تفکراتی به وجود می‏‌آیند؛ آنها قصد دارند چیزی به نام "جهان" را تعریف کنند، هرچند این تعریف از قرن 15 به بعد بر اثر روابط تجاری به وجود می‌آید. در کار ایدئولوژی‎هایی مانند ایدئولوژی تطوری مطرح می‏‌شود. این اندیشه سیر هستی را از امر ساده به سمت امر پپچیده تعریف می‏‌کند. این الگو از الگوی مذهبی ادیان ابراهیمی گرفته شده است هرچند تعریفی سکولار از این الگوها ارائه می‏‌کند. فکوهی با اشاره به اینکه این اندیشه بعدها به خشونت تبدیل می‏‌شود افزود: بر این اساس است که اروپاییان به خود حق می‏‌دهند دیگر کشورها یا اشیا دیگر کشورها را به نفع خود تصاحب کنند. اروپا در راس تاریخ است، پس حق دارد هر نوع خشونتی را نسبت به دیگران اعمال کند، می‏‌تواند یک کشور را با این ادعا که اشیا تاریخی در این کشور نابود خواهند شد، غارت کند. به عنوان مثال ایران نمی‏‌تواند به فرانسه رفته، اشیای فرانسوی را برداشته و در موزه‎های خود به نمایش بگذارد زیرا ایران به لحاظ تاریخی در جایگاه پایین‎تری نسبت به فرانسه تصور می‏‌شود، در حالی که تاریخ به فرانسه مشروعیت چنین کاری را داده است و امروز اشیا تاریخی بسیاری از ایران در موزه‌های فرانسوی وجود دارد. وی ادامه داد: فضا-زمان توحش، فضا-زمان دیگری است که در آن سیستم، به طور کلی مشروعیت انسان بودن را از دیگری سلب کرده و او را نزدیک به جانور و طبیعت تصور می‏‌کند. در این شرایط چنین فردی در موقعیت غیر انسانی قرار گرفته و خشونت در مورد او به مشروعیت نیازی ندارد همانطور که کسی مرا به جرم کشتن یک جانور دستگیر نخواهد کرد. به این ترتیب کشتن جانور و تخریب طبیعت نیازی به مشروعیت ندارد، تخریب طبیعت تنها زمانی که در تملک کسی است نامشروع دانسته می‎شود، کسی شما را پس از تخریب یک باغ به خاطر آسیب زدن به طبیعت محکوم نمی‏‌کند بلکه به این دلیل محکوم خواهید شد که این باغ در تملک کسی قرار دارد. در واقع این مالکیت است که مقدس دانسته شده و تخریب آن جرم محسوب می‏‌شود. اروپاییان در نگاه خشونت بار خود به دیگر مردمان حتی خشونت خود را با این ایده اعمال می‏‌کردند که در حال حرکت دادن این مردم به سمت پیشرفت و انسانیت هستند. استاد دانشگاه تهران همچنین درباره نقد موزه نیز گفت: تعبیر رسمی نقد موزه، تعبیری است که شورای موزه بین‎المللی یا آیکوم ارائه می‏‌کند. در توصیف آیکوم اما، هیچ چیز از فرآیند غیر اخلاقی تصاحب اشیا موزه‎ای دیده نمی‎شود و به این موضوع نیز توجهی نمی‏‌شود که بیشتر آثار موزه‎ای با چپاول، تقلب یا محروم کردن صاحبان اصلی از این اشیا به دست آمده‎اند. به علاه فرآیند غیر اخلاقی موزه‎ای شدن نیز در این تعبیر وجود ندارد و به این سوال نیز پاسخ داده نمی‌شود که چرا یک شی باید موزه‎ای شود و چه کسی حق دارد با موزه‌ای کردن یک شی آن را از دسترس دیگران خارج کند؟ به همین دلیل است که جریان موزه‎ای شدن اشیا بر اساس بحث مشروعیت خشونت فعالیت کرده است.

فکوهی درباره دیگر چالش‌های موزه‎ای کردن اشیا نیز اظهار کرد: وقتی شیئی به موزه می‏‌رود می‏‌توانیم با نوشتن جمله کوچکی هویت آن را تغییر دهیم، این تغییر هویت امروز موضوعی بسیار مطرح است. به علاوه فرآیند انحصار نیز قابل بحث است بر اساس این فرآیند شی موزه‎ای از دسترسی آزاد خارج است و تنها در ساعت و زمان و مکانی خاص و با پرداختن پول می‏‌توان به آن دسترسی داشت. تفکر درباره راه حل چنین چالش‎هایی است که موزه پایدار نامیده می‏‌شود. در این دیدگاه سوالات بسیاری مطرح است از جمله اینکه چه کسی باید میراثی بودن یک شی را طرح کند؟ سیستم ‎های فرهنگی باید آزادی داشته باشند که به این سوالات پاسخ دهند. فرآیند‎های ایجابی نیز باید جایگزین فرآیندهای سلبی شوند زیرا موزه‏‌ها برای این نیستند که اشیا محلی از مردم گرفته شده و در موزه‏‌ها قرار گیرد.

همچنین مهدی کشاورز افشار نیز در این نشست درباره موضوع "تحلیل گفتمان از روند شکل‎گیری موزه ملی ایران و کارکردهای گفتمانی آن" اظهار کرد: موزه‎ها اموری در خدمت جامعه نیستند بلکه اموری گفتمانی هستند و در این گفتمان‏‌ها معنا پیدا کرده و معنا ساخته و عقلانیت و هویت سوژه‌ها را تعیین می‏‌کنند. موزه ملی ایران در سال 1316 افتتاح شد اما این موزه در مرزهای چه گفتمانی در آن سال‎ها شکل گرفت و کارکردهای آن گفتمان چیست؟ این موزه دارای سه بخش پیش از تاریخ، ایران باستان دوران اسلامی است و بحث امروز من درباره بخش دوم این موزه است. وی ادامه داد: موزه ملی ایران در 21 اردیبهشت ماه سال 1313 آغاز به ساخت و در سال 1316 افتتاح شد، در این سال‎ها چه گفتمانی در ایران مطرح بود؟ من از داریوش آشوری وام گرفته و برای این بخث از کلمه ایرانیت استفاده می‎کنم. به علاوه حسین کاظم‎زاده ایرانشهر نیز در جملاتی در مجله خود "ایرانشهر"، از این کلمه استفاده کرده و افتخار، شرافت، ناموس و ... مردمان را ایرانیت آنها می‏‌داند. به این ترتیب دال مرکزی این گفتمان ایران است که از اواخر دوره قاجار شکل گرفته و با مفصل‎بندی خاصی ادامه پیدا می‎کند. در همین قرن 19 است که مفهوم ایران و ایرانی بودن شکل می‎گیرد. از دوران مشروطیت این بحث شدت گرفته و برای آنکه هژمونیک شود کم کم مقابل گفتمان اسلام قرار می‎گیرد. این گفتمان تا دهه 40 و 50 ادامه پیدا کرده و با حضورهای گفتمان‏‌های دیگر کم‏‎رنگ می‎شود هرچند هنوز هم وجود داشته و بخشی از هویت ما را تشکیل می‏دهد. این استاد دانشگاه افزود: اواخر دوران قاجار بود که ما دچار نوعی بحران هویتی شدیم، مشروطه نیز یک گسست معرفت شناسی است که در حال از بین رفتن است. در همین دوران است که مفاهیمی مانند وطن، ملت و کشور مطرح شده و به ایرانیت فصل‌بندی می‏‌شوند. این در حالی است که تا پیش از این بیشتر مردم، وطن خود را شهر زادگاه‌شان می‏‌دانستند و با مفهوم کشور نیز آشنایی نداشتند.

نقش گفتمان ایرانیت کشاورز افشار درباره گسترش گفتمان ایرانیت در این دوران گفت: ضروری شدن گفتمان ایرانیت، فصل‌بندی مفاهیم ایرانیت و در دسترس قرار گرفتن گفتمان ایرانیت سه اتفاقی است که در این سال‎ها رخ می‏‌‎دهد اما دو امر در طرح آنها موثر است. خست اینکه آگاهی به تاریخ ایران باستان در آن دوران وجود نداشت و کاوش‎های باستان‎شناسی موجب آشنایی با آنها در آن دوران شد. دیگر اینکه شکست مشروطه و نا به سامانی و بحران کشور در این فضاست که گفتمان ایرانیت را ضروری جلوه می‏‌دهد. گفتمان ایرانیت در این شرایط شروع به اسطوره‏ سازی کرده و به مردم وعده می‏‌دهد که بازگشت به این اسطوره‎ها مشکلات کنونی آنها را حل می‏‎کند. در همین فضاست که باستان‏‌گرایی به وجود آمده و تا امروز نیز باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: به این ترتیب ایران باستان به عنوان یک گفتمان نجات بخش مطرح می‎شود. دوران هژمونیک شدن این گفتمان همزمان با پهلوی اول است. بر این اساس ابتدا فضایی ایجاد شد و سپس در این فضای خالی سوژه شاه طرح شد تا جامعه احساس کند به یک شاه آرمانی نیاز دارد تا نجات یابد. گام دوم تشکیل دولت مدرن بود و در گام سوم ملت‎سازی انجام شد. در این مرحله با ایجاد تصویری آرمانی از ایران باستان سعی شد ملت شکل گیرد. از طریق رویه‌های تبلیغی و آموزشی بود که توجه به ایران باستان عمومی شد و همین جاست که موزه ایران باستان شکل می‏‌گیرد.

تحول گفتمان موزه در ایران سومین سخنران این نشست رضا دبیری نژاد بود که در باره "سیر تحول گفتمان موزه در ایران" گفت: سوال من این است که موزه‏‌های پایدار چگونه تولید گفتمان می‎کنند؟ این‎ها در قالب مفصل‎بندی‎هایی که با رخدادها و فعالیت‎های فرهنگی کار می‏‌کنند بر گفتمان‏‌ها تاثیر گذاشته و گفتمان‏‌های جدید می‏‌سازند. چند پرسش در اینجا مطرح است؛ چه گفتمان‏‌هایی موزه می‎سازند؟ جایگاه موزه‏‌ها در فصل‌بندی گفتمانی چیست؟ گفتمان‏‌ها چگونه موزه‏ای را می‏‌سازند؟ و ... . درست است که گفتمان‎‏ها بر موزه‎ها تاثیر دارند اما ازآنجا که این گفتمان‏‌ها مدام درحال تغییر هستند این تاثیرات بر موزه‏‌ها نیز متفاوت هستند. وی ادامه داد: آغاز بحث موزه در ایران موزه‏‌های همایونی است که ناصرالدین شاه برای خودش موزه‎ای در بخشی از کاخ گلستان از اشیا ارزشمند می‏‌سازد. این موزه‏‌ها در حقیقت تنها برای شاه است، همه چیز متعلق به شاه است موزه برای مردم نیست و تنها در مقابل مهمان‎های غربی به نمایش گذاشته می‏‌شود. این تعریف با تعریف امروز موزه بسیار فاصله دارد. اما گسست مشروطه به ملت حق داده و ملت دارای حقی می‏‌شوند که تحت تاثیر آن نهادهای آموزشی و معرفتی و ... ایجاد می‎شود و در قانون تشکیل وزارت معارف در 1290 ایجاد موزه در شهرهای مختلف نیز وجود دارد. این متخصص موزه افزود: البته این موزه‎ها برای حفظ اموال مردم است. در دوران پهلوی دوم و به ویژه از زمان تشکیل بنیاد دیبا روند موزه سازی تغییر یافته و از آنجا که نگاه به سمت غرب است موزه‏‌هایی که ساخته می‏‌شود نیز فرم مدرن داشته و ایجاد موزه‎ها توسعه می‏‌یابد. نمونه‎های بارز آن برج آزادی و نمونه آخر و برجسته آن موزه هنرهای معاصر تهران است. در این موزه تمام نمودهای هنر معاصر غرب قرار گرفته و نمودهای توجه به هنر و امروزی شدن وجود دارد. دبیری نژاد درباره درباره فعالیت‎های موزه‏ای پس از انقلاب نیز گفت: از آنجا که گفتمان‏‌های پیشین نمی‌توانست ادامه داشته باشد میراث فرهنگی شکل می‏‌گیرد و با هدف پایان دادن به دوره تاریخی قبلی کاخ موزه‎ها به عنوان محلی برای عبرت‌گیری ایجاد می‏‌شوند. پس از آن در دهه 70 موزه‎های کوچک بسیاری برای توجه دوباره به جلب توریست ساخته می‌شوند. در سال‎های اخیر سیر ساخت موزه‏‌های جنگ نیز شدت گرفته است. این موزه‏‌ها با بودجه و مساحت بسیار شکل گرفته و به منظور حفظ یاد و خاطره و ادامه مسیر دفاع مقدس شکل گرفته‎اند.

گزارش تصویری