سرویس سینمایی هنرآنلاین: منوچهر هادی کارگردان که این روزها فیلم پرفروش "من سالوادور نیستم!" را روی پرده سینماها دارد، درباره فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: نزدیک یک ماه است که مدارکمان را برای دریافت مجوز اکران فیلم " کارگر ساده نیازمندیم" کامل کرده‌ایم و به ارشاد فرستاده‌ایم و حدود 40 روز هم طول می‌کشد تا مجوز آن صادر شود. از آنجایی که قصد داریم برای جشنواره فیلم فجر اولین اکران فیلم را داشته باشیم فعلاً عجله‌ای نداریم. از سوی دیگر درخواست پروانه ساخت فیلم "سن رشد"را هم داده‌ایم و منتظر هستیم.

وی درباره فیلم "به کارگر ساده نیازمندیم" عنوان کرد: این فیلم کاملاً اجتماعی است و از جنس "من سالوادور نیستم!" نیست که سینمای تجاری و بدنه است. در واقع فیلم "کارگر ساده نیازمندیم" با یک رویکرد دیگر ساخته شده است و با یک رویکرد دیگر هم سرمایه‌گذاری شده است و قطعاً آن فروشی را که "من سالوادور نیستم!" را داشت، نخواهد داشت. چراکه اساساً با یک فرمول دیگر ساخته شده است و به لحاظ نگاه نیز عمیق‌تر است و روی معضلات اجتماعی تمرکز دارد، فکر می‌کنم این فیلم بتواند در فستیوال‌ها و مجامع هنری موفق باشد.

کارگردان فیلم سینمایی "یکی می‌خواد باهات حرف بزنه" درباره موفقیت این فیلم در جشنواره فیلم فجر و رقابت با سایر فیلم‌ها بیان کرد: در جشنواره فیلم فجر قطعاً حضور خواهیم داشت، اما در جوایز و کاندیداها خیلی روی فجر نمی‌شود حساب کرد یا حداقل من آنقدر خوش شانس نیستم تا در جشنواره کارم در بخشی کاندید شود. فکر می‌کنم من را خیلی دوست ندارند یا شاید هم من کارگردان خوبی نیستم. از این رو می‌گویم نمی‌شود روی آن حساب باز کرد که یک سال به یک فیلم دولتی جایزه می‌دهند و سال بعد تمام جوایز تعلق می‌گیرد به فیلمی مثل "ابد و یک روز" که به حق همه جوایز را از آن خود کرد. من سال 92 فیلم "زندگی جای دیگری است" را در جشنواره داشتم که بسیاری معتقد بودند می‌تواند در بخش‌های مختلف کاندید باشد، اما این اتفاق نیفتاد و ناراحت هم نشدیم و پذیرفتیم که سلیقه داوران است و باید آن را قبول کرد، اما برای "به کارگر ساده نیازمندیم" فکر می‌کنم اتفاقات خوبی را در جشنواره فیلم فجرشاهد باشیم. باید دید رقبا چه کسانی هستند. برای من این فیلم یکی از بهترین تجربه‌هایم بوده است چرا که فیلم محکمی است و خودم بسیار دوستش دارم.

وی ادامه داد: دراین فیلم همه چیز دقت شده است و با توجه به بضاعت مالی که داشتیم تمام نکات را در نظر گرفتیم و از بهترین‌ها انتخاب کنیم. از عوامل پشت دوربین تا بازیگران همه از بهترین‌ها هستند. ترکیب هم ترکیب درستی است و همه درجای خودشان قرار گرفته‌اند.

هادی همچنین درباره موفقیت فیلم "من سالوادور نیستم!" در گیشه اذعان کرد: ما درحال حاضر مرز 15 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش را رد کردیم. این در حالی است که هیچکدام از ما تصور این میزان فروش را نداشتیم. می‌دانستیم یک فیلم تجاری است و فروش دارد، اما حداکثر فروشی که برای آن پیش بینی می‌کردیم چیزی حدود هشت میلیارد بود. اتفاقاتی برای فیلم رقم خورد که باعث شد دیده شود. اولین نکته این بود که ما به اکران نوروزی رسیدیم و تبلیغات خودش را داشت، از سوی دیگر در ایام عید سریال‌ها کم رمق بودند و باعث شد مردم به سمت سینماها بیایند، ضمن این که فیلم در کشور توریستی برزیل ساخته شده و همه دوست دارند فضای آن کشور را ببینند. حضور رضا عطاران و حضور ریوالدو فوتبالیست مشهور برزیلی نیز در کنار هم تاثیرگذار بود.

کارگردان فیلم "قرنطینه" درباره تأثیر کارگردانی در موفقیت فیلم بیان کرد: در بخش کارگردانی همه فکر می‌کنند، نباید خط فرضی را شکست و صرفاً باید بازیگران را هدایت کرد، در حالیکه مسائل زیربنایی تری دراین بخش وجود دارد که خیلی از کارگردان‌های ما به آن توجه ندارند. ما برای انتخاب کشور بسیار صحبت کردیم. می‌توانستیم در یکی از کشورهای همسایه کار کنیم، اما برزیل را انتخاب کردیم، چرا که خود برزیل برای مخاطب نوستالژی دارد و فوتبالیست‌های نام آشنایی که دارد بسیار برای مخاطب کنجکاوی ایجاد می‎کند. با این که قصه ما در ارتباط با فوتبال نیست، اما مسئله فوتبال و حضور یک فوتبالیست معروف می‌دانستیم که مخاطب را به سالن سینما می‌کشاند. انتخاب رضا عطاران به عنوان انتخاب اول ما برای حضور دراین فیلم و اصراری که برحضورش داشتیم بسیار تاثیرگذار بود. ما برای این فیلم بسیار صبر کردیم تا برنامه‌های عطاران با کار ما هماهنگ شود و اعتقاد داشتیم که باید این نقش را رضا عطاران بازی کند.

وی ادامه داد: در نقطه مقابل او خانم یکتا ناصر حضور داشت، در حالی که گزینه‌های بسیاری داشتیم که قبلاً هم با عطاران کار کرده باشند، اما به دنبال بازیگری بودیم که اساساً کار کمدی انجام نداده باشد و ترکیب بازی او با عطاران بکر و جدید باشد و برای عده‌ای که سینما را دنبال می‌کنند، می‌توانست مناسب باشد. من فکر می‌کنم کارگردانی فقط جلوی دوربین نیست، اصول اولیه را همه رعایت می‌کنند. باقی مسائل هوشمندی گروه است که چه عناصری را در کنار هم بچیند تا جواب مخاطب را بدهد و از ابتدا هم روی فروش فیلم برای مخاطب عام فکر کردیم.

هادی در ادامه گفت: فکر می‌کنم تا 20 روز آینده رکورد را تغییر دهیم و اکران را انقدر ادامه می‌دهیم تا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شویم.

این کارگردان درباره تبلیغات فیلم‌ها در ماهواره و تأثیر آن بر میزان فروش عنوان کرد: به نظر من برخی فیلم‌ها حمایت‌هایی داشتند از جمله تبلیغات سینمایی، تبلیغات شهری و... که ما این تبلیغات را نداشتیم. سینمای ما فیلم‌های تاریخی و مذهبی هم می‌خواهد، اما فکر می‌کنم در جذب مخاطب "من سالوادور نیستم!" تا الان موفق‌ترین فیلم بوده است. تبلیغات ماهواره‌ای من نمی‌دانم چه سیستمی دارد. اما تهیه‌کنندگان ما برای اکران خارجی هم برنامه داشتند و کسانی که امتیاز فیلم را خریدند، ظاهراً این کار را انجام دادند. در جذب مخاطب حقیقت این است که مردم ماهواره را بیشتر از تلویزیون می‌بینند و هزینه‌های تبلیغ در این شبکه‌ها بسیار کمتر از تلویزیون خودمان است و قطعاً تأثیر دارد.

وی افزود: اما اینکه فکر کنید فروش 15 میلیاردی فیلم "من سالوادور نیستم!" به تبلیغات وابسته است، این‌طور نبود. تبلیغاتی که ما برای این فیلم داشتیم فیلم‌های دیگر هم داشتند و با وجودی که از بازیگران نام‌آشنای بسیار زیادی هم بهره گرفتند، اما نتوانستند از فروش خوبی برخوردار شوند. بنابراین خود فیلم باید این قابلیت را داشته باشد که به این میزان فروش برسد و در کنار آن تبلیغات و حواشی هم مؤثر است.