به گزارش هنرآنلاین ، به نقل از مهر، علی جنتی، با صدور پیامی که ظهر جمعه در آئین گرامی داشت شاعر نامی ترکمن، مختومقلی فراغی قرائت شد، از او به نیکی یاد کرد.

در متن این پیام آمده است:

جغرافیای فرهنگی ایران زمین، بسیار گسترده تر از جغرافیای سیاسی آن است. فرهنگ و تمدن این سرزمین از دیرباز حضوری سازنده در شرق و غرب این اقلیم داشته و حضور دولت های ایرانی قبل از اسلام و نفوذ فرهنگی ایران بعد از اسلام در آسیای میانه تا فراسوی آمودریا، ستارگانی را در دامن خویش پرورده که شکوفایی اندیشه ها و افکارشان از خاستگاه تمدن ایرانی، اسلامی سرچشمه گرفته است.

تا آنجا که شاعران و عرفای این سرزمین از پیشگامان معرفت بشری اند، چرا که طراوت روح جامعه، نشات یافته از انفاس قدسی این حکیمان الهی است. اگرچه هر یک از این فرهیختگان از منظر مشرب، مذهب و تعلقات قومی و زبانی متفاوت بوده اند، لیکن جملگی از سرچمه معرفت الهی سیراب گشته اند.

در این میان شاعر نامدار و گرانقدر ترکمن مختومقلی فراغی از جمله سرآمدان تفکر توحیدی و از حلقه های سلسله بلند و مستحکم اتحاد ملی و انسجام اسلامی است. عارفی دیندار و شاعری خداشناس که حکمت، ادبیات، برادری، عدالت و ظلم ستیزی را خوب معنا می کند و به گونه ای که نه تنها ترکمن ها، بلکه تمام ایرانیان دانش دوست و علاقه مندان به فراگیری علم و عرفان و بصیرت از دیگر کشورهای جهان از سرچمه زلال معرفی وی بهره می گیرند.

این شاعر اندیشمندف با الهام گیری از سیره نبوی و با بیداری عارفانه، به خاطر آرمان های حق جویان مردم رنج دیده از بیداد پادشاهی و خوانین زمانه، کوشید تا حلاوت وحدت اسلامی و شیرینی استقلال، آزادی و رهایی از یوغ جباران زمانه را به مردم بچشاند.

او همچون فردوسی، یک اثر ادبی و چون حافظ، شوریدگی عارفانه و مانند سید جمال الدین، اندیشه اصلاح گری اجتماعی را با بن مایه تاملات فلسفی برای نسل های آینده به یادگار گذشته است. می توان از او در کنار سایر اندیشمندان ایرانی، به عنوان نماد و سمبل تدین، تفکر و تعهد یاد کرد.

مختومقلی شاعری است که در آثارش، آرمان های خود را به عافیت طلبی آلوده نساخته و همواره بر اساس اندیشه های برگرفته از تعالیم قرآن کریم و آموزه های دینی، شعر سروده است. نیایش های او حکایت از شوق هجران و دعاهایش در کمال پختگی، نشان از عاشقی دلسوخته دارد.