به گزارش هنرآنلاین ،به نقل از مهر، امیرحسین شفیعی، به نمایش دریادلان اشاره کرد و افزود: نمایش "دریادلان" کاری از کارگاه تئاتر ایران و تئاتری فیزیکال است که در آن سعی شده از حرکات به نحاو مطلوب استفاده کرد.

او اظهار کرد: این نمایش با محوریت شهدای غواص ساخته و توسط گروهی ۳۰ نفره در درون آب اجرا می شود که همین اجرا در آب کار را سخت تر کرده و در مقابل جذابیت زیادی را برای مخاطب ایجاد می کند.

کارگردان نمایش "دریادلان" با یادآور شدن ۴۰ بار اجرای این نمایش در تهران، گفت: استقبال خوب از این نمایش در پایتخت باعث شد که تصمیم به سفر استانی گروه برای اجرای آن گرفته شود و خوشبختانه شرایط به نحاو ایجاد شد که نخستین اجرا استانی در خوزستان و برای جشنواره مقاومت و فتح خرمشهر باشد.

او در ادامه توجه به پیروزی و غفلت از عملیات شکست خورده را عمده دلیل نپرداختن به موضوع عملیاتی همچون عملیات کربلای چهار دانست و تصریح کرد: در کشور پرداختن به پیروزی ها به یک عادت تبدیل شده اما شکست در کربلای چهار به اعتقاد من یکی از پر افتخارترین و حماسی ترین لحظات دفاع مقدس است.

شفیعی، پرداختن به سوژه شهدای غواص در تئاتر دریا دلان را الهام گرفته از تاثیر ورود ۱۷۵ شهید غواص به میهن دانست و عنوان کرد: ورود شهدا و تششیع پیکر شهیدان غواص در میدان بهارستان تهران که با موجی از احساسات همراه بود این ایده را در من ایجاد کرد که چرا نباید کاری در این راستا انجام شود.

ادای دین به شهدای غواص

او موضوع شهدای غواص را دارای اهمیتی خاص دانست و ادای دین به شهدای غواص را مهمترین هدف ساخت این اثر نمایشی برشمرد و بیان کرد: جایگاه شهیدان غواص که مظلومانه به شهادت رسیدند بسیار بالاست و به اعتقاد من این شهدا دو بار به ملت ایران کمک کردند یک بار طی عملیات کربلای چهار و بار دیگر در زمان تشییع پیکرشان که در پایتخت وحدت و همبستگی را میان مردم ایجاد کردند.

کارگردان نمایش دریادلان با بیان اینکه در نمایش دریادلان از بدن بازیگران به عنوان ابزاری برای هنر استفاده شده تا بتوان کاری خلاقانه اجرا کرد، افزود: این اقدام با این اعتقادی که درباره لزوم مقابله با جنگ نرم وجود داشت انجام شد، چرا که جدا کردن مردم از جلاو تلاوزیون ها و سوق دادن آنها به سمت سالن های مسئولیت سنگینی است که باید از خلاقیت بسیاری برای دستیابی به این منظور استفاده شود.

او با بیان اینکه اعتقاد دارم که برای پیشرفت و اعتلای دفاع مقدس نباید شعار داد، نمایش بخش های واقعی زندگی شهیدان را تنها راه نیل به این هدف دانست.

شفیعی بر لزوم ساخت آثار خلاقانه در حوزه دفاع مقدس تاکید کرد و افزود: اگر هدف ساخت کارهایی با مضمون دفاع مقدس و یا سایر کارهای ارزشی است ، آثار باید آنقدر با خلاقیت طراحی و اجرا شوند که بتوانند مخاطب را لحظه ای به فکر وا داشته و آن ها را به آن روزها ببرند که در نمایش دریادلان نیز سعی شده مخاطب را لحظاتی در عملیات کربلای چهار قرار داد، بدون اینکه شعاری داده شود.

نمایش "دریادلان" تئاتری با موضوع شهدای غواص به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی است که از آغاز جشنواره تا یکم خردادماه جاری هر شب ساعت ۲۲ در استخر هتل کاروانسرای آبادان اجرا می شود.