سرویس تجسمی هنرآنلاین: انتقال پیکر پرویز کلانتری نقاش معاصر ایران صبح امروز شنبه 1 خرداد ماه از خانه این هنرمند به بیمارستان کیان با حضور فرح یوسفی همسر و نگار کلانتری فرزند این هنرمند،علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، علی اکبر صادقی نقاش معاصر، علی شیرازی هنرمند معاصر رشته نقاشی‎خط و جمعی از اعضای خانواده و دوستان این هنرمند انجام شد.

علی مرادخانی در حاشیه این تسلیت‌گویی به خانواده این هنرمند درباره پرویز کلانتری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: استاد پرویز کلانتری هنرمندی است که همه ایرانیان از بزرگ و کوچک او را به واسطه تصویرگری‎هایش در کتاب‌های درسی و آثار ارزشمند او که به عنوان آثار ملی ایران ثبت خواهد شد می‎شناسند. امیدوارم روح او شاد باشد.

وی افزود: نام پرویز کلانتری با نام ایران همیشه همراه خواهد بود و آرامشی که در کارهای او می‎بییند حاصل دید متفاوت او به ایران بود.

معاون هنری وزیر ارشاد درباره تشییع پیکر پرویز کلانتری نیز اظهار کرد: همه هماهنگی‎ها انجام شده است تا پیکر پرویز کلانتری صبح روز دوشنبه 3 خرداد ماه از مقابل خانه هنرمندان تشییع شود و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

پرویز زلال و شفاف بود

همچنین فرح یوسفی همسر پرویز کلانتری نیز درباره این هنرمند بزرگ تاریخ معاصر کشور به هنرآنلاین گفت: پرویز مرد بزرگی بود بسیار به خانواده‌اش عشق می‎ورزید. او هیچ‌گاه کوچکترین پرخاشی به خانواده‎اش نمی‎کرد و همیشه همراه ما بود.

او ادامه داد: دوستانم از من می‎پرسند که اگر بار دیگری به دنیا بیایی چه کسی را برای همسری انتخاب خواهی کرد، پاسخ من این بود که آن قدر از همسرم عشق گرفته‎ام که چیز دیگری از دنیا نمی‏‌خواهم اما اگر قرار باشد بار دیگری زندگی کنم باز هم پرویز را انتخاب خواهم کرد. او مردی بسیار پاک و صادق و هنرمندی بسیار بزرگ بود. در درون او کودکی بی‌اندازه زلال و شفاف وجود داشت؛ باور نمی‏‌کنید اگر به او می‌گفتم باران می‎آید حتی نگاه نمی‎کرد و به سادگی حرف مرا باور می‎کرد چون من گفته بودم.

فرح یوسفی در حالی که از شدت ناراحتی اشک به چشم داشت گفت: با همه این حرف‎ها حق پرویز نبود که این اندازه درد و سختی را در روزهای پایانی عمرش تجربه کند. او طاقتش طاق شده بود و به ما شکایت می‎کرد که رهایش کنیم تا برود. من در همه مدت کنارش بودم و از پرستاری کردن از او هیچ‌وقت خسته نشدم.

کسی نمی‏‌تواند راه کلانتری را ادامه دهد

علی اکبر صادقی هنرمند معاصر نیز درباره پرویز کلانتری گفت: من و پرویز 55 سال با هم دوست بودیم، ما دوست خانوادگی هستیم و فرزندان او در آغوش من بزرگ شده‎اند. پرویز یک فرشته بود و از هر نظر که شما فکر کنید یکی از بزرگترین هنرمندان ایران است. او به قدیمی‎‌تری هنرمندان و همین‌طور هنرمندان فردای ما وصل است. او از جمله هنرمندانی است که خودش و کارهایش هیچ‌وقت از یاد مردم نخواهد رفت.

او با اشاره به اینکه کلانتری انسانی فوق‌العاده لطیف و خودمانی بود اظهار کرد: او همه هنرمندان را دوست داشت و من هیچ‌گاه ندیدم که درباره هنرمندی بدگویی کند. این ضایعه برای من بسیار غم‎انگیز بود و من یکی از نخستین کسانی بودم که از این ضایعه مطلع شدم، همان دیشب به خانه‎اش آمدم و چهره‌اش را دیدم، دیدن چهره او برایم بسیار غم‏‌انگیز بود. بچه‎های من بسیار پرویز را دوست داشتند همیشه و با او درباره هنر، عشق و زندگی حرف می‌زدند.

این هنرمند معاصر ادامه داد: آثار پرویز کلانتری به قدر خاص بود که فکر نمی‏‌کنم کسی بتواند راه او را ادامه دهد. خلق این آثار کاری بود که تنها از کلانتری برمی‎آمد و من مطمئن هستم که هیچ کس در ایران نمی‌‏تواند مثل او کار کند. درست است که پرویز کلانتری رفته است ولی آثار او آنقدر ماندگار است که نسل‎های پس از ما نیز او را خواهند شناخت و به یادشان خواهند ماند که او چه کسی بوده است.

هنرمند جایگزین ندارد

علی شیرازی دیگر هنرمند حاضر در منزل پرویز کلانتری با ذکر این بیت از رودکی که "از شمار دو چشم یک تن کم/ وز شمار خرد هزاران بیش" گفت: استاد کلانتری را بسیاری از مردم ایران به نام و چهره می‎شناسند و بسیاری با نقاشی‌‏های او در کتاب‎های درسی زندگی کرده‎اند. استاد کلانتری جزو هنرمندانی است که نام اسطوره در مورد آنها صدق می‏‌کنند. او هم در کار هنری خود دانشی عمیق داشت و هم از نظر اخلاق بی‏‌نظیر بود.

وی ادامه داد: در مدت بیماری استاد کلانتری، خانواده او به ویژه همسرش فرح یوسفی حقیقتا ایثار کرد. استاد کلانتری آن قدر بیمار بود که حتی توانایی بیان دردش را نداشت و این برای خودش و خانواده‎اش بسیار دشوار بود. خانم یوسفی برای من زنی قابل ستایش است که در این مدت همراه استاد بود. این هنرمند همچنین درباره جایگاه هنری پرویز کلانتری نیز اظهار کرد: هنرمند اصولا بی‎جایگزین است و استاد کلانتری از جمله افرادی است که هیچ جانشینی نخواهد داشت. شاید در هر پیشه‎ای بتوان جایگزینی پیدا کرد اما جایگزین سعدی یا فردوسی چه کسی خواهد بود؟ جایگزین کلانتری هم هیچ‎کس نمی‏‌تواند باشد. نه برای شخصیت او، نه برای هنرش و نه برای تاثیرگذاری او جایگزینی وجود ندارد. به همین دلیل جایگاه او برای همیشه خالی خواهد ماند.

لازم به یادآوری است؛پیکر پرویز کلانتری نقاش نامدار معاصر، ساعت 9 صبح دوشنبه 3 خرداد ماه از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌‏شود.

پرویز کلانتری هنرمند معاصر ایران، پس از سکته مغزی که از آذر ماه سال 1393 داشت در بستر بیماری بود و شامگاه جمعه 31 اردیبهشت ماه در سن 85 سالگی درگذشت.

گزارش تصویر مرتبط