سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: نمایشگاه‌های کتاب در نقاط مختلف دنیا برپا می‌شود. هدف عمده از برپایی نمایشگاه‌ها برای تبادل فرهنگی و جذب مخاطب برای خرید کتاب و کتابخوانی است. نمایشگاه‌هایی موفق هستند که بتوانند به این دو هدف مهم دست یابند. در کشور فرهنگ خیز ایران نیز از سال‌های دور نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار می‌شود. این نمایشگاه توانسته مخاطبان زیادی را به محیط آنجا بکشاند. شاید بتوان به جرات گفت اکثر این بازدیدکنندگان حکم توریستی را دارند که برای گذران وقت و سرگرم شدن به نمایشگاه کتاب هجوم می‌آورند. در بین بازدیدکنندگان هستند افراد ثابتی که دل‌شان برای دیدن، خریدن و خواندن کتاب می‌تپد.

هدف آنان خرید کتاب‌های جدید و افزودن آنها به کتابخانه‌های شخصی است. این علاقه‌مندان، چه نمایشگاه برگزار شود و چه نشود، دوستدار کتاب هستند. مهم این است که نمایشگاه کتاب تهران بر تعداد مخاطبان کتاب بیفزاید، اگر به این هدف رسید موفق است، اگر نرسید ناموفق. در سال‌های اخیر، نمایشگاه کتاب بیشتر به نمایشگاهی تفریحی شبیه بود تا محل عرضه کتاب. مخاطبان بیشتر جلب غرفه‌های حاشیه‌ای می‌شدند تا غرفه‌های عرضه کتاب.

تیراژ پایین کتاب در کشور نشان دهنده این موضوع است که تعداد کتابخوان‌ها هر روز کاهش می‌یابد. نمی‌شود گفت آمدن اینترنت و کتاب‌های الکترونیکی باعث پایین آمدن تعداد مخاطبان کتاب‌های کاغذی شده، زیرا در اکثر کشورهای پیشرفته، این تکنولوژی پیش از کشور ما همه‌گیر شده، اما تعداد تیراژ کتاب در این کشورها، نه تنها کم نشده، بلکه افزایش نیز داشته است. شاید دلیل عمده کم شدن تعداد کتابخوانان در ایران قیمت بالای آن یا پایین آمدن کیفیت آنها باشد. با این حال کسی که علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی است، کتاب مورد نظر خود را می‌یابند، چه در نمایشگاه کتاب و چه در کتابفروشی‌ها. مهم این است که تعداد کتابخوان‌ها را بالا برد. اگر قرار باشد تعداد علاقه‌مندان کتاب ثابت باشد، دیر نباشد که دیگر کتابخوانی باقی نماند. باید منتظر ماند تا شاهد بود نمایشگاه امسال توانسته مخاطبان جدیدی را به جمع کتابخوانان اضافه کند یا خیر. اگر توانسته باشد حتی تعداد معدودی علاقه‌مند را وارد جرگه کتابخوان‌ها کند، باز می‌توان گفت نمایشگاه موفقی بوده است.