به گزارش هنرآنلاین ، در پیام سیدعباس عظیمی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إنا لله وإنا إلیه راجعون

"پرویز کلانتری" سال‌ها در زمینه هنر نقاشی و تصویرسازی آثار ارزشمندی را به تصویر کشید. وی که نویسنده‌ای چیره‌دست نیز بود پس از تحمل یک سال و نیم رنج و سختی عوارض ناشی از عارضه مغزی سرانجام شب گذشته جان به جان آفرین تسلیم کرد و به سوی خالق زیبایی‌ها پرکشید. من نیز با نهایت تاسف و تالم درگذشت این هنرمند را به نمایندگی از سوی اعضا، مدیران و کارکنان این موسسه به خانواده و دوستداران ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و مغفرت واسعه الهی مسألت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

براساس این گزارش، "پرویز کلانتری طالقانی" روز نخست فروردین ۱۳۱۰ در زنجان زاده شد. پدر و مادرش از اهالی طالقان بودند، اما به دلیل شغل پدر سال‌ها در زنجان اقامت داشتند، و پرویز نیز در زنجان متولد شد و تا سه سالگی در آن شهر زندگی کرد، وی از همان کودکی علاقه خود را به عالم رنگ و طرح نشان داد تا این‌که در سال ۱۳۳۰ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۳۸ در رشته هنرهای تجسمی فارغ التحصیل شد و سپس به سبب آشنایی که در این مدت با "همایون صنعتی‌زاده" رییس وقت دانشکده هنر های زیبا به دست آورد به مؤسسه انتشاراتی "فرانکلین" ناشر کتاب‌های درسی و "نشریه پیک" وارد گشت تا به این ترتیب به تصویرگری کتاب‌های درسی نیز روی آورد. استخدام در سازمان برنامه و بودجه و همچنین کار و دوره ای مدیریت بر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر فعالیت های وی به حساب می‌آید.

او به نویسندگی و روزنامه‌نگاری نیز پرداخت و چند مجموعه داستان منتشر کرد، کتاب‌های "ولی افتاد مشکل‌ها"، "چهار روایت" و "نیچه نه، فقط بگو مشد اسماعیل" از جمله آثار اوست. همچنین مقالات هنری متعددی از این هنرمند درباره ارتباط هنر و هنرمند ایرانی، در نشریات ایرانی منتشرشده‌ است.

زنده‌یاد کلانتری از هنرمندان بنام "مکتب سقاخانه" به حساب می‌آمد و او را بیشتر به واسطه نقاشی خانه‌های کاهگلی‌اش به خاطر می‌آورند و به‌عنوان نقاش کویر نیز شناخته می‌شد. یک اثر از آثار این نقاش برجسته در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده‌ است. همچنین تابلوی مشهور "شهر ایرانی از نگاه نقاش ایرانی" او در مقر سازمان ملل قرار دارد.