سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز جمعه دو فیلم آمریکایی "آخرین چهره" (The Last Face) به کارگردانی‌شان پن و "شیطان نئون" (The Neon Demon) به کارگردانی نیکلاس ویندینگ رفن، اولین بار در دنیا در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به نمایش درآمدند و هر دو فیلم به شدت مورد انتقاد منتقدان سینما قرار گرفتند.


شان پن

شارلیز ترون و خاویر باردم در تازه‌ترین تجربه کارگردانی ‌شان پن، نقش دو مددکار را بازی می‌کنند که در پس‌زمینه لیبریای ویران‌شده در جنگ داخلی به هم دل می‌بازند.


شارلیز ترون و ژان رنو

"آخرین چهره" در فهرست داوران نشریه اسکرین که متشکل از 11 منتقد بین‌المللی است، با نمره 0.2، کمتر از هر فیلم دیگری که از ابتدای جشنواره در بخش مسابقه اصلی به نمایش درآمده است، امتیاز کسب کرده است. این امتیار در تاریخ 13 ساله رأی‌گیری این نشریه بریتانیایی بی‌سابقه است.

پن پیش از این با "دونده سرخپوست" (1991) اولین تجربه کارگردانی‌اش (در بخش دو هفته کارگردانان) و "قول" (2001، مسابقه) در جشنواره کن حضور داشته است. او سال 2008 رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود.


شارلیز ترون و خاویر باردم در صحنه‌ای از فیلم "آخرین چهره"

"شیطان نئون" تازه‌ترین نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی نیز از داوران نشریه اسکرین تنها نمره 1.6 گرفت. ال فانینگ در این تریلر ترسناک نقش یک مدل جوان به نام جسی را دارد که در لس آنجلس رقبای حسودش برای او دردسر درست می‌کنند. ویندینگ رفن در 2011 برای "راندن" در کن برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در 2013 با "فقط خدا می‌بخشد" در بخش مسابقه اصلی حضور داشت.

جمعه شب همچنین فیلم "فروشنده" تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی از ایران، به عنوان دیگر رقیب جایزه نخل طلایی، اولین بار برای نمایندگان رسانه‌های حاضر در کن نمایش داده شد. اولین واکنش‌ها به این فیلم عمدتاً مثبت بوده است. (اینجا)

نشست مطبوعاتی "فروشنده" با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی امروز شنبه برگزار می‌شود و این فیلم به عنوان بیست و یکمین و آخرین فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن، شنبه شب روی پرده می‌رود.

معرفی برندگان بخش سینه‌فونداسیون

روز جمعه نائومی کاواسه کارگردان تحسین‌شده ژاپنی و رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه این دوره جشنواره کن و همکارانش، اساکی برندگان این دوره جوایز بخش سینه‌فونداسیون را اعلام کردند.

"آنا" (ANNA) به کارگردانی آور سینای از مدرسه فیلم و تلویزیون سام اشپیگل از اسرائیل جایزه اول این بخش را دریافت کرد. جایزه دوم بخش سینه‌فونداسیون به "در تپه‌ها" (IN THE HILLS) به کارگردانی حمید احمدی از مدرسه فیلم لندن از انگلیس رسید. دو فیلم " A NYALINTÁS NESZE " به کارگردانی نادیا آندراسف از دانشگاه هنر و طراحی موهولی - ناگی از مجارستان و " LA CULPA, PROBABLEMENTE " به کارگردانی مایکل لابارکا از دانشگاه لس آندس از ونزوئلا، به طور مشترک جایزه سوم بخش‌ سینه‌فونداسیون را گرفتند.

برنده جایزه اول 15 هزار یورو، برنده جایزه دوم 11.250 هزار یورو و برنده جایزه سوم 7.500 هزار یورو جایزه نقدی دریافت می‌کند. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.

معرفی برندگان هفته منتقدان

فیلم "Mimosas" به کارگردانی اولیور لاکس کارگردان متولد فرانسه مستقر در اسپانیا، جایزه بزرگ نسپرسو پنجاه و پنجمین دوره هفته منتقدان جشنواره فیلم کن را دریافت کرد.

داستان درباره کاروانی است که یک شیخ در حال مرگ را در کوه‌های اطلس همراهی می‌کند تا به آخرین آرزوی خود برسد. این فیلم تولید مشترک اسپانیا، مراکش، فرانسه و قطر است و در مراکش فیلمبرداری شده است. جایزه بزرگ نسپرسو با جایزه نقدی به مبلغ 15 هزار یورو (17 هزار دلار) همراه است.


"Mimosas"

"آلبوم" (Albüm) به کارگردانی محمد جان مرت‌اوغلو جایزه ویژنری شبکه 4 فرانسه را گرفت. این جایزه برای خلاقیت چشم‌گیر و نوآوری یک فیلم در نظر گرفته شده است. این کمدی سیاه درباره زوجی ساکن آنتالیا است که به دروغ وانمود می‌کنند به زودی بچه‌دار می‌شوند تا بعداً بتوانند سرپرستی یک کودک را به عهده بگیرند. "آلبوم" تولید مشترک ترکیه، فرانسه و رومانی است و در لابراتوار فیلمنامه‌نویسی ساندنس شکل گرفته است.

فیلم کوتاه " Prenjak" از اندونزی هم جایزه دیسکاوری لایکا سینه را برد. فیلم "یک هفته و یک روز" ساخته آصف پولونسکی تولید مشترک اسرائیل و آمریکا فیلم منتخب بنیاد گان شد. این بنیاد برای تشویق فیلمسازان، به پخش فیلم اول یا دوم یک کارگردان در فرانسه کمک می‌کند.

"جزیره الماس" (Diamond Island) ساخته چو و کلر موژندر هم جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را از آن خود کرد. داستان این فیلم در کامبوج روی می‌دهد و درباره نوجوانی است که از دهکده کوچک خود راهی شهر می‌شود تا به عنوان کارگر ساختمان مشغول کار شود و برادر بزرگش را که سال‌هاست او را ندیده، ببیند.

در نهایت، جایزه کانال پلوس بهترین فیلم کوتاه به " L'Enfance D'un Chef" به کارگردانی آنتوان دو باری رسید. در مجموع 1100 فیلم بلند داستانی به بخش جنبی هفته منتقدان ارائه شد که از میان آن‌ها هفت فیلم بلند داستانی انتخاب شد.

والری دونزلی بازیگر و کارگردان فرانسوی رئیس داوران بخش هفته منتقدان بود. آلیس وینکور، ناداو لاپید، دیوید رابرت میچل و سانتیاگو میتر دیگر داوران این بخش بودند.

هفته منتقدان برای بسیاری از فیلمسازان اول یا دوم حکم سکوی پرتاب را دارد. کارگردانانی چون اولیویه آسایاس، آلخاندرو گونزالس ایناریتو، فرانسوا اوزون، گاسپار نویی، آندرا آرنولد و جف نیکولز پس از نمایش فیلم‌هایشان در این بخش در مسیر موفقیت قرار گرفتند.

معرفی برندگان بخش دو هفته کارگردانان

درام فانتزی "گرگ و گوسفند" (Wolf & Sheep) به کارگردانی شهربانو سادات از افغانستان در چهل و هشتمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن برنده جایزه سینمای هنری شد. این بخش اساسا غیررقابتی است، اما تعدادی از اسپانسرهای سینمایی جوایزی اعطاء می‌کنند.

سادات پیش از این در 2011 با فیلم کوتاه " Vice Versa One" در بخش دو هفته کارگردانان حضور داشت. فیلم جدید او که عنوان دیگرش "داستان یک اجتماع افغان" است، تصویری از یک جامعه روستایی است که در آن هر کس یک قصه‌گوست و بچه‌ها به اندازه گوسفندها بر تپه‌ها حکمرانی می‌کنند.

"گرگ و گوسفند" برای دریافت جایزه سینمای هنری رقبایی چون "نرودا"، "ریسک" و " Ma Vie de Courgette" را پیش رو داشت.


"گرگ و گوسفند"

سال گذشته این جایزه به فیلم "آغوش مار" (Embrace Of The Serpent) به کارگردانی سیرو گرا کارگردان کلمبیایی رسید و آن فیلم بعدا نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

از سوی دیگر، فیلم فرانسوی "پروژه همزمان" (The Together Project) به کارگردانی سولویگ آنسپاک، جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را دریافت کرد. این جایزه هر سال به فیلم‌های فرانسوی‌زبان اعطاء می‌شود. در این بخش فیلم "Divines" به کارگردانی هدی بنیامینا تقدیر شد.

"مزدور" (Mercenary) به کارگردانی ساشا وولف نیز جایزه سینمای اروپا را گرفت که به بهترین فیلم اروپایی بخش دو هفته کارگردانان می‌رسد. این جایزه را کنفدراسیون بین‌المللی سینماهای هنری CICAE اعطاء می‌کند که یک انجمن هنری است. فیلم برنده در یک شبکه سینمایی در سراسر اروپا به نمایش درمی‌آید.

بخش دو هفته کارگردانان را انجمن کارگردانان فرانسه پس از ناآرامی‌های مه 1968 به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست.

شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن 11 مه (22 اردیبهشت) آغاز شد و یکشنبه 22 مه (2 خرداد) با معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد.