به گزارش هنرآنلاین به نقل از دنیای تصویر، منتقدانی که در سالن دوبوسی فیلم را تماشا کردند، واکنش‌های آنی خود را به فیلم منتشر کردند که در ادامه بخشی از این نظرات را می‌خوانید:

متیو اندرسن: درام اخلاقی عمیق فرهادی را دیدم. "فروشنده" در کن. به این فیلم نخل طلا را بدهید.

دونالد کلارک: "فروشنده" پیرنگی شبیه "جدایی" دارد. (رازی درون یک ازدواج) اما خرده‌ای بی‌روح‌تر و آکادمیک‌تر است. مهیج بود.

هالیوود السور: "فروشنده" اصغر فرهادی درباره شک، خشم، انتقام، گناه، عشق و بوم پایی (territoriality) است، اما جریان فرعی‌اش شوونیسم است.

ربکا لورنس: "فروشنده" اصغر فرهادی یک رقیب دیرهنگام نخل طلا است. عالی.

پیتر هاول: چک چک آرام سستی بشری و تبعات آن. ماهرانه توسط فرهادی سنجیده می‌شد. کاملاً ویران‌کننده بود.

دیوید جنکینز: سردرگمی‌های اخلاقی کاملاً ویران کننده به این درام ایرانی از اصغر فرهادی جان می‌دهد. نقش‌آفرینی‌های بی نظیر.

گرگوری الوود: "فروشنده" یک ملودرام خوب اما یک داستان اخلاقی روشن از اصغر فرهادی است. این داستان نو را دوست دارم.

جوردن رویمی: فکر می‌کنم کاملاً واضح است که "فروشنده"، "جدایی" نیست اما خب پس چیست؟ یک فیلم عالی. بدجوری پس از فیلم شان پن نیاز بود.

بیلگه ایبری: "فروشنده" فرهادی خوش ساخت است. اما رفیق مشکلات جدی با این یکی دارم

اوون گلایبرمن (ورایتی): در این فیلم شهاب حسینی به زیبایی طوری نقش آفرینی کرده که از شخصیت عماد، یک شوالیه با زورگویی ابدی می‌سازد و ترانه علیدوستی که یک نسخه ایرانی با غم و اندوه ماریون کوتیار را ارائه می‌کند. اما بازی درخشان در این فیلم از آن بابک کریمی است. فیلم جدید اصغر فرهادی کارگردان سازنده "جدایی" و "گذشته" یک جواهر ارزشمند دیگر در تعلیق نئورالیستی است.

یکی از بیشمار دلایلی که آلفرد هیچکاک به عنوان بزرگ‌ترین فیلمساز همه دوران شناخته می‌شود- یک فیلمساز تمام عیار- این است که روح و تکنیک آثار او موجب برانگیختن بسیاری از کارگردانان و چه بسا همه آنان شده است. او البته، رب‌النوع دایمی هر کسی دیگری خواهد بود که فیلمی دلهره‌آور بسازد. اما او همچنان می‌تواند فرتر از آن‌هایی باشد که حتی کمتر "هیچکاکی" محسوب می‌شوند و یک مثال عالی اصغر فرهادی نویسنده-کارگردان استاد ایرانی است. فرهادی درام‌هایی از اختلافات داخلی می‌سازد که در عین حال از گسترش آنچه به شما نشان می‌دهند خودداری می‌کند: آن‌ها صبورانه مشاهده‌گر، صاف و پوست کنده، خاص، و واقعی هستند. وقتی شما فیلمی از اصغر فرهادی تماشا می‌کنید از "جدایی" و "گذشته" تا فیلم جدیدش "فروشنده"، اغوا می‌شوید.

دبورا یانگ (هالیوود ریپورتر): سکانس پایانی گروهی از شخصیت‌های جدید را معرفی می‌کند که در میان آن‌ها سجادی حسینی فراموش ناشدنی است. طراحی صحنه کیوان مقدم در دو آپارتمان نیز خیره کننده است و برای پنجره‌ها و درهای خاص فرهادی به عنوان لوکیشن‌هایی برای کنش‌های اجتماعی. "اصغر فرهادی پس از ساخت فیلم "گذشته" در فرانسه، یک بار دیگر برای ساخت فیلم جدید به ایران بازگشته و در فیلم "فروشنده" با اسنفاده از یک حمله تروماتیک که به تشنگی غیرقابل کنترل یک مرد برای انتقام می‌انجامد دوباره به جنبه تیره و تاریک روح پرداخته است. فیلم "فروشنده" دارای پیچیدگی اجتماعی فوق‌العاده فیلم برنده اسکار "جدایی" نیست و در اینجا گره‌های داستان چندان پنهان نیست و حسی از درام تصنعی موجب شده بخش‌هایی از فیلم خسته‌کننده باشند اما همه این‌ها با پایان‌بندی فوق‌العاده فیلم که تماشاگر را هیجان زده و میخکوب می‌کند جبران می‌شود. در حال حاضر شکی وجود ندارد که اثر فرهادی انقلابی در سینمای نوین ایران ایجاد کرده است و از مسیر پرتردد رئالیسم و درون‌اندیشی که پیشگامان آن عباس کیارستمی و محسن مخملباف بودند فاصله گرفته و مسیری جدید و بسیار دراماتیزه و تئاتری در پیش گرفته است.

علی معلم (دنیای تصویر): "فروشنده" خوشبختانه در داستانگویی فیلم بسیار موفقی بود و تمشاگران را روی صندلی میخکوب کرد. حالا می‌شود با اطمینان گفت فرهادی بهترین داستانگو سینمای معاصر ایران است. اصولاً داستانگویی در سینما که از نظر برخی خیلی آسان است توسط فرهادی به خاطر اینکه نقاط عطف و شروع و پایان داستانش را می‌فهمد و صحنه و هنرپیشه‌هایش را اداره می‌کند در "فروشنده" به بهترین شکل اتفاق می‌افتد.

منتقد سایت"د رپ": فروشنده اصغر فرهادی که راهی کن شد به نظر رسید یک فیلم محبوبِ زودهنگام است که برنده نخل طلا می‌شود. حالا که فیلم نمایش داده شده به جرات می‌توان گفت که فرهادی مسلماً قدرتمند و غیر قابل نادیده گرفته شدن است، اما شاید بتوانید او را برای بردن نخل طلا به حساب نیاورید.