به گزارش هنرآنلاین: به نقل از ایسنا، علی جنتی در آیین بهره‌برداری از گالری موزه دی دی ایزدشهر نور، اظهار کرد: تلاش دولت تدبیر و امید در این دوره گسترش فرهنگ اسلامی، نشر فضایل اخلاقی، گسترش رشته‌های مختلف هنر و توسعه فرهنگ قرآنی و اهل بیت (ع) است که با استفاده از همه امکانات موجود گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: 21 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد سطح کشور وجود دارد که در زمینه توسعه فرهنگ دینی با استفاده از ابزارهای مختلف کتاب، رسانه‌های دیجیتال و امکانات سینمایی، این وظیفه بزرگ را انجام می‌دهند.

جنتی گفت: در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با همت ائمه جمعه و شخصیت‌های فرهنگی به مسائل اساسی دینی و فرهنگی جامعه پرداخته می‌شود که در این نهادها زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی گام‌های بسیار خوبی را برداشته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در سال 94 با توجه به همه مسائل و مشکلاتی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی، فروپاشی خانواده‌ها و طلاق‌های گسترده وجود داشت در همه ایام سال در وزارت فرهنگ و ارشاد به بررسی این معضلات پرداختیم و راه‌حل‌هایی برای تحکیم خانواده در کشور اندیشیده شد که هفته آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

جنتی با بیان اینکه امسال گفتمان سازی و فرهنگ سازی در بحث اقتصاد مقاومتی در دستور کار شوراهای فرهنگی سراسر کشور قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به نام گذاری امسال مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یکی از وظایف دستگاه‌های فرهنگی کشور فرهنگ سازی در راستای مباحث اقتصاد مقاومتی مانند تکیه بر تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و مقابله با اسراف کاری است.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفت، اظهار کرد: در سال 94 بالغ بر 80 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسید که بخش عمده آن‌ها کتاب‌های چاپ اول است در حالی که در سال 92 بالغ بر 64 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسید و این نشان دهنده رشد چشمگیری در این زمینه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت در تلاش است تا همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از توجیه اقتصادی برخوردار شود زیرا نیاز جامعه امروز بهره گیری از هنرهای متنوع در زمینه‌های آموزشی و اوقات فراغت است که قطعاً باید علاوه بر ارزش هنری دارای ارزش اقتصادی نیز باشد و این موضوع در حوزه هنرهای تجسمی به صورت بارز و حالت رو به رشد مشهودتر است.

جنتی گفت: در سال‌های گذشته در دیدار و صحبت با سینماگران مختلف کشور به این نتیجه رسیدم که سینمای ایران ورشکسته است و صرفه اقتصادی ندارد اما در ایام نوروز امسال همه شاهد رونق سینماها بودند؛ به صورتی که در طول 13 روز تعطیلات نوروز اکثر سینماهای تهران به صورت شبانه روزی بودند و بدون وقفه فیلم اکران کردند و همچنین از سینماهای استان مازندران و دیگر استان‌ها استقبال خوبی صورت گرفت که این تحول بزرگی در اقتصاد سینمای کشور است.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار افسردگی در ایران رو به افزایش است و به همین دلیل یکی از نیازهای جامعه امروز ایجاد نشاط است، افزود: به همین دلیل وزارت ارشاد به برگزاری کنسرت‌ها و به ویژه موسیقی سنتی، تولید فیلم‌ها و برنامه‌های با محتوای طنز تاکید می‌کند زیرا یکی از راهکارهای مقابله با افسردگی انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هنر در ابعاد مختلف در شکل گیری و توسعه و اعتبار شهرهای کشور نقش بسزایی را ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: با ایجاد موزه گالری در ایزدشهر قطعاً گردشگران بسیاری برای بازدید از این مجموعه و خرید آثار هنری خواهند آمد که این اقدام در جهت توسعه این منطقه تاثیرگذار است.

جنتی اظهار کرد: معتقدیم که امروزه باید اداره مجموعه‌های فرهنگی و هنری را بخش خصوصی انجام دهد زیرا بار مسئولیت دولت بسیار سنگین است و باید این تصدی گری ها را رها کند.

وی افزود: در همین راستا بسیاری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور بر اساس مصوبه دولت با قیمت‌های بسیار نازل در حال واگذاری به بخش خصوصی است که این اقدام به منظور جلوگیری از تغییر کاربری مجموعه‌های فرهنگی و هنری صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و هنری در سراسر کشور رو به گسترش است و این مکان‌ها خانه و میعادگاه هنرمندان است، افزود: فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ماندگاری بالایی برخوردار است و بسیاری از آثار نقاشی، سفال گری و معماری از صدها و هزاران سال پیش تا کنون باقی ماندند.

وی با اشاره به اینکه سالانه میلیون‌ها نفر از علاقمندان به هنر از سراسر دنیا به موزه لوور فرانسه می‌روند و از آن بازدید می‌کنند، تاکید کرد: صدا و سیما و رسانه‌های محلی مازندران باید در جهت معرفی گالری موزه ایزدشهر و دیگر مجموعه‌های فرهنگی و هنری استان اهتمام بورزند تا مردم از وجود این مراکز مطلع شوند.

جنتی در پایان گفت: مازندران از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری و ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است که باید از این سرمایه‌ها و امتیازات به درستی بهره بگیرد تا به رونق فرهنگی و اقتصادی دست یابد.