سرویس موسیقی هنرآنلاین: شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد در راستای ارتقا فرهنگ و موسیقی مازندران و تقویت فضای موسیقیایی استان که علیرغم پتانسیل بالای آن مورد غفلت قرار گرفته است، به برگزاری نخستین جشنواره موسیقی بومی مازندران بپردازد.

روابط عمومی این شرکت درباره این جشنواره گفت: سرزمین ایران که به درازای تاریخ بشر، پیشینه‌ فرهنگی دارد، مازندران را چون گوهری در صدف خویش پرورانده است. دیاری که از سویی جنگل و دریای کاسپی و از سویی دماوند، خاستگاه الهامات هنرمندانی بوده است که جان طبیعت را با سرشت آدمی پیوند زدند و نواهای الهی را از جان سازهای کهن به گوش مردم هر کوی و برزن رسانده‌اند.

وی افزود: حضور اقوام گوناگون در استان همچون ترک، لر، کرد و...، آب و خاکی که مردمان مهربان پروریده، الطاف خدادادی و آهنگ داده‌های بی‌همتای خداوندی، همواره هنجار و آیین این سرزمین را با موسیقی آمیخته است. هنری که سینه به سینه و از دودمانی به دودمان دیگر رسیده است و با نوآوری هنرمند به پرمایگی آن افزوده شده است تا آماده‌ی جابجایی به نسل آینده گردد.

او ادامه داد: این جشنواره که با کوشش شرکت "نسیم مهرآوا" و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران برگزار می‌شود، یک تلاش فرهنگی است در جان این کهن بوم و پاسخی است برای فرهنگ بیگانه که می‌تواند افزون بر پیشرفت موسیقی آئینی و بومیِ مازندران، یک بازنگری باشد برای ماندگاری بیشتر و ریشه دواندن این موسیقی تبارمند در رگ‌های خشکیده‌ی فرهنگ بومی ایران زمین.

جشنواره شامل بخش‌های زیر است: الف: گروه‌نوازی، ب: تک‌نوازی سازهای محلی

-دوتار 2-دسرکوتن 3-للـه‌وا 4-قِرنه 5-کمانچه‌ی محلی 6-سرنا 7-لگن، ج: آواز محلی مازندرانی

گروه‌های موسیقی، تک‌خوان‌ها و نوازندگان به مدت چهار روز، در تاریخ 28 تا 31 تیر 1395 در شهرستان ساری به رقابت خواهند پرداخت.

هرسازی در منطقه، دارای قطعات ویژه‌ی خود می‌باشد که جزو رپرتوآر آن محسوب می‌شود. تک نوازان باید به قطعات ویژه‌ی ساز خود و منطقه مسلط باشند. بر این پایه، جهت راهنمایی بیش‌تر، به نمودار زیر توجه شود:

قطعات للـه‌وا: مش‌حال، دنباله‌ی مش‌حال، غریبی، کمرسری، کرچال، عباس خونی، گله‌ره‌بُردِن، زاری‌حال، پرجایی حال.

دوتار: هرایی، گل، گل نوع دوم و سوم یا کنار شهری 1، 2، 3، ساربونی، فاطمه و مسکین، نرگیس‌قله‌پانی، لمپاسو.

سرنا: پیش‌نوازی یا سرنوازی، یک‌چوبه، ترکمونی یا رزه‌مالی، دوچوبه، لیلا، سه‌چوبه، جلوداری، ورساقی، روونی، شر و شور.

کمانچه: امیری، طالبا، کتولی و اجرای چند ترانه، حقانی.

تک‌خوان: امیری، طالبا، کتولی، حقانی، نجما (میانه‌ی مازندران)، کتولی، هرایی، استرآبادی‌لحن، فاطمه و مسکین (شرق مازندران)، ولکه‌سری، امیری و دنباله‌ی آن، طالب طالبک (غرب مازندران).

دسرکوتن: ریتم‌هایی که همراه سرنا نواخته می‌شود مدنظر است. لگن: ریتم‌های ویژه‌ی سمای مازندرانی. قرنه: کتولی، طیبه جان، جلوداری، آروس‌یار، سماحال، نوروز خوانی، بینج‌سما.

این مدیر روابط عمومی در پایان گفت: دبیرخانه جشنواره با شماره تلفن‌ها 01133350703 و رایانامه info@lilemfest.com آماده پاسخگویی به سؤالات متقاضیان حضور در جشنواره است.