سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "مرگی بسیار آرام" که پیش از این با ترجمه مجید امین مؤید و محمد مجلسی منتشر شده بود، اکنون از سوی نشر ماهی روانه بازار نشر شده است.

پشت جلد کتاب: "اما نه، انسان بدین سبب نمی‌میرد که به دنیا آمده، زندگی کرده و پیر شده، بلکه به علتی می‌میرد. دانستن این‌که مامان به علت سن و سالش به مرگ نزدیک بود، از این غافلگیری دهشتناک نکاست؛ او یک غده سرطانی داشت. سرطان انسداد شریان و نارسایی‌های ریوی همان‌قدر سبعانه و پیش‌بینی ناپذیرند که از کار افتادن موتور هواپیما در سینه آسمان. مادرم در آن انزوای احتضار همه را تشویق به خوش‌بینی می‌کرد و بهای به بی‌نهایت هر لحظه را می‌دانست. پافشاری بیهوده‌اش نیز پرده اطمینان‌بخش ابتذالات روزمره را می‌درید. هیچ مرگی طبیعی نیست..."

بخشی از این رمان:"از خواب که بیدار شدم، بلافاصله به خواهرم تلفن کردم. مامان نیمه‌های شب به هوش آمده بود. می‌دانست عملش کرده‌اند و خیلی هم تعجب نکرده بود. تاکسی گرفتم. همان مسیر همیشگی، همان پاییز مطبوع و آبی، همان درمانگاه. اما پا به داستان دیگری می‌گذاشتم؛ داستان دوره احتضار و نه داستان دوره نقاهت."

رمان "مرگی بسیار آرام"‌ در ۱۲۸ صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

مجموعه داستان "قصه‌هایی که در چمدان جا نشدند" نوشته سپینود ناجیان در نشر آموت منتشر شد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "راهی نداشت. می‌خواست بداند. انگشتم را روی بینی گذاشتم که یعنی یواش‌تر و گفتم: "ماجون برای رقابت با جاری‌هاش، می‌خواست بزرگ‌ترین کوفته رو برای پدربزرگم بپزه. توش به جای آلو یا تخم‌مرغ، یه جوجه‌ی درسته بذاره. واسه این‌که کوفته به اون بزرگی وا نره اون قدر می‌کوبدش روی تخته که یه لپه می‌پره توی چشمش."

"کور می‌شه؟" و از چشم بدریخت و افتاده ماجون همه چیز پیدا بود. محسن تا سه‌تا پیچ بعد ساکت بود و بعد یک‌هو گفت: "خیلی شیزنه"."

مجموعه داستان "قصه‌هایی که در چمدان جا نشدند" در ۱۱۹ صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

همچنین کتاب ˝ جزیره نشین سرگردان˝، جستارهایی درباره آثار سیمین دانشور به قلم زهرا طهماسبی در انتشارات روزگار منتشر شد.

زهرا طهماسبی مؤلف این کتاب به هنرآنلاین گفت: "جزیره نشین سرگردان" عنوان کتابی در مجموعه نقدهایی در مورد داستان نویسان معاصر است که در نشر روزگار چاپ شده است. در این مجموعه ابتدا سالشماری از زندگی سیمین دانشور ارائه شده است و بعد از آن به زندگی و مسائل حرفه‌ای یک نویسنده زیر یک سقف با جلال آل احمد نویسنده‌ای دیگر به عنوان همسر او پرداخته شده است.

طهماسبی ادامه داد: در این کتاب نگاهی کوتاه به حضور دانشور در جامعه ادبی ایران به عنوان مترجم داشته‌ام. در فصل‌های بعدی به بررسی آثار او از رمان گرفته تا داستان کوتاه پرداخته‌ام و در پایان نیز بعضی از داستان کوتاه‌های که مورد نقد قرار گرفته است را به طور کامل آورده‌ام.

این شاعر و منتقد معاصر گفت: این کتاب دریچه‌ای برای مخاطب کتاب خوان خواهد بود. البته سعی کرده‌ام زمینه‌ای رهگشا برای کسانی باشد که آثار سیمین دانشور را می‌خواهند به درستی درک کنند و پرده از رازهای مگوی آثار او بگشایند.

زهرا طهماسبی درباب منابع اصلی این کتاب توضیح داد: منبع اصلی نقد در آثار دانشور ابتدا کتاب‌هایی در زمینه نقد بود و بعد آثار خود سیمین دانشور. با توجه به جایگاه دانشور در داستان نویسی کمتر به داستان‌های کوتاه او توجه شده بود و از جایی که سیمین دانشور را با رمان سووشون می‌شناسند، از نظر من داستان‌های کوتاه دانشور نیاز به بازخوانی دقیقی داشت.

و در پایان مجموعه شعر ˝تفریق در خیابان˝ اثر فرازمهر پورافرا در انتشارات نصیرا منتشر شد.

شعر کوتاهی از این مجموعه با عنوان " روی سنگ قبرم بنویسید ":

کم زمانی زیاد بود زیاد هم روزی کم خواهد شد زندگی تفریق است

در پشت جلد "تفریق در خیابان" این شعر را می‌خوانیم:

زن ظرف می‌شوید چرا دست‌هایش می‌لرزند؟ نکند کسی به او گفته: " دوستت دارم "

این کتاب در شصت و پنج صفحه و با قیمت پنج هزار تومان به چاپ رسیده است.