به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، جشن نکوداشت روز فردوسی و آیین آغازین نمایش " راه مهر، راز سپهر" به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی جمعه شب 24 اردیبهشت ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و مهمانان ویژه در تالار اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

در این برنامه که به رسم جدید اجراهای آغازین نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر که به نکوداشت و تجلیل از یکی از هنرمندان برگزیده تئاتر ایران اختصاص دارد از مقام هنری استاد عباس جوانمرد نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر کشورمان تقدیر شد.

پریسا مقتدی رییس مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این مراسم که با اجرای احسان کرمی برگزار شد، توضیح داد: به رسم کاری اجراهای آغازین مجموعه تئاتر شهر مدتی است که تصمیم گرفتیم اجرای اول هر اثر نمایشی را به یک هنرمند ارزنده تئاتر تقدیم کنیم که این بار در آیین گشایش نمایش "راه مهر راز سپهر" قرار بر این است که با نام و تجلیل از مقام هنری استاد عباس جوانمرد ، شاهد به صحنه رفتن این اثر نمایشی در تالار اصلی تئاتر شهر باشیم. امیدوارم از انرژی مثبت این پیشکسوت تئاتر برای اجراهای موفق نمایش "راه مهر راز سپهر" کمک بگیریم . بنده ضمن تقدیر از گروه اجرایی نمایش به ویژه جناب شکرخداگودرزی آرزومند اجراهایی موفق و پرمخاطب هستم .

اجرای آیین "بسم الله مرشد" با هنرمندی سیروان نوروزی از هنرمندان ممتاز ضرب زورخانه و هنرهای آیینی بخش بعدی مراسم بود که با اجرای دو قطعه از شاهنامه فردوسی به مخاطبان ارائه شد.

جلال‌الدین کزازی: ما فرزندان فردوسی هستیم

نمایش "راه مهر راز سپهر" به کارگردانی شکرخدا گودرزی شامگاه جمعه 24 اردیبهشت‌ماه همزمان با بزرگداشت روز فردوسی افتتاح شد. این مراسم که اجرای آن را احسان کرمی برعهده داشت، با حضور علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد فارابی، دکتر سیدعلی ضیایی مدیر اتاق بازرگانی سویس، یاسر موحدفر رئیس بنیاد فردوسی، ابراهیم حقیقی و پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاترشهر افتتاح شد.

در آغاز این مراسم پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر با اظهار خرسندی از برپایی این مراسم گفت: بسیار خوشحالیم که روز ملی فردوسی را با شما در این مجموعه جشن می‌گیریم. این اتفاق بی‌شک آغازی برای دیگر گروه‌های نمایشی خواهد بود. ما این دوره را با یاد استاد عباس جوانمرد آغاز می‌کنیم.

همچنین میرجلال‌الدین کزازی نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و پژوهشگر برجستهٔ ایرانی به عنوان میهمان ویژه این مراسم طی سخنانی با اشاره به جایگاه شاهنامه در ادبیات ایران اظهار کرد: همه ما فرزندان فردوسی هستیم. استاد سخن پارسی و فرهنگ گران سنگ ایرانی، در ایران پس از اسلام. ما وامدار او هستیم، وامی که به آسانی نمی‌توانیم آن را به انجام برسانیم.

او بیان کرد: فردوسی با سرودن شاهنامه چیستی ایرانی ما را از تباهی رهانیده است. ما اگر هنوز سربرمی افرازیم که ایرانی هستیم، بختی است بلند و بهین که از آن دادگر و فرزانه طوس داریم. نمایش "راه مهر راز سپهر" بر پایه یکی از نامی‌ترین داستان‌های شاهنامه به اجرا خواهد آمد. کزازی خاطرنشان کرد: داستانی که آن را غم‌نامه یا تراژدی می‌نامند. گونه‌ای از داستان ادبی که برترین ویژگی آن، یکپارپه بودن‌اش است که داستان آن برگرد رخدادی یگانه می‌گسترد.

او عنوان کرد: برخی می‌گویند این گونه‌ها در ادب ایرانی دیده نمی‌شود، سنجه ادبی آن است که بیگانگان هم بسیاری از گونه‌های ادبی که ما در ادبیات پارسی داریم را ندارند. اما نمونه‌های درخشانی از این گونه داستان را می‌توان یافت. دو غم‌نامه شگرف در شاهنامه داستان رستم و سهراب و رستم و اسفندیار است.

کزازی در پایان سخنان خود گفت: شاهنامه در خراسان پدید آمد، اما امروز سرزمین آن لرستان است.

تقدیر بنیاد فردوسی

در ادامه با حضور ابراهیم حقیقی، میرجلال الدین کزازی، علیرضا تابش، دکتر سید علی ضیایی، یاسر موحدفر و دکتر بهرامی از مرتضی محمدرضایی سرمایه‌گذار نمایش "راه مهر راز سپهر" به واسطه همراهی‌اش با هنر و اعطای عکسی یادگاری از سوی گروه اجرایی تجلیل شد.

همچنین سه تندیس خان سوم اسفندیار از سوی بنیاد فردوسی به مرتضی محمدرضایی، میرجلال الدین کزازی و ابراهیم حقیقی اهدا شد. لوح تقدیری نیز از سوی یاسر موحدفر رئیس بنیاد فردوسی به پاس تلاش‌های بی شمار شکرخدا گودرزی در شناخت و اجرای آثار شاهنامه به این هنرمند اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم، شکرخدا گودرزی از نیما گودرزی فرزند خود به دلیل حمایت‌هایی که در اجرای این نمایش داشته است تقدیر کرد. او طی سخنانی عنوان کرد: این نمایش حاصل تلاش 6 ماه یک گروه اجرایی است، بدون حضور آن‌ها این کار امکان‌پذیر نبود. این نمایش با تلاش عاشقانه آن‌ها شکل گرفت.

امضای نمادین تابلوی یادبود اجرای نمایش "راه مهر راز سپهر" توسط میرجلال الدین کزازی، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، ابراهیم حقیقی طراح پوستر نمایش، مرتضی محمدرضایی ، میثم و یاسر موحدی فر از مسوولان بنیاد فردوسی و اهدای لوح تقدیر گروه اجرایی به نیما گودرزی مدیر تولید و دستیار اول کارگردان نمایش بخش دیگری این برنامه بود. ضمن اینکه در ادامه تندیس "خوان سوم" با هنرمندی اسفندیار ایمان زاده به میرجلال الدین کزازی، مرتضی محمد رضایی سرمایه گذار نمایش و ابراهیم حقیقی اهدا شد این در حالی است که در بخش پایانی مراسم نیز لوح تقدیر ویژه بنیاد فردوسی به شکرخدا گودرزی کارگردان نمایش اهدا شد.

شکرخدا گودرزی بعد از دریافت لوح تقدیر گفت: این نمایش نتیجه شش ماه کار گروهی بود که در این ایام امکان اجرا پیدا کرد و مطمئن باشید اجرای این اثر نمایشی غیر از صبوری گروه اجرایی امکان پذیر نمی‌شد. به اعتقاد من نمایش " راه مهر راز سپهر" فقط با همکاری عاشقانه این عزیزان بود که شکل گرفت و من از یکایک این عزیزان تشکر می‌کنم که در این مدت همراه من بودند.

با امضا پوستر نمایش توسط میهمانان و روشن شدن چراغ به دست میرجلال کزازی نمایش "راه مهر راز سپهر" اجراهای عمومی خود را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر آغاز کرد. پرویز فلاحی‌پور، جلیل فرجاد، کاظم هژیرآزاد، ساغر عزیزی، مجید جعفری، نیما گودرزی، مانلی حسین‌پور، مهدی علینژاد، رضا جعفری، راز محمدرضایی، محسن گودرزی، وحید رضاخانلو، فرزاد سقا، جواد قنبری، محمد روحانی و نوید گودرزی بازیگران این نمایش‌اند.

نمایش " راه مهر راز سپهر" به نویسندگی و کارگردانی شکر خدا گودرزی هر روز ساعت 20 با بازی ( به ترتیب ورود صحنه ) نوید گودرزی، ساغر عزیزی، مجید جعفری، جلیل فرجاد، کاظم هژیر آزاد، مانلی حسین پور، رضا جعفری، پرویز فلاحی پور، نیما گودرزی، مهدی علی نژاد، راز محمد رضایی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.