سرویس تجسمی هنرآنلاین: "ماه مهر" عنوان نمایشگاهی است که هفته قبل در فرهنگسرای نیاوران و از آثار شاگردان پرویز تناولی برگزار شده بود. فریش البرزکوه یکی از هنرمندان این نمایشگاه درباه این رویداد هنری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده حاصل حضور ما در دوره "عالم پیشگامان" استاد تناولی است. یک سال پس از آن کلاس ما زمان‌بندی ساخت آثار را هماهنگ کرده و آثارمان را برای این نمایشگاه ساختیم. از آنجا بعضی از آثار بزرگ بود و به فضای زیادی برای نمایش کارها نیاز بود از یک سال قبل با فرهنگسرای نیاوارن هماهنگ کردیم تا فضای نمایشگاه نیز مناسب باشد.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه 19 اثر از 14 هنرمند به نمایش گذاشته شد ادامه داد: موضوع کار برای این نمایشگاه به این شکل بود که هریک از هنرمندان یک استاد پیشگام را انتخاب و روند کاری او را از جهات مختلف مطالعه می‎کرد سپس نسبت به سبک آثار خود، زبان کاری آن هنرمند را تغییر داده و تعریف خود از آثار او را در کار جدید بیان کرد.

این هنرمند که اندی وارهول را به عنوان استاد پیشگام خود انتخاب کرده است افزود: من در کارهای خودم به پاپ آرت گرایش دارم به همین دلیل اندی وارهول را انتخاب و شروع به کار روی اثر او با عنوان "کوکاکولا" کردم. اثر من "کوکاکولای تهران" نام دارد. وارهول معمولا کارهایش را در تعداد زیادی تکثیر می‌کرد و من در کار خودم علاوه بر آنکه از نئون به عنوان متریال استفاده کردم، این تکثیر را به عنوان ویژگی کار وارهول ادامه دادم. اثر من 9 لت دارد که در 5 لت آن کوکاکولا به فارسی و 4 نیز خود بطری کوکاکولا دیده می‌شود.

همچنین مهروز بلادی هنرمند دیگر این نمایشگاه نیز درباره حضور در این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: من چند سال است که شاگرد آقای تناولی هستم به همین دلیل با روند کاری او به خوبی آشنایی دارم. برای این دوره باید هریک از ما یک هنرمند پیشگام را انتخاب می‌کردیم و در ساحت او قدم گذاشته و در نهایت کار خودمان را از فیلتر آن هنرمند رد کرده و اثری جدید ارائه می‎کردیم. من "دو هو سو" (Do Ho Suh) هنرمند اهل کره جنوبی را انتخاب کردم. این هنرمند رویکردی اجتماعی نسبت به کره دارد و بیش از هر چیز در کارهایش انسان را به تصویر می‌کشد. او انسان‎ها را به تعداد بسیار زیاد تکثیر کرده و جمعیت‌های بزرگ انسانی را ایجاد می‌کند و پیداست که دغدغه انسان دارد.

وی افزود: من سال‌هاست که مجسمه‌سازی و جواهرسازی را در کنار هم کار می‌کنم. در جواهرسازی، کارهای من روی آدم‌ها کوچک و چاق کار می‎کنم که قبلا در نقاشی‎هایم حضور داشتند و حالا به شکل سه بعدی درآمده و روی جواهرات حضور دارند. در راستای کارهای خودم "دو هو سو" را انتخاب کردم. یکی از آثار او یک جفت پای بسیار بزرگ است که تا سقف گالری می‎رسد. این پاها که کفش و شلوار بسیار موقری به تن دارند گویی در حال قدم زدن هستند و سایه قدم‎ها نیز روی زمین افتاده است اما اگر به آنها نزدیک شوید خواهید دید که این سایه در واقع انبوهی از آدم‌های کوچک لاغر هستند که یا درحال له شدن هستند یا مشغول فرار کردن از این پای بزرگ. این هنرمند با اشاره به اینکه اثر مجسمه‎ساز کره‌ای "کارما" نام دارد گفت: اثر من "بانو کارما" نام دارد و از دو پای زنانه با کفش پاشنه بلند تشکیل شده است که زیر سایه قدم‎های آن آدم‌ کوچولوهایی که در جواهراتم به کار می‌برم قرار دارند با این تفاوت آنها در حال فرار کردن نیستند و به سرنوشت تن داده‌اند. برای من این کار نشانه زنانی بود که سالیان سال در پستو نگه داشته شده بودند و امروز اقتدار خود را باز یافته‌اند و سعی در به رخ کشیدن توانایی‎هایشان دارند. این اثر به اندازه اشل یک به یکِ انسانی ساخته شده است و فیگورهای کوچک که در 5 حالت متفاوت هستند را نیز با دست ساخته‎ام. این اثر از جنس برنز است که روی پایه‌ای از سنگ تراورتن قرار دارد. پرویز تناولی پیشتر با اعلام این مطلب که این آثار نمایشگاه این قابلیت را دارد که در شهرهای بزرگ جهان همچون نیویورک لندن ،زوریخ و ... نیز نشان داده شوند گفته بود: نمایشگاه بسیار خوبی را دیدم. از لحاظ کانسپت، فکر و اجرا این نمایشگاه را در سطح جهانی می‌بینم چرا که هنرمندان نهایت کوشش و تلاش خود را در خلق آثارشان به کار بسته‌اند. چند سال است که دارم با آن‌ها کار می‌کنم و ثمره آن واقعاً امیدبخش است. در بازدید از نمایشگاه واقعاً غرق در شادی و شعف شدم چرا که احساس کردم از نمایشگاهی در حد و اندازه‌های بین الملل بازدید می‌کنم. من آینده مجسمه سازی را با این که عمر کوتاهی دارد بسیار روشن و درخشان می‌بینم. در این نمایشگاه آثار هنرمندان جوانی همچون مسیح احمدی، لیلی طاهری، مریم ابتکار، یکتا درویش، شهرزداد ارفعی، فریش البرکوه، مهروز بلادی و ..با نظارت پرویز تناولی ملهم از آثار پیشگامان هنر معاصر خلق و در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

گزارش تصویری مرتبط