سرویس معماری هنرآنلاین : بخش نمایشگاهی اولین دوسالانه معماری تهران اولین فصل از یک رویداد شش ماهه است که با عنوان اصلی "معماری امروز"، به عنوان ساختار مفهومی و مضمون اصلی اولین دوسالانه معماری تهران در نظر گرفته شده است. بر این اساس این رویداد بازخوانی، باز‌شناسی و تدوین خوانش امروز براساس هویت ایرانی و اسلامی امروز را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس نگاهی به گذشته، دریافت آنچه امروز داریم و تصویرسازی از آیندهٔ نزدیک و دور را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد داد.

مهندس علیرضا بهزادی دبیر اجرایی در خصوص برگزاری اولین دوسالانه معماری در ایران می‌گوید: تا کنون در ایران دوسالانه معماری نداشته‌ایم و پیش از این معماران در رویدادی به این وسعت و جدیت دور هم جمع نشده‌اند.

وی افزود: در کشور ما متولی چنین رویدادهایی معمولا دولت یا نهاد قدرت است مثل جشنواره‌های فجر که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود. متولی حوزه معماری هم وزارت راه و شهرسازی است و دولت جدید با نگاهی جهانی اولین اقدامی که صورت داد شرکت در بیینال ونیز ۲۰۱۴ بود. بعد از ونیز وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت تا رویدادی ملی را در حوزه معماری برنامه ریزی کند و با تشکیل هیاتی به این منظور بیینال تهران را در دستور کار قرار داد.

بهزادی در همین زمینه تشریح کرد: سازو کار برگزاری دوسالانه در معاونت مسکن و ساختمان توسط این هیات تعریف و پیش بینی نحوه اجرای دوسالانه با دبیری دکتر مظاهریان از سال گذشته آغاز شد و امسال به مرحله اجرا رسید.

دبیر اجرایی اولین دوسالانه معماری تهران در خصوص بخش‌های مختلف این رویداد گفت: سه فصل هر کدام در طول ۸ هفته در برگزاری دوسالانه برنامه ریزی شده است. ۸ هفته اول به نمایشگاه‌های دوسالانه اختصاص دارد و در فصل دوم نمایشگاه‌ها و رخدادهای شهری را شاهد خواهیم بود. همچنین در فصل سوم دوسالانه هم جایزه ایرانشهر را خواهیم داشت.

همچنین، مهندس مهران داوری، سرپرست اجرایی نمایشگاه دوسالانه معماری تهران در این مراسم ضمن اشاره به مراحل شکل‌گیری این رویداد، گفت: اصلی‌ترین هدف ما از برگزاری این رویداد درگیر کردن جامعه با ماهیت معماری است. ضمن اینکه تمرکز زیادی بر روی پروژه‌های تحقیقاتی معماران گذاشته‌شده که ماحصل این پژوهش‌ها در فصل‌های مختلف دوسالانه به نمایش گذاشته می‌شود. نگاه ویژه‌ای نیز به قشر دانشجوی این حوزه نیز داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم تا به‌نوعی دانشجویان معماری را هر چه بیشتر درگیر این رخداد کنیم تا نهایتاً بتوانیم با یک کار برنامه‌ریزی‌شده، آینده روشنی را برای معماری ایران رقم بزنیم."

وی بابیان اینکه برگزاری دوسالانه معماری تهران،‌ باعث ایجاد گفتمان و دیالوگ بین معماران کشور می‌شود،‌ اظهار کرد: "یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها که دوسالانه معماری سعی می‌کند بسترهای لازم آن را فراهم سازد،‌ آشنا کردن دانشجویان با فضای پژوهش در معماری است. درواقع ما در دوسالانه هم نگاه پژوهشی و هم نگاه اجتماعی و شهری داشته‌ایم. مسلماً اگر معماران ما با رویکردهای پژوهشی و در عین حال رویکردهای اجتماعی معماری بیشتر آشنا شوند، طی سال‌های آینده خواهیم توانست تأثیر برگزاری دوسالانه معماری را در سطح شهر ببینیم."

در بخش نمایشگاهی اولین دوسالانه معماری تهران که از روز گذشته افتتاح شد و تا ۲۳ تیرماه امسال برپا است، آثار معماران و پژوهشگران ایرانی ازجمله "تکامل" کار مشترک مهران قالقی و امین صادقی، "مشاع" اثر گلناز عباسی، "معماری در مقیاس‌های چندگانه" اثر سمانه معافی، "نشریه نام" اثر ارشیا اقبالی، "پیاده" از لنا وفایی، "چیدمان تعاملی" اثر مانی نیلچیانی، "زخم" از علی پناهی، ۳ مجموعه از آثار پژوهشگران و معماران خارجی به نام "ریبا"، "شهر پس از نفت"، "تصویرسازی در معماری و شهر" به نمایش در آمده است.

"تکامل"؛ یکی از پروژه‌هایی است که از سوی مهران قالقی در بخش نمایشگاهی اولین دوسالانه معماری تهران ارائه شده است. این پروژه نمونه‌های شاخص و منتخب بناهای معماری بومی ایران را مورد بررسی قرار داده و در معرض نمایش گذاشته است. این پروژه پژوهشی در حقیقت استراتژی‌های طراحی پایدار توسط سازنده‌های ایرانی را با استفاده از عکس‌ها و نمودار‌ها به اثبات می‌رساند.

"مشاع"؛ اثر گلنار عباسی دیگر پروژه ارائه شده در اولین دوسالانه معماری تهران که عنوانی کاملا روزمره است، از طرفی شکل دهنده و از طرف دیگر بازمانده فضای کلی خانه امروزی (آپارتمان)، همچنین تعیین کننده ساختار فضا است. پروژه این ایده را مد نظر قرار داده که این مفهوم اما انگار در عمل انباشتی از خرده فضا‌ها است که دست دومی انگاشته می‌شوند و از فضای روزمره خانگی درون خانه‌ها بیرون افتاده‌اند. این وضعیت مشاعات را به فضاهایی تبدیل می‌کند که ارزشی پارادایمی در بررسی آپارتمان امروزی دارند.

پروژه "عملکردهای چند مقیاسی" اثر سمانه معافی اما تشابهی ساده و عجیب را بین دو پروژه ملی مسکن در ایران ترسیم می‌کند یعنی کاروانسراهای صفوی (۱۵۷۱ تا ۱۶۲۹) و خانه‌های مهر (۲۰۰۸ تا کنون). در مقایسه میان این دو فرم‌های فضایی اماکن مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و چهارچوب‌های تاریخی، اجتماعی و اقصادی هم مورد توجه این پروژه نیستند. در عوض مقیاس منطقه مسکونی، مقیاس ساختمان و مقیاس اتاق در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ نمایشگاه "" شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر "نیز به عنوان مقدمه‌ای بر نمایشگاه‌های اولین دوسالانه معماری تهران هفته گذشته در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) افتتاح شد.

علیرضا بهزادی دبیر اجرایی دوسالانه معماری تهران درباره ایده برپایی این نمایشگاه گفت:" در سال ۲۰۱۴ نمایشگاهی با موضوع "جذب مدرنیته در معماری ۱۰۰ سال گذشته" داشتیم. درواقع این نمایشگاه نشان می‌داد که معماری مدرن چه تأثیری در کشور‌ها داشته است. یک موسسه ارتباطات فرهنگی آلمانی این نمایشگاه را دید و تصمیم بر این شد تا باهم مراودات فرهنگی داشته باشیم. به این صورت که ما یک نمایشگاه را در کشور آلمان داشته باشیم و آن‌ها هم در کشور ما یک نمایشگاه داشته باشند. در همین راستا هم نمایشگاه "شهر پس از نفت" برپا شد و قرار است‌‌ همان نمایشگاه ما با موضوع "جذب مدرنیته معماری در ۱۰۰ سال گذشته" در شهر اشتوتگارت آلمان اجرا شود. "

وی افزود: " نمایشگاه "شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر " شامل ۱۹ پروژه است که بخشی از آن‌ها واقعی است و اجرا هم شده و بخشی دیگر نیز صرفاً نگاهی به آینده و چشم‌اندازهای متفاوت آن دارد. موضوع نمایشگاه هم این است که چطور شهر‌ها پس از نفت دستخوش تغییرات قرار گرفتند. درواقع این نمایشگاه راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از شرایطی که نفت و استفاده بیش‌ازحد و نادرست از انرژی برای ما رقم‌زده است را ارائه می‌دهد. در این نمایشگاه پروژه‌هایی از کشورهایی چون آمریکا، ‌ مکزیک، مصر، تایوان و امارات ارائه شده است. "

گزارش تصویری