سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: استریندبرگ داستان کوتاه نویس، رمان نویس و نمایشنامه نویس پرکار سوئدی است که در کنار هنریک ایبسن، سورن کیرکگارد و هانس کریستین آندرسن از مهمترین و تأثیرگذارترین نویسندگان اسکاندیناوی به‌شمار می‌آید. استریندبرگ یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و در وطنش به شکسپیر سوئد معروف بود.

او در 22 ژانویه 1849 در استکهلم به دنیا آمد. او چهارمین فرزند از مجموع هشت فرزند خانواده‌ای متوسط بود و به همین دلیل هم در طول زندگی خود به حرفه‌های گوناگونی چون آموزگاری، بازیگری، روزنامه‌نگاری و کتاب‌داری پرداخت. در خانواده‌ استریندبرگ، با وجود در سطح درآمدی که داشتند، به آموزش و پرورش اهمیت زیاد داده می‌شد. در 1867 دیپلم گرفت و در دانشگاه اوپسالا در رشته هنرشناسی و زبان‌های زنده ثبت‌نام کرد که البته تحصیل خود را در 1869 رها کرد.

استریندبرگ در 1877 با سیری فون اِسِن ازدواج کرد که در تئاتر پادشاه بازی می‌کرد، اما مشکلاتی که پس از آن برای او پیش آمد، به قدری مصیبت‌بار بود که برخی بدبینی نهفته در آثار او را ناشی از آن می‌دانند. بالاخره آن زوج در 1889 از هم جدا شدند. در 1893 با ماریا فردریکه اول ازدواج کرد که بیست سال از او جوان‌تر بود. این پیوند هم همراه با تنش‌های زیادی بود و بالاخره در 1897 به جدایی انجامید. در 1901 با هریت بوس ازدواج کرد و در 1904 از او هم جدا شد. نشانه‌هایی از بیماری پارانویا و اسکیزوفرنی در او مشاهده می‌شد و بارها دچار افسردگی شد. بارها در نامه‌هایش تهدید به خودکشی می‌کرد، ولی هرگز اقدامی جدی در این رابطه انجام نداد.

استریندبرگ در کنار هنریک ایبسن، سورن کیرکگارد و هانس کریستیان آندرسن، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نویسندگان کشورهای اسکاندیناوی به شمار می‌آ‌ید و به خصوص سبک دراماتیک او از شهرت جهانی برخوردار است. همچنین یکی از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و در وطنش به شکسپیر سوئد معروف است. او استاد مسلم اکسپرسیونیسم در تئاتر است. استریندبرگ از پیشگامان نوگرایی در ادبیات سوئد بود. استریندبرگ بیش از 60 درام، ده رمان، ده مجموعه داستان و دست‌کم 8000 نامه نوشته است. همین موضوع او را مبدل به پرکارترین نویسنده سوئد می‌کند.

یوهان آگوست استریندبرگ در 14 ماه مه 1912 در ابندا از دنیا رفت.

از آثار اوست: "اتاق سرخ"، "اریک چهاردهم"، "پدر"، "پسر کلفت"، "تجلی"، "دوزخ"، "دوشیزه یولی"، "رقص مرگ" و "استاد اولوف".