به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی عبداللهی با تاکید براینکه افتتاح نمایشگاه کتاب و مجموعه شهر آفتاب گام بلندی برای ایجاد مرکز تجارت ایرانی - اسلامی خواهد بود، گفت: انتقال شمال اقتصادی به جنوب جغرافیایی شهر یکی از اهداف افتتاح مجموعه شهر آفتاب است که در سال اقتصاد مقاومتی اقدام به عمل محقق خواهد شد. بی‌تردید پرداختن به عدالت اجتماعی از موضوعات محوری جانمایی شهر آفتاب بوده است.

او افزود: نمایشگاه شهر آفتاب نماد مدرن شهری قلمداد می‌شود که می‌تواند به عنوان محلی برای درآمد پایدار شهری محسوب شود. قطعا این محل در برقراری ارتباطات بین‌المللی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در تشریح بخش‌های مختلف این مجموعه گفت: این نمایشگاه شامل سه بخش نمایشگاهی، چهارباغ و مرکز تجاری خواهد بود که در بخش نمایشگاهی سه گروه جشنواره‌ها، نمایشگاه‌های برند و نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی در آن برگزار خواهند شد.

عبداللهی تاکید کرد: مجموعه شهر آفتاب در ایجاد فرهنگ صحیح، توسعه و ترویج تجارت بین‌المللی از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. قطعا همجواری این مجموعه با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و اتوبان تهران - قم و تهران - ساوه و همچنین همجواری آن با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو، شرایط این مجموعه را به گونه‌ای کرده است که به منطقه اقتصادی ویژه‌ای تبدیل شود.

او با تاکید بر اینکه مجموعه شهر آفتاب پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، افزود: پس از نمایشگاه کتاب نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی براساس تقویم نمایشگاهی در این مجموعه برگزار خواهند شد. در حال حاضر نیز نمایشگاه‌های مختلفی این مجموعه را برای برگزاری رزرو کرده‌اند.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: درحال حاضر فاز نخست نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب آماده شده اما همزمان دو فاز دیگر نیز در حال پیشرفت هستند؛ به طوری که در افق 1404 این طرح، 970 هزار متر مربع ابنیه پیش‌بینی شده است اما در حال حاضر 2000 متر مربع، ابنیه برای شهر آفتاب ساخته شده است. ابنیه‌های ساخته شده در شهر آفتاب شامل 14 سالن، هتل‌های 4 و 5 ستاره، سالن همایش و مسجد خواهد بود.

عبداللهی با اشاره به فضای سبز وسیع مجموعه شهر آفتاب تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های مجموعه شهر آفتاب که این مجموعه را در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد می‌کند، این است که 80 درصد این مجموعه را فضای سبز تشکیل می‌دهد و تنها 20 درصد سطح اشغال آن به ابنیه تعلق گرفته است. وی تاکید کرد: فضای مفید نمایشگاه کتاب بیش از 120 هزار مترمربع است که شامل 70 هزار ابنیه و 50 هزار متر چادر نصب شده، است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص پارکینگ مورد نیاز برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: زمینی به وسعت 40 هکتار روبه روی دانشگاه شاهد وجود دارد که هر ساله برای برگزاری مراسم ارتحال امام راحل به عنوان پارکینگ استفاده می‌شد. در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب نیز این 40 هکتار به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انتقال بازدیدکنندگان نیز ون‌هایی به صورت رایگان در نظر گرفته شده است.