به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پردیس چارسو، نشست رسانه‌ای برنامه‌های هنری فصل بهار پردیس چارسو صبح شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور اشکان خطیبی مدیر هنری پردیس چارسو، بابک چمن‌آرا مدیر مدیر مرکز موسیقی بتهوون و عباس غفاری در سالن شماره 2 پردیس چارسو برگزار شد. در این نشست رسانه‌ای اشکان خطیبی با تشریح برنامه‌های پردیس چارسو گفت: بعد از مدت‌ها برنامه‌ریزی و تغییرات اجرایی که در اجرای برنامه‌هایمان داشتیم برنامه‌های فرهنگی پردیس چارسو از ۱۸ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

او بیان کرد: نخستین برنامه پاتوق فرهنگی چارسو "شنبه‌های نمایشنامه خوانی" است که در فصل بهار به آثار "مارتین مک دونا" اختصاص دارد و در اولین برنامه آن نمایشنامه "ستوان اینیمشور" به کارگردانی حسن معجونی و توسط گروه "لئو" خوانده می‌شود.

خطیبی ادامه داد: هیئتی که اکنون در این مکان حضور دارند نمایشنامه‌ها را به تعدادی از کارگردانان سفارش می‌دهند تا آن‌ها را اجرا کنند. اولین افرادی که در مسیر همراه ما خواهند بود حسن معجونی و حمیدرضا آذرنگ خواهند بود. البته ما تنها به برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی محدود نخواهیم بود و آن را به فصه‌خوانی و شعرخوانی هم گسترش می‌دهیم.

مدیر هنری پردیس چارسو بیان کرد: برنامه بعدی ما "شنبه‌های فیلم تئاتر" است که با پخش و بررسی سه اثر از سه کارگردان بزرگ تئاتر ایران از 25 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. در اولین برنامه فصل بهار فیلم نمایش "بازی استرینبرگ" اثر زنده یاد حمید سمندریان روی پرده می‌رود. دومین اثری که در این برنامه به نمایش گذاشته می‌شود "کارنامه بندار بیدخش" اثر بهرام بیضایی است و در ادامه "عروسی خون" به کارگردانی دکتر علی رفیعی روی پرده می‌رود.

خطیبی عنوان کرد: پخش فیلم تئاترها یک هفته در میان خواهد بود. این اتفاق به دو دلیل است اول آنکه در صورت استقبال و تمدید آن‌ها بتوانیم در هفته خالی امکان پخش دوباره آن را داشته باشیم. همچنین برنامه‌های چارسو به گونه‌ای برنامه‌ریزی شدند که تکمیل‌کننده یکدیگر باشند. بر این اساس جلسات نمایشنامه‌خوانی هم خواهیم داشت که یک هفته در میان برگزار می‌شوند.

مدیر هنری پردیس چارسو با اشاره به برنامه "شب‌های ادبیات انگلیسی" هم خاطرنشان کرد: ما تجربه‌ای را در برگزاری "شب‌های ادبیات انگلیسی" داشتیم که با استقبال بسیار روبه‌رو شد. بنابراین این برنامه را با همراهی نوید ملکی و با بررسی تراژدی‌های شکسپیر برپا خواهیم کرد. در این دوره نمایشنامه‌هایی چون "هملت"، "رومئو و ژولیت"، "مکبث" و "شاه لیر" به زبان انگلیسی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

او تاکید کرد: مجموعه این اتفاقات برنامه‌های جنبی است که در کنار سایر فعالیت‌های پردیس چارسو شکل می‌گیرد. فعالیت‌هایی که می‌تواند جنبه مستقل پیدا کند و به تبدیل به یک کانون مستقل شود.

خطیبی در مورد سایر برنامه‌های پردیس چارسو نیز بیان کرد: سینما تک پردیس به زودی کار خود را آغاز می‌کند. اساس انتخاب‌های ما سرگرم‌کننده بودن فیلم‌ها نیست بنابراین تعدادی از فیلم‌های روز و دهه ۵۰ سینمای جهان را اکران خواهیم کرد. او افزود: برنامه‌های موسیقی‌های محیطی نیز قبل از ماه رمضان کار خود را شروع می‌کند. پیش از این ۳۰ گروه موسیقی محیطی در این مکان برنامه‌های موفقی را اجرا کرده بودند که بنا به دلایلی متوقف شده بود. امیدوارم هیچ‌گاه موسیقی در میان سایر رویدادهای هنری نادیده گرفته نشود.

عباس غفاری، یکی از اعضای برگزارکننده این برنامه‌ها نیز با بیان مطالبی در مورد پردیس چارسو و اهمیت جغرافیایی آن بیان کرد: از زمانی که این پردیس ساخته شد تحول خوبی را در این منطقه از تهران ایجاد کرد. در دوره‌ای از تاریخ تماشاخانه‌ها و سینماهای بسیاری در این منطقه از شهر وجود داشتند که متاسفانه همه آن‌ها تعطیل شدند. با توجه به این مسئله ایجاد این مکان فرهنگی هنری در مرکز تهران که تا چند کیلومتر اطراف آن مکان هنری وجود ندارد می‌تواند ایجاد کننده اتفاقی مثبت باشد.

او همچنین در تکمیل صحبت‌های اشکان خطیبی اظهار کرد: تمام برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی و پخش فیلم تئاترها ساعت ۱۹:۳۰ خواهند بود. در برگزاری برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی نادر برهانی مرند، رضا گوران و اصغر دشتی نیز ما را همراهی خواهند کرد.

غفاری از فراخوان پردیس چارسو برای برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی خبر داد و گفت: ما از حضور کارگردان‌های جوان که تمایل به اجرای کار داشته باشند استقبال می‌کنیم. در واقع جامعه هدف دانشجویان هستند. این فعالیت زمینه‌ای برای معرفی و شناخت استعدادهای جوان را فراهم می‌آورد. همچنین زمینه مناسبی برای آشنایی عموم مردم با تئاتر خواهد بود. هزینه بلیت هم با توجه به این مسئله ۱۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است تا همه به راحتی بتواند آن را تهیه کنند.

بابک چمن آرا، مدیر مرکز موسیقی بتهوون نیز با بیان مطالبی در این خصوص گفت: ما در این منطقه از تهران امکانات محدودی داشتیم و با تأسیس و ایجاد این مکان مقداری از کسری‌های موجود از میان رفت. مکانی که ساعت‌های اوقات فراغت آن در مسیر برعکس ترافیک است و امکان دسترسی راحتی را برای همه به وجود می‌آورد. برنامه‌های فعلی ما برای محلی مانند پردیس چارسو هنوز کم است و باید تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شود. ما تنها به دنبال ایجاد یک برنامه فصلی نیستیم بلکه برنامه‌های بلندمدت را در نظر داریم.

مدیر مرکز موسیقی بتهوون در بخش دیگری از سخنان خود از برپایی جشن‌های فصلی پردیس چارسو نیز خبر داد و گفت: تلاش ما بر آن است که این مکان تبدیل به پاتوق فرهنگی شود، این نامی است که ما تاکنون برای آن درنظر گرفته‌ایم. قرار است در هر فصل بنا به مناسبت‌ها یک نفر را انتخاب و جشنی برای او برپا می‌کنیم. در این جشن از تعدادی از متولدان آن ماه در حوزه‌های مختلف قدردانی خواهیم کرد. ما این برنامه‌ها را با توجه به پیشینه این منطقه به تهران اختصاص داده‌ایم یعنی به افرادی که برای تهران کاری انجام داده‌اند یا در این شهر کاری کرده‌اند می‌پردازیم.

بر اساس این گزارش بلیت جلسات نمایشنامه خوانی و نمایش فیلم تئاترها در پردیس چارسو در سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com به مبلغ ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.